Levná jízda a malý kufr

18. září 2006, 00:00 - ERICH HANDL
18. září 2006, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - PLYNOVÉ CITROEN BERLINGOPodnikatelským hitem českého Citroenu jsou letos dodávky s pohonem na zemní plyn. Před časem jsme otestovali užitkové dvoumístné Berlingo, nyní jsme měli možnost se projet jeho pětimístnou osobní verzi.

VYZKOUŠELI JSME - PLYNOVÉ CITROEN BERLINGO Podnikatelským hitem českého Citroenu jsou letos dodávky s pohonem na zemní plyn. Před časem jsme otestovali užitkové dvoumístné Berlingo, nyní jsme měli možnost se projet jeho pětimístnou osobní verzi.

Tuto dodávku, která v základu vyjde na 553 200 korun, lze na rozdíl od dvoumístné verze využít i jako osobní rodinný vůz. Má dvojici zadních posuvných dveří a sedadel, kam se vedle dětí a tchyně vejde ještě pes. Jako užitkový vůz umožňuje odpočet DPH a přitom je to osobní auto. Už v továrně mu přitom dali do vínku nádrž na zemní plyn, která je umístěna za zadními sedadly. Řidič může libovolně za jízdy přepínat mezi benzinem a plynem a šetřit peníze.

Jak funguje dodávka přestavěná na plyn? Předně je třeba připomenout, že přestavba neznamená odstranění benzinové nádrže. Plynová nádrž je doplňkem standardního benzinového motoru, řidič může volit mezi oběma druhy pohonů. Auto se třeba rozjede na benzin a v průběhu jízdy může řidič tlačítkem na palubní desce vpustit do válců plyn. Nebo opačně. Skutečnost, že do motoru proudí plyn, indikuje žlutá kontrolka na palubní desce.

DLOUHÝ DOJEZD

Plynové Berlingo má výrazné výhody, ale také minusy. Nejprve ke kladům. Především je to praktické auto s dlouhým dojezdem, které šetří peníze. Na osmdesátilitrovou plynovou nádrž lze ujet zhruba 300 kilometrů, takže dohromady s benzinovou nádrží dokáže dodávka dojet bez tankování tisícovku kilometrů. Majitele stojí kilometr ujetý na plyn asi osmdesát haléřů, což je zhruba třikrát méně než při spalování benzinu.

Při testování, nebýt zmíněného žlutého světélka, jsme téměř nepostřehli rozdíl mezi jízdou na benzin a na plyn. Zrychlení i maximální rychlost jsou podobné, při předchozím zimním testu jsme i v tuhých mrazech startovali na oba typy paliva bez problémů.

JEN MALÁ ZAVAZADLA

Při testu se ale ukázala jedna podstatná nevýhoda úsporného Berlinga. Kvůli plynové nádrži se už do něj skoro nevejde náklad. Nádrž za zadními sedadly zabírá více než polovinu zavazadlového prostoru, zbývá tam volné místo tak na dvě velké tašky. To je na užitkový vůz trochu málo. Tady je ten hlavní rozdíl mezi dvoumístnou a pětimístnou verzí. Zatímco u dvojmístné je nádrž umístěna za montážní přepážkou a na prostorné korbě tolik nevadí, u osobní varianty je vyloženě na obtíž. V konkurenčním Fiatu Doblo je umístěna pod podlahou a nákladu nepřekáží. Zase ale u italského vozu ubírá místo benzinové nádrži, takže auto neujede bez tankování tolik jako Citroen.

K nevýhodám Berlinga zjištěným při testu patřilo také nepřesné řazení a skutečnost, která trápí majitele všech aut na zemní plyn - prakticky není kde tankovat. Na rozdíl od stanic na LPG je CNG čerpadel v republice zatím jen pomálu.

VÝSLEDEK TESTU Osobní varianta Berlinga na zemní plyn může být praktickou volbou pro toho, kdo vozí častěji lidi než náklad. Pro řemeslníky, kteří potřebují převážet třeba stavební materiál, plynové láhve nebo hodně nářadí, se nehodí. Malý počet stanic CNG také omezuje akční rádius levné jízdy na okolí čerpadla. U auta také nelze počítat s velkým luxusem, základ nezahrnuje ani rádio. Přitom cena 553 200 korun je poměrně vysoká, vždyť dvoumístná verze se v zimě prodávala za akční cenu 338 900 korun. Ve standardní výbavě auta jsou jen airbag řidiče, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a elektronický imobilizér. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Berlingo je dodávka zařazená do kategorie N1, umožňuje tedy odpočet DPH. Jeho osobní verze se ale nehodí pro převážení nákladu, v kufru už totiž kvůli plynové nádrži nezbývá mnoho místa. Je to spíš praktické auto s dlouhým dojezdem určené pro rozvážení lidí. TECHNICKÉ ÚDAJE

Model Citroen Berlingo 1,4i CNG

Typ vozu pětidveřová dodávka

Motor benzinový čtyřválec

Objem válců 1,4 litru

Max. výkon 48 kilowattů

Max. rychlost 143 km/hod

Zrychlení 0-100 21,7 sekundy

Spotřeba (plyn) 8,3 l/100 km

Cena 553 200 Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít