Letos bude dobře

14. února 2005, 00:00 - (kt)
14. února 2005, 00:00

CESTOVNÍ KANCELÁŘETuzemské cestovní kanceláře a agentury by na tom měly být letos dobře. Česko má navštívit o desetinu více turistů než vloni. A také naši občané hodlají vydávat za dovolenou v zahraničí více peněz.

Dovolenou za hranicemi letos plánuje 1,2 milionu českých turistů. foto: Profit - Jiří Příhonský

CESTOVNÍ KANCELÁŘE Tuzemské cestovní kanceláře a agentury by na tom měly být letos dobře. Česko má navštívit o desetinu více turistů než vloni. A také naši občané hodlají vydávat za dovolenou v zahraničí více peněz. Do České republiky letos přijede o deset procent více lidí než vloni. Tak zní odhady vládní agentury CzechTourism a Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Podle nich by k nám měli i nadále nejvíce jezdit Němci. Nárůst se očekává u Britů, Američanů, Rusů a Japonců. Stejně jako minulý rok se však má nárůst týkat pouze Prahy, Českého Krumlova a západočeských lázní. Víc toho totiž Česká republika nemůže většině zahraničních turistům nabídnout. „Japonci i Američané převážně přijíždějí do Česka na jeden, nejvýše dva dny,“ popsal obvyklý scénář jejich týdenního pobytu v Evropě bývalý šéf vládní agentury na podporu cestovního ruchu CzechTourism David Gladiš. Turisté podle něj přiletí například z Paříže a pokračují do Vídně a Londýna. PŘIJĎTE POBEJT Ministerstvo pro místní rozvoj chce zahraniční turisty nalákat přinejmenším ještě na další dvě místa. Vlajkovými loděmi české turistiky by se podle něj měly stát vedle Prahy, Karlových Varů a Českého Krumlova také Olomouc a pískovcová skalní města ve východních a severních Čechách. Další aktivitu slibuje i vládní agentura CzechTourism. „Dlouhodobě klesající trend příjezdů z Polska chceme zlomit prostřednictvím reklamní kampaně, jež bude zpětně financována z Evropských strukturálních fondů,“ říká současný ředitel agentury Rostislav Vondruška. „Přestože celkový výjezdový ruch z Polska do zahraničních destinací klesá již od konce devadesátých let, mnoho desítek tisíc polských turistů českými regiony projíždí při cestě k moři nebo do Vídně,“ dodává. Jak už Profit informoval, CzechTourism chce letos uspořádat kampaň také v sousedním Rakousku. Reklama na Česko poběží v televizi, tisku i na venkovních nosičích, tedy billboardech. VYJEDEME NĚKAM VEN

A jak na tom jsou s cestováním sami Češi? Třetina našich turistů, kteří jedou na dovolenou do zahraničí, tráví aspoň část svého volna aktivně. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mag Consulting, která se specializuje právě na cestovní ruch.

V tomto roce vyrazí za hranice 1,2 milionu českých turistů. Čtyři sta tisíc z nich budou pěší turisté, vyznavači adrenalinových sportů, cyklisté, lyžaři, milovníci vodních sportů a zájemci o poznávací turistiku a další lidé provozující aktivně své zájmy.

Z průzkumu také vyplynulo, že polovinu všech „sportovních dovolených“ stabilně tvoří lyžařské zájezdy. Nebo že pětina všech lidí, kteří pojedou k moři, si k poznávání okolí půjčí automobil a dalších patnáct procent bicykl.

Zájezdy s aktivním programem jsou přitom podle šéfa Mag Consulting Jaromíra Beránka v průměru dvakrát dražší než čistě pobytové zájezdy.

DOMA JE DOMA

Špatně si nežijí ani cestovní kanceláře a navazující služby, které organizují domácí pobyty. Podíl domácího cestovního ruchu na celkovém hrubém domácím produktu tvoří 5-6 procent. Navíc se podílí na celkové zaměstnanosti - přímo zhruba třemi procenty, nepřímo (navazující odvětví) celkem deseti procenty.

Z celkového počtu českých turistů jich svou dovolenou stráví v tuzemsku 52 procent. Většina lidí se podle loňského průzkumu agentury STEM rozhoduje o místě domácí dovolené na základě doporučení svých známých. Propagační materiály cestovních kanceláří hrají velmi malou roli.

Průzkum STEM však upozornil na trvající příležitost na trhu: Obyvatel České republiky, kteří aktivně cestují po Česku nebo zahraničí, je méně než 40 procent. Dalších deset procent lidí provozuje výhradně tuzemskou turistiku. Zbývající přibližně polovina zůstává o dovolené doma (tedy ve svém domě či bytě) nebo jezdí pouze na vlastní chaty a chalupy. To představuje několik milionů lidí, o které lze bojovat cenami, kvalitou a atraktivností nabízených zájezdů či pobytů.

CHCEME DOBRÉ SLUŽBY

Co Čechům při jejich tuzemské dovolené nejvíce vadí? Respondenti průzkumu kritizovali hlavně nekvalitní služby, nepříjemnou obsluhu a špatnou hygienu. Vadí jim také chudá nabídka aktivit, zejména při špatném počasí, a slabé zázemí návazných služeb v lokalitě. Někteří respondenti upozorňují na nevýhodný poměr kvality a ceny, a to přesto, že domácí dovolená bývá levnější než zájezdy do ciziny. Naopak pozitivními motivy pro domácí dovolenou jsou pohoda a klid, jistota zabezpečení v případě nenadálých událostí, snadná doprava a menší finanční náročnost.

„Budoucí prosperita domácí turistiky závisí ve velké míře na tom, podaří-li se rozvojem netradičních forem rekreace přilákat turisty i mimo sezonní špičky,“ tvrdí vedoucí zmíněného průzkumu Věra Haberlová. Mezi netradiční formy patří například krátkodobá rodinná rekreace, kongresová turistika, tematické a kulturně-poznávací pobyty či kondiční pobyty. Viditelný je přesun zájmu klientů k dražším zájezdům s aktivním programem.

AKTIVNÍ DOVOLENÁ ČECHŮ V ZAHRANIČÍ

(počet klientů za uvedený rok)

 1999285 000
 2000300 000
 2001312 000
 2002330 000
 2003350 000
 2004360 000
 2005 405 000 (odhad)

Pramen: Mag Consulting

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Auta
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000…
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Technologie
Opera se dotýká virtuální reality. Přehraje 360° video v Oculus Riftu a dalších zařízeních
Pirátství prodejům neubližuje, ukazuje studie EU, kterou neměl nikdo vidět
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Nové ZenFony 4 pro evropský trh jsou tu. Přinášíme podrobné srovnání
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít