Letošní zájem láme rekordy

18. října 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
18. října 2004, 00:00

LEHKÁ UŽITKOVÁ VOZIDLA Prodejci nových užitkových vozů hlásí v letošním roce rekordní prodeje. Po několika letech stagnace či dokonce mírného poklesu zájmu se letos meziroční prodeje této kategorie vozidel zvýšily o desítky procent. Může za to ale hlavně zásah vlády.

**LEHKÁ UŽITKOVÁ VOZIDLA

Prodejci nových užitkových vozů hlásí v letošním roce rekordní prodeje. Po několika letech stagnace či dokonce mírného poklesu zájmu se letos meziroční prodeje této kategorie vozidel zvýšily o desítky procent. Může za to ale hlavně zásah vlády.

Do konce letošního září se na českém trhu prodalo celkem 18 226 lehkých užitkových vozidel (LUV), což je meziročně o 49,95 procenta více. Konkrétně to představuje nárůst o 6071 prodané auto. Výrazné zvýšení prodeje LUV si odborníci vysvětlují jednak růstem malého a středního podnikání, největší vliv však měla loňská novela zákona o dani z přidané hodnoty, která podnikatelům zakázala odepisovat si tuto daň při koupi osobního automobilu. Podle člena výkonného výboru Svazu dovozců aut (SDA) Lubomíra Tvardíka se tak začala část osobních automobilů upravovat do podoby, ve které splňují kritéria kategorie N1, tedy lehkých užitkových vozidel. „Od začátku roku se takto prodalo kolem 7000 vozů,“ říká Tvardík. Pokud by se tento počet vozů vrátil do kategorie osobních automobilů, poklesl by v letošním roce zájem jak o osobní, tak o užitkové vozy o zhruba šest procent. Tento pokles by se pak dal vysvětlit tím, že se podnikatelé v loňském roce předzásobili vozidly ještě před platností nového zákona. Od ledna do konce září bylo na českém trhu zaregistrováno celkem 19 410 nových užitkových vozidel (meziročně o 55,22 procenta více) a 4741 ojetých LUV. Jejich průměrné stáří dosahuje 4,73 roku. Při podrobnějším pohledu na statistiku letošního prodeje LUV lze zjistit, že první příčka mezi prodejci této kategorie patří stále firmě Ford, která do konce září prodala 2965 vozů a jejíž tržní podíl se pohybuje kolem 16,27 procenta. Druhé místo patří německé značce Volkswagen s 2893 prodanými vozy. První pětici pak doplňují tři francouzské firmy - Peugeot do konce září prodal 1996, Renault 1804 a Citroen 1489 lehkých užitkových vozidel. Výsledky za devět měsíců letošního roku také dovolují více odhadovat, jak se trh bude vyvíjet v následujících měsících a letech. Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl očekává, že růst zájmu o LUV bude pokračovat, ovšem nikoliv takovým tempem jako letos. „Konkrétně to odhaduji tak na pět až deset procent ročně podle toho, jak se bude vyvíjet postavení malých a středních podnikatelů,“ tvrdí Tunkl. Shoduje se tak s většinou zástupců jednotlivých dovozců. Ti také během příštích měsíců chystají novinky ve svých nabídkách, aby přilákali více zákazníků. Jednou z možností jejich prezentace bude nadcházející mezinárodní veletrh osobních a užitkových automobilů, který se uskuteční od 21. do 24. října na pražském Výstavišti.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít