Levnější prodejny jsou už v přesile

15. září 2008, 08:00 - Renata Lichtenegerová, ČTK
15. září 2008, 08:00

TUZEMSKÉ DISKONTY - Široký výběr zboží ani vzhled prodejny nemají u českých zákazníků rozhodující slovo. Nejlepší konkurenční strategií je jednoznačně cena. Do popředí zájmu tuzemců se proto stále více dostávají diskonty.

Diskontní řetězce jako Lidl, Penny Market či Plus Discount se těší stále větší oblibě u českých zákazníků. Vyplývá to alespoň ze studie s názvem Supermarket & diskont 2008 společností Incoma Research a GfK Praha.

Jako hlavní nákupní místo uvedlo v průzkumu diskonty 21 procent českých domácností.

Naopak popularita supermarketů je již třetím rokem na historickém minimu. Letos uvedlo supermarket jako své nejčastější nákupní místo 17 procent dotázaných. Více lidí nakupuje potraviny v malých samoobsluhách a pultových prodejnách, které preferuje 19 procent domácností. Vůbec nejoblíbenějšími prodejnami jsou hypermarkety. Ty označilo za své hlavní nákupní místo 41 procent domácností. Pomyslná první příčka patří hypermarketům už od roku 2002, kdy vystřídaly do té doby upřednostňované menší prodejny.

Desetkrát více prodejen

VÝHODY DISKONTŮ

Akční slevy - 81 %

Příznivé ceny - 79 %

Prodejní doba - 48 %

Příhodná poloha - 43 %

Šíře sortimentu - 30 %

Procento lidí, kteří v průzkumu

společnosti Incoma Research uvedli

tuto možnost.

Na začátku letošního roku bylo v Česku 561 diskontních prodejen, zatímco supermarketů fungovalo 547 a hypermarketů 231. „Diskontní prodejny představují nejrychleji se rozvíjející maloobchodní formát v Česku. Jejich počet se od poloviny devadesátých let více než zdesetinásobil,“ konstatuje Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research. Nejvíce prodejní plochy mají diskontní řetězce ve Středočeském kraji, kde zabírají přes 63 tisíc metrů čtverečních, což je 15 procent všech diskontních ploch v Česku. „Nejmenší celková plocha diskontních prodejen je ve Zlínském kraji, a to necelých 17 tisíc metrů čtverečních. V Česku je přitom v průměru 40 metrů čtverečních diskontní plochy na tisíc obyvatel,“ vypočítává Cabal.

Hlavní zbraní těchto prodejen jsou podle studie akční slevy, příznivé ceny a prodejní doba. Naopak k nákupu v supermarketu lidi motivuje jejich příhodná poloha a široká nabídka sortimentu. Ceny jsou u těchto prodejen až na třetím místě.

Bitevní pole se přesouvá na venkov

Po obsazení velkých měst míří v současné době supermarketové řetězce stále častěji i do menších měst a obcí. Zde se potkávají právě s diskonty, které mají v těchto lokalitách pevné postavení. „Většina supermarketových řetězců je situována ve větších městech, zejména v Praze. Výjimkou jsou pouze supermarkety spotřebních družstev, umístěné často v menších městech,“ konstatuje Cabal.

Konkurence na tuzemském trhu zřejmě ještě přitvrdí, pokud do Česka zamíří německý diskontní řetězec Aldi. Společnost loni v Plzni založila dceřinou firmu Aldi Czechia a nyní má v Česku na své jméno zaregistrovanou i internetovou doménu www.aldi.cz. O příchodu dravého diskontního řetězce Aldi na český trh spekulují odborníci již dlouho. Společnost, která má v Evropě již několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, totiž v současné době expanduje na Slovensko, do Maďarska a Polska.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít