Levnější prodejny jsou už v přesile

15. září 2008, 08:00 - Renata Lichtenegerová, ČTK
15. září 2008, 08:00

TUZEMSKÉ DISKONTY - Široký výběr zboží ani vzhled prodejny nemají u českých zákazníků rozhodující slovo. Nejlepší konkurenční strategií je jednoznačně cena. Do popředí zájmu tuzemců se proto stále více dostávají diskonty.

Diskontní řetězce jako Lidl, Penny Market či Plus Discount se těší stále větší oblibě u českých zákazníků. Vyplývá to alespoň ze studie s názvem Supermarket & diskont 2008 společností Incoma Research a GfK Praha.

Jako hlavní nákupní místo uvedlo v průzkumu diskonty 21 procent českých domácností.

Naopak popularita supermarketů je již třetím rokem na historickém minimu. Letos uvedlo supermarket jako své nejčastější nákupní místo 17 procent dotázaných. Více lidí nakupuje potraviny v malých samoobsluhách a pultových prodejnách, které preferuje 19 procent domácností. Vůbec nejoblíbenějšími prodejnami jsou hypermarkety. Ty označilo za své hlavní nákupní místo 41 procent domácností. Pomyslná první příčka patří hypermarketům už od roku 2002, kdy vystřídaly do té doby upřednostňované menší prodejny.

Desetkrát více prodejen

VÝHODY DISKONTŮ

Akční slevy - 81 %

Příznivé ceny - 79 %

Prodejní doba - 48 %

Příhodná poloha - 43 %

Šíře sortimentu - 30 %

Procento lidí, kteří v průzkumu

společnosti Incoma Research uvedli

tuto možnost.

Na začátku letošního roku bylo v Česku 561 diskontních prodejen, zatímco supermarketů fungovalo 547 a hypermarketů 231. „Diskontní prodejny představují nejrychleji se rozvíjející maloobchodní formát v Česku. Jejich počet se od poloviny devadesátých let více než zdesetinásobil,“ konstatuje Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research. Nejvíce prodejní plochy mají diskontní řetězce ve Středočeském kraji, kde zabírají přes 63 tisíc metrů čtverečních, což je 15 procent všech diskontních ploch v Česku. „Nejmenší celková plocha diskontních prodejen je ve Zlínském kraji, a to necelých 17 tisíc metrů čtverečních. V Česku je přitom v průměru 40 metrů čtverečních diskontní plochy na tisíc obyvatel,“ vypočítává Cabal.

Hlavní zbraní těchto prodejen jsou podle studie akční slevy, příznivé ceny a prodejní doba. Naopak k nákupu v supermarketu lidi motivuje jejich příhodná poloha a široká nabídka sortimentu. Ceny jsou u těchto prodejen až na třetím místě.

Bitevní pole se přesouvá na venkov

Po obsazení velkých měst míří v současné době supermarketové řetězce stále častěji i do menších měst a obcí. Zde se potkávají právě s diskonty, které mají v těchto lokalitách pevné postavení. „Většina supermarketových řetězců je situována ve větších městech, zejména v Praze. Výjimkou jsou pouze supermarkety spotřebních družstev, umístěné často v menších městech,“ konstatuje Cabal.

Konkurence na tuzemském trhu zřejmě ještě přitvrdí, pokud do Česka zamíří německý diskontní řetězec Aldi. Společnost loni v Plzni založila dceřinou firmu Aldi Czechia a nyní má v Česku na své jméno zaregistrovanou i internetovou doménu www.aldi.cz. O příchodu dravého diskontního řetězce Aldi na český trh spekulují odborníci již dlouho. Společnost, která má v Evropě již několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, totiž v současné době expanduje na Slovensko, do Maďarska a Polska.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče