Levná alternativa benzinu

23. října 2006, 00:00 - (kat)
23. října 2006, 00:00

STLAČENÝ ZEMNÍ PLYNAutomobily na zemní plyn jsou při současných cenách benzinu a nafty velmi zajímavou možností jak snížit náklady.Navíc ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje daňové zvýhodnění tohoto paliva pro dopravu.Vozidla na stlačený zemní plyn neboli CNG produkují výrazně méně škodlivin než ta s klasickým pohonem.

STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN Automobily na zemní plyn jsou při současných cenách benzinu a nafty velmi zajímavou možností jak snížit náklady. Navíc ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje daňové zvýhodnění tohoto paliva pro dopravu.

Vozidla na stlačený zemní plyn neboli CNG produkují výrazně méně škodlivin než ta s klasickým pohonem. U některých látek dokonce až o 90 procent.

V maximální míře též redukují vznik rakovinotvorných uhlovodíků. Zemní plyn je navíc částečným řešením problémů budoucnosti. Celosvětové zásoby ropy se totiž postupně vyčerpávají a podle odborných odhadů vystačí na 40 let.

„Stlačený zemní plyn proto patří společně s bioplynem mezi dvě nejperspektivnější alternativní paliva, s jejichž masovým rozšířením v příštích letech počítá Evropská unie,“ říká Milan Kajtman, obchodní ředitel společnosti RWE Transgas. „Třetí alternativou je vodík, avšak jeho plné komerční využití je na rozdíl od zemního plynu na samém začátku,“ dodává.

LEVNÁ VIZE BUDOUCNOSTI V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel, dnes je to okolo 520 tisíc. A zdá se, že plánovaný vysoký nárůst počtu nemusí být jen toužebným přáním Evropské unie. V cizině jsou totiž vozy na CNG stále oblíbenější, a to především ve firmách s velkým akčním rádiem a vysokým počtem ujetých kilometrů. Důvodem přitom není jen samotná nízká cena této pohonné hmoty. Ušetřit se dá i na opravách a běžné údržbě vozu. Motor je navíc při srovnání s dosud oblíbenými diesely znatelně tišší a v zimních měsících lépe startuje. V České republice nyní funguje 19 plnicích stanic, z toho osm podnikových a jedenáct pro veřejnost. Tato situace by se však měla brzy změnit. Svědčí o tom dohoda, kterou letos v březnu uzavřely plynárenské společnosti s ministerstvem průmyslu a obchodu. Podle té například otevřou společnosti skupiny RWE v České republice už během několika měsíců pět nových plnicích stanic. Jako vhodné lokality s odpovídajícím potenciálem byly vybrány Brno, Ústí nad Labem, Ostrava, Mladá Boleslav a Karlovy Vary. Do roku 2013 by se měly plnicí stanice na CNG objevit také podél hlavních silničních tahů, a to zejména těch, které slouží pro tranzit přes naši republiku. Za dalších čtrnáct let by jich měla v zemi přičiněním plynárenských společností stát celá stovka. Jejich výstavbu připravují mimo to i další firmy. NULOVÁ DAŇ DO ZAČÁTKU Na stlačený zemní plyn u nás dnes jezdí asi 500 vozidel, zhruba 165 z nich tvoří autobusy v městských hromadných dopravách či na linkových trasách. Základní cena takového autobusu je přibližně o milion korun vyšší než u vozu na naftu. Tento rozdíl je však provozovatelům dopravy kompenzován 800 tisíci z fondu ministerstva dopravy. Dalších 200 tisíc se pak zavázal poskytnout RWE Transgas a distribuční plynárenské společnosti. Zbytek z celkového počtu vozů na zemní plyn tvoří nákladní a osobní automobily. „Předpokládám, že větší nabídka plnicích stanic v příštích měsících rozšíří zájem o toto levné a ekologické palivo především mezi dopravci a podnikateli,“ konstatuje Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. Další podstatnou „injekcí“ by pak podle něj mohla být nulová či alespoň nižší spotřební daň, o níž unie v souladu s evropskými směrnicemi požádala ministerstvo financí již na jaře. To však zatím i přes podporu ministerstev průmyslu a obchodu a životního prostředí této žádosti nevyhovělo. VYŠŠÍ INVESTICE JE BRZY ZPÁTKY**

Pohon na CNG zvyšuje cenu osobního či užitkového automobilu o 60 až 80 tisíc korun. Jde tedy o navýšení asi jako u naftové verze automobilu. Zatímco však cena benzinu a nafty se dlouhodobě pohybuje kolem 30 korun za litr, stejné množství stlačeného zemního plynu stojí mezi 16 a 18 korunami. Vyšší investice se tak vrátí již po ujetí přibližně 60 tisíc kilometrů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče