Levná jízda a malý kufr

18. září 2006, 00:00 - ERICH HANDL
18. září 2006, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - PLYNOVÉ CITROEN BERLINGOPodnikatelským hitem českého Citroenu jsou letos dodávky s pohonem na zemní plyn. Před časem jsme otestovali užitkové dvoumístné Berlingo, nyní jsme měli možnost se projet jeho pětimístnou osobní verzi.

VYZKOUŠELI JSME - PLYNOVÉ CITROEN BERLINGO Podnikatelským hitem českého Citroenu jsou letos dodávky s pohonem na zemní plyn. Před časem jsme otestovali užitkové dvoumístné Berlingo, nyní jsme měli možnost se projet jeho pětimístnou osobní verzi.

Tuto dodávku, která v základu vyjde na 553 200 korun, lze na rozdíl od dvoumístné verze využít i jako osobní rodinný vůz. Má dvojici zadních posuvných dveří a sedadel, kam se vedle dětí a tchyně vejde ještě pes. Jako užitkový vůz umožňuje odpočet DPH a přitom je to osobní auto. Už v továrně mu přitom dali do vínku nádrž na zemní plyn, která je umístěna za zadními sedadly. Řidič může libovolně za jízdy přepínat mezi benzinem a plynem a šetřit peníze.

Jak funguje dodávka přestavěná na plyn? Předně je třeba připomenout, že přestavba neznamená odstranění benzinové nádrže. Plynová nádrž je doplňkem standardního benzinového motoru, řidič může volit mezi oběma druhy pohonů. Auto se třeba rozjede na benzin a v průběhu jízdy může řidič tlačítkem na palubní desce vpustit do válců plyn. Nebo opačně. Skutečnost, že do motoru proudí plyn, indikuje žlutá kontrolka na palubní desce.

DLOUHÝ DOJEZD

Plynové Berlingo má výrazné výhody, ale také minusy. Nejprve ke kladům. Především je to praktické auto s dlouhým dojezdem, které šetří peníze. Na osmdesátilitrovou plynovou nádrž lze ujet zhruba 300 kilometrů, takže dohromady s benzinovou nádrží dokáže dodávka dojet bez tankování tisícovku kilometrů. Majitele stojí kilometr ujetý na plyn asi osmdesát haléřů, což je zhruba třikrát méně než při spalování benzinu.

Při testování, nebýt zmíněného žlutého světélka, jsme téměř nepostřehli rozdíl mezi jízdou na benzin a na plyn. Zrychlení i maximální rychlost jsou podobné, při předchozím zimním testu jsme i v tuhých mrazech startovali na oba typy paliva bez problémů.

JEN MALÁ ZAVAZADLA

Při testu se ale ukázala jedna podstatná nevýhoda úsporného Berlinga. Kvůli plynové nádrži se už do něj skoro nevejde náklad. Nádrž za zadními sedadly zabírá více než polovinu zavazadlového prostoru, zbývá tam volné místo tak na dvě velké tašky. To je na užitkový vůz trochu málo. Tady je ten hlavní rozdíl mezi dvoumístnou a pětimístnou verzí. Zatímco u dvojmístné je nádrž umístěna za montážní přepážkou a na prostorné korbě tolik nevadí, u osobní varianty je vyloženě na obtíž. V konkurenčním Fiatu Doblo je umístěna pod podlahou a nákladu nepřekáží. Zase ale u italského vozu ubírá místo benzinové nádrži, takže auto neujede bez tankování tolik jako Citroen.

K nevýhodám Berlinga zjištěným při testu patřilo také nepřesné řazení a skutečnost, která trápí majitele všech aut na zemní plyn - prakticky není kde tankovat. Na rozdíl od stanic na LPG je CNG čerpadel v republice zatím jen pomálu.

VÝSLEDEK TESTU Osobní varianta Berlinga na zemní plyn může být praktickou volbou pro toho, kdo vozí častěji lidi než náklad. Pro řemeslníky, kteří potřebují převážet třeba stavební materiál, plynové láhve nebo hodně nářadí, se nehodí. Malý počet stanic CNG také omezuje akční rádius levné jízdy na okolí čerpadla. U auta také nelze počítat s velkým luxusem, základ nezahrnuje ani rádio. Přitom cena 553 200 korun je poměrně vysoká, vždyť dvoumístná verze se v zimě prodávala za akční cenu 338 900 korun. Ve standardní výbavě auta jsou jen airbag řidiče, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a elektronický imobilizér. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Berlingo je dodávka zařazená do kategorie N1, umožňuje tedy odpočet DPH. Jeho osobní verze se ale nehodí pro převážení nákladu, v kufru už totiž kvůli plynové nádrži nezbývá mnoho místa. Je to spíš praktické auto s dlouhým dojezdem určené pro rozvážení lidí. TECHNICKÉ ÚDAJE

Model Citroen Berlingo 1,4i CNG

Typ vozu pětidveřová dodávka

Motor benzinový čtyřválec

Objem válců 1,4 litru

Max. výkon 48 kilowattů

Max. rychlost 143 km/hod

Zrychlení 0-100 21,7 sekundy

Spotřeba (plyn) 8,3 l/100 km

Cena 553 200 Kč

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít