Levné letenky by vyloučily českého dopravce ze Skyteamu

15. prosince 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil JAKUB KNĚZŮ, reportér ČT
15. prosince 2003, 00:00

ČSA je členem Skyteamu, který sdružuje Air France, Delta Airlines, Alitalia, AeroMexiko a KoreaAir. Cílem tohoto sdružení je nabídnout zákazníkům zvýhodněné lety prakticky kamkoliv a odkudkoliv díky návaznosti leteckých tras jednotlivých partnerů v tomto elitním sdružení.

Může se však stát, že český zástupce se z něj sám odpoutá, protože zatím jediný dlouhodobý záměr aerolinek, který prosákl na veřejnost, je orientace na tzv. low cost přepravu. To znamená začít nabízet zákazníkům jen základní a tudíž i levné služby bez jakéhokoliv komfortu. Na této myšlence je sice založena řada společností, které s nabídkou levných letenek nyní slaví úspěchy, ale u národního přepravce, jehož služby loni využily téměř tři miliony lidí, by takováto změna dlouhodobé strategie znamenala bezesporu velké překvapení. Natolik výrazné, že se proti němu ohrazují prakticky všichni zainteresovaní - od politiků, kteří ČSA přes podíl státu vládnou, až po ekonomy a experty na leteckou přepravu. Low cost by tak zcela určitě znamenal konec členství ve Skyteamu, protože ostatní aerolinky by nemohly zaručit standardní služby pro klienty na všech trasách, kde tým operuje.

LETECKÁ VÁLKA POKRAČUJE

Už před příchodem Jaroslava Tvrdíka a jeho lidí do ČSA se uvažovalo o tom, že by aerolinky koupily charterového přepravce Travel Servis. Tvrdík vizi rozpracoval a jednání dále probíhala. Podle důvěrné verze podnikatelského záměru nákupu Travel Servisu, který zpracovala komunikační agentura Ogilvy, by pohlcení Travel Servisu znamenalo odstranění konkurenta z lukrativního trhu charterů, vstoupilo by se na tzv. low cost trh prostřednictvím značky Prague Air. Spolupráce obou ekonomicky propojených společností by dále podle vize znamenala i výhodu v marketingu a propagaci či finančně výhodně obstarávání služeb, jako je údržba, catering, IT podpora či právní služby pro obě firmy najednou. Další interní dokument, který máme k dispozici, a který vznikl na začátku listopadu s názvem Strategie rozvoje Českých aerolinií v období 2004 až 2010, je zřejmě nejzajímavější už úvodem, kterým poukazuje na svoji jistou „zvláštnost“. V mottu společnosti, které je na druhé stránce tohoto textu, se totiž píše: „Letecký byznys 21. století je pokračováním války z 11. září 2001 jinými prostředky“.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče