Levné létání aneb kdo dřív přijde - platí méně!

21. července 2003, 00:00 - Jan Lajka, publicista
21. července 2003, 00:00

V posledních letech se stále častěji objevují letecké společnosti, které neposkytují žádnou slevu, protože létají již tak za velmi nízké ceny. Těmto společnostem se říká různě, nejčastěji však nízkonákladové letecké společnosti (v angličtině lowcost, low-fare apod.

Znamená levně také méně bezpečně?

V posledních letech se stále častěji objevují letecké společnosti, které neposkytují žádnou slevu, protože létají již tak za velmi nízké ceny. Těmto společnostem se říká různě, nejčastěji však nízkonákladové letecké společnosti (v angličtině lowcost, low-fare apod.).

Jejich hlavním cílem je přepravit s minimálními náklady maximální počet cestujících. Nabídnou nízkou cenu, kvalitní letadlo, spolehlivost, bezpečnost, přesnost a jistou svobodu rozhodování. V letadle nenajdete třídy - sednete si tam, kde chcete, nebo kde je volno. Pokud máte hlad, můžete si koupit sendvič či jiné lehké občerstvení nebo po českém způsobu rozbalit tradiční řízek. A kolik za letenku zaplatíte? T o záleží na vás. Kdo je dostatečně flexibilní ve výběru spojení, zaplatí třeba méně než za taxíka, kterým se dostane na letiště.

Tradiční služby

Slevy jsou v osobní letecké dopravě poskytovány vcelku běžně a jsou dosti přesně definována i pravidla pro jejich poskytování. Třeba pro skupiny cestujících, pro mládež do určitého věku, pro seniory, víkendové letenky atd. Podmínkou je například to, že musíte dodržet termín odletu a návratu, délku pobytu, letenku nesmíte použít u jiného dopravce a podobně. U tradiční letecké společnosti si lze vybrat jakou třídou chcete cestovat, kolik a jak těžkých zavazadel chcete přepravit, vybrat si můžete i jaká jídla vám mají být servírována za letu, jaké filmy si chcete prohlédnout apod. Když si zajistíte první třídu nebo business class ve všech jejich názvech a podobách, začíná luxusní odbavení již koberečkem u odbavovací přepážky a vyhrazeným salonkem, kde si lze vyřídit obchodní záležitosti, telefonáty či e-maily a faxy. Potom teprve přejdete do pohodlné kabiny letadla, kde jste všemožně opečováváni a hýčkáni. O trochu méně péče - úměrně ceně letenky - se vám dostává v ekonomické či turistické třídě.

Trocha historie

Někteří autoři tvrdí, že se tyto nízkonákladové společnosti u nás objevily až v posledních dvou letech. Není to však úplně pravda. Samozřejmě rozmach internetu a jeho využívání pro výběr, rezervaci a nákup letenek v posledních letech napomohl i rozvoji těchto společností. Některé jsou zde však i o hodně delší dobu. Dějiny nízkonákladových společností asi ještě nebyly zpracovány, ale nesporně se do nich zapíší dva pánové - Rollin King a Herb Kelleher. Ti totiž před dvaatřiceti lety přemýšleli o tom, co by měla splňovat úspěšná letecká společnost. Ta jejich se jmenovala Southwest Airlines a dostala v roce 1971 do vínku dobrou myšlenku: „Jestliže dostaneš svoje cestující do jejich destinací v době, kdy se tam oni chtějí dostat, včas, za nejnižší možnou cenu a zajistíš, že se přitom ještě budou cítit dobře, potom budou lidé létat s tvojí společností.“ A vývoj této společnosti, která se stala zřejmě první nízkonákladovou společností na světě, prokázal moudrost této myšlenky. Southwest Airlines se dostala mezi největší a nejdůležitější letecké společnosti USA a ročně přepraví okolo 60 milionů cestujících. Přitom neustále vyhrává tituly nejlepší společnosti dodržující letový řád, s nejlepším handlingem zavazadel a s nejmenším počtem stížností cestujících. Mimochodem - letos byla v prestižní anketě Skytrax vyhlášena i druhou nejlepší nízkonákladovou společností na světě. Nejvíce takových společností vzniklo v USA, Kanadě, ale také v Austrálii, ve Velké Británii, Irsku, Holandsku, Belgii, Německu, Itálii a před půldruhým rokem i na Slovensku (viz tabulka nejznámějších nízkonákladových společností ve světě).

Byli jsme dosud okrádáni?

Logickou otázkou je - jak si může letecká společnost dovolit tak nízké ceny. Znamená to, že nás klasické letecké společnosti okrádají? Nemyslím si, že by nás klasické společnosti okrádaly. Jsou však jinak založeny, vybaveny a provozovány. Nízkonákladová společnost je již založena tak, aby veškeré její náklady byly co možná nejnižší.

Technika

Začíná to například už u letadel. Nízkonákladová společnost většinou používá jeden typ letadla. Znamená to velké úspory při údržbě, vysokou specializaci mechaniků, menší náročnost na skladování náhradních dílů, není nutnost s každým typem nákladně přeškolovat veškerý personál apod. Letadla musí být nová nebo co nejmladší. Je to dobrá investice - jednak proto, že nová letadla používají nejmodernější techniku, elektroniku atd. Jsou lehčí - to je velmi důležitý aspekt, většina poplatků v letectví se odvíjí právě od tzv. MTOW - tedy maximální vzletové hmotnosti, nová letadla mají také úspornější motory s nižší spotřebou paliva, splňující všechny hlukové normy a mají zpravidla delší dolet. V letadlech chybí první třída či Business Class se svými rozměrnými křesly. Místo toho je naopak ekonomicky využit každý prostor. S tím také souvisí menší počet letušek a vzhledem k tomu, že odpadá „povinné krmení“, zmenšuje se iseznam jejich běžných úkonů. Společnost investuje také do zkušených pilotů. Velmi důležitá je přísná a pravidelná údržba letadel - i zde se kvalitou ušetří mnoho prostředků. Pokud by mělo letadlo technický problém, bylo by třeba nasadit náhradní stroj, a to již znamená obrovské náklady navíc. Proto se vyplatí kvalitní údržba a prevence poruch. Nízkonákladová společnost má minimální náklady na administrativu, protože zaměstnává jenom ty nejnezbytnější úředníky. Investuje však do nejlepší výpočetní techniky, která vhodně využita nahradí mnoho lidí a jejich požadavků.

Jak provést rezervaci

Je to jednoduché - na internetu si najdete stránku letecké společnosti. Tam objevíte kvalitní rezervační systém. Do přehledného formuláře zadáte odkud a kam chcete letět, uvedete datum a objeví se vám, zda jsou ještě volná místa a jaká je cena. Pokud možno zaplatíte platební kartou a rezervace je vyřízena. Dostanete ještě identifikační kód, se kterým se na letišti prokážete a odbavíte. Nemusíte mít starosti o letenku - tu většinou nízkonákladové letecké společnosti nevydávají. Neexistencí letenek se šetří obrovské částky, proto i klasické společnosti čím dál častěji využívají tzv. elektronické letenky namísto papírových.

Kolik to stojí

Všeobecně platí, že čím blíže jste odletovému dni, tím vyšší je cena. Neplatí zde tedy známé pravidlo last-minute, ale spíše first minute. Cena je také vyšší ve dnech a hodinách, kdy je o cestování zvýšený zájem - s rostoucím prodejem cena stoupá. Když chcete let za co nejnižší cenu, buďte flexibilní v datu a čase odletu a rezervujte a zaplaťte svůj let co nejdříve. Obecně jsou nejvytíženější lety v pátek odpoledne a v pondělí ráno - ty jsou tedy dražší než třeba let ve středu v poledne nebo v sobotu. Letecká společnost Jet2 na svých stránkách tvrdí, že je první v Evropě, kdo poskytuje snadný a rychlý systém, který ukazuje nejnižší ceny pro každý den, měsíc a destinaci. V y si pak už jenom vybíráte podle potřeby. Když najdete výhodnou cenu, neváhejte a rezervujte, nikdy nevíte kolik dalších zájemců zrovna nad nabídkou přemýšlí a počet těch skutečně nízkých cen je samozřejmě limitován. Rezervační systémy nízkonákladovek neumožňují rezervovat místo, které nakonec nebude využité. Každá rezervace musí být ihned zaplacena, nejlépe platební kartou - pokud není zaplaceno, rezervace se ruší. Pokud chcete již zaplacený let zrušit, přijdete o peníze. Zaplatit musíte, i když chcete přepsat jméno cestujícího a poplatek někdy dosahuje ceny letenky. Je to racionální - letecká společnost v každém okamžiku tak již přesně ví, jak je let využit a na druhé straně nemohou vznikat rezervace, které by přesahovaly kapacitu letadla (overbooking). Najdete-li na webových stránkách nízkonákladovky mimořádnou nabídku - pokud vám vyhovuje, proveďte a ihned zaplaťte rezervaci. Takové nabídky bývají na webu třeba jenom jeden den a již se neopakují. Cena je stejná pro všechny - neplatí jenom dítě většinou do věku dvou let, které nemá nárok na sedačku. Pokud chcete, aby dítě svoje místo mělo, zaplatíte stejně jako za dospělého. Na webové stránce letecké společnosti najdete ještě nabídku dalších služeb. Můžete si třeba objednat půjčení auta, ubytování v hotelu anebo nakoupit v internetovém obchodě dárky nebo cestovní potřeby.

Levnější je Internet

Nízkonákladová letecká společnost upřednostňuje rezervace prostřednictvím Internetu - tam také dostanete nejnižší ceny. Pokud využijete telefonickou formu rezervace, platíte více. Některé společnosti za takovouto rezervaci rovnou dají přirážku - musí přece z něčeho platit operátorku! V nabídce italské Volareweb se například uvádí, že za každý úsek cesty rezervovaný prostřednictvím telefonu zaplatíte 158 Kč. Většina nízkonákladovek nevyužívá služeb různých agentur, kterým by se musely platit provize. Stejně tak tyto společnosti nebývají ve světových rezervačních systémech (GDS), ale v systémech provozovaných na internetu, který šetří společnosti veliké částky atd.

Co čeká v letadle

Místo v letadle dostanete podle toho, jak jste se dostavili k odletu - první si vybírá, poslední si sedne tam, kde zbylo místo. Na palubě také nepočítejte s příliš širokým prostorem pro nohy. Během letu si sice můžete dát nápoje i další občerstvení, ale musíte zaplatit. Stejně tak nedostanete třeba zdarma noviny. V cenách letenek nebývají zpravidla ani letištní a bezpečnostní taxy. T y se platí zvlášť. Zjistěte si proto předem, kolik za ně zaplatíte.

Víte kde přistanete?

Pokud letíte s nízkonákladovou společností, zjistěte si, kde přesně bude letadlo přistávat a kolik zaplatíte za místní dopravu, abyste se dostali do cílového města. Nízkonákladové společnosti často létají na letiště s nižšími poplatky. T ato letiště jsou však zpravidla dále od města a společnost neposkytuje zdarma transfery. Vše je prostě vedeno s co nejnižšími náklady.

Jak se bránit konkurenci

Nízkonákladové letecké společnosti jsou značnou konkurencí tradičním leteckým dopravcům. V loňském červnu například většina leteckých společností zaznamenala meziroční propad řádově ve výši deseti procent. V tu samu dobu však nízkonákladové společnosti zaznamenaly více než jedenáctiprocentní nárůst. Tradiční společnosti sice zpočátku prohlašovaly, že jejich servis vydá za víc než nízká cena letenky u nízkonákladovky. Když však viděly, že situace je vážná a začínají přicházet o cestující, mnozí z velikánů založily svoje vlastní nízkonákladové společnosti. Tak třeba British Midland má svoji Bmibaby, skandinávská společnost SAS založila sněhovou vločku - Snowflake, Eurowing (spolumajitelem je Lufthansa) - Germanwings, a tak bychom mohli pokračovat dále. Vysoce výdělečná nízkonákladová společnost tak pomáhá svým způsobem udržovat kvalitu klasické společnosti. Druhá možnost, jak čelit nízkonákladovým společnostem, je využívána například naším národním dopravcem ČSA nebo British Airways. Tyto společnosti čelí konkurenci nízkonákladovek vyšším komfortem a velmi podobnými cenami na téže lince, avšak za předpokladu, že si zákazník rezervuje let prostřednictvím internetu. Nutno podotknout, že je to velmi efektivní metoda. Doporučuji podívat se na www.csa.cz - CSA Web Fares. Ceny jsou velmi zajímavé a zpravidla obsahují i letištní taxy a občerstvení na palubě. A navíc linky létají na letiště, která mají třeba lepší a kratší spojení s centrem, což znamená při konečném výpočtu nákladů další úsporu.

Praha rájem nízkonákladovek?

Do Prahy dnes létají nízkonákladové společnosti ze Slovenska (SkyEurope), Švédska (Snowflake), Německa (Germanwings), Itálie (Volareweb) a V elké Britanie (BMI Baby a Easy Jet). Praha-Ruzyně je jedním z velmi mála prvotřídních letišť v hlavním městě na světě, kde přistávají také nízkonákladové společnosti. Jinde tyto společnosti zpravidla létají na druhořadá letiště s nižšími poplatky, která jsou dále od hlavního města. Ruzyně tím získává odhadem okolo 10 000 cestujících týdně. T o je velmi zajímavé číslo.

Kdo je nejlepší

Která nízkonákladová společnost ve světě poskytuje nejlepší služby? Nejlepší low-cost airlines roku 2003 jsou podle hlasování organizovaného známou společností Skytrax - americká společnost Jet Blue Airways (www.Jetblue.com), následuje již zmiňovaná rovněž americká společnost Southwest Airline (www.iflyswa.com) a na třetím místě je tentokrát australská společnost V irgin Blue (www.virginblue.com.au). Kde najdete některé další nízkonákladové společnosti? Tak například nejvýznamnější - irský dopravce Ryanair, je na webové adrese - www.Ryanair.com. Zajímavý je www.Virgin-express.com, www.flytango.com, www.flyvanguard.com nebo asijská www. Airasia.com, australská www.australianairlines.com.au nebo jihoafrická www.Kulula.com. O služby nízkonákladových společností je u nás i ve světě velký zájem, jejich počet i velikost se neustále zvyšují a analytikové se ptají, co to přinese světovému letectví i cestovnímu ruchu. Zatím se všichni snaží s nízkonákladovými společnostmi žít. Přestože všechny nejsou registrovány v GDS, jsou to právě některé z těchto systémů, kdo svým klientům - cestovním kancelářím nabízejí propojení na webové stránky nízkonákladovek tak, aby si klient cestovní kanceláře mohl vybrat, pokud třeba není doma napojen na internet. Tak se i cestovní kanceláře snaží o spolupráci s těmito společnostmi.

Nejznámější nízkonákladoví přepravci

* Severní Amerika

SouthWest

WestJet

JetBlue

Air Tran

Vanguard Airlines

Air Canada Tango

Spirit Airlines

* Latinská Amerika

GOL

* Australie a Oceanie

Virgin Blue

Freedom Air

Australian Airlines

* Afrika

Kulula.com

* Asie

Jex

Fair

Skymark Airlines

Citilink

AirDo

Air Asia.com

* Evropa

FlyBe

RyanAir

EasyJet

Volareweb

Bmibaby

GermanWings

SkyEurope

Snowflake

Jet2

Ceny letenek (podle www stránek v pátek 18. 7. 2003)

(Nelze porovnávat ceny na stejných tratích, neboť se jen výjimečně shodují)

Společnost Odlet Přílet Cena příští den Cena za měsíc

Jednosměrná zpáteční Jednosměrná zpáteční

EasyJet Praha Londýn 4125,00 Kč 6074,93 Kč 4125,00 Kč 6074,93 Kč

Germanwings Praha Bonn 2500,00 Kč 3100,00 Kč 2500,00 Kč 3400,00 Kč

SkyEurope Brno Londýn 3850,00 Kč 6890,00 Kč 3090,00 Kč 5390,00 Kč

Snowflake Praha Stockholm (blíže neurčená v rozmezí 2014,34-5834,64 Kč)

Volareweb Praha Benátky 2209,98 Kč 4419,96 1262,71 Kč 2209,66 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče