Menu Zavřít

Letos bude dobře

14. 2. 2005
Autor: Euro.cz

CESTOVNÍ KANCELÁŘETuzemské cestovní kanceláře a agentury by na tom měly být letos dobře. Česko má navštívit o desetinu více turistů než vloni. A také naši občané hodlají vydávat za dovolenou v zahraničí více peněz.

Dovolenou za hranicemi letos plánuje 1,2 milionu českých turistů. foto: Profit - Jiří Příhonský

CESTOVNÍ KANCELÁŘE Tuzemské cestovní kanceláře a agentury by na tom měly být letos dobře. Česko má navštívit o desetinu více turistů než vloni. A také naši občané hodlají vydávat za dovolenou v zahraničí více peněz. Do České republiky letos přijede o deset procent více lidí než vloni. Tak zní odhady vládní agentury CzechTourism a Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Podle nich by k nám měli i nadále nejvíce jezdit Němci. Nárůst se očekává u Britů, Američanů, Rusů a Japonců. Stejně jako minulý rok se však má nárůst týkat pouze Prahy, Českého Krumlova a západočeských lázní. Víc toho totiž Česká republika nemůže většině zahraničních turistům nabídnout. „Japonci i Američané převážně přijíždějí do Česka na jeden, nejvýše dva dny,“ popsal obvyklý scénář jejich týdenního pobytu v Evropě bývalý šéf vládní agentury na podporu cestovního ruchu CzechTourism David Gladiš. Turisté podle něj přiletí například z Paříže a pokračují do Vídně a Londýna. PŘIJĎTE POBEJT Ministerstvo pro místní rozvoj chce zahraniční turisty nalákat přinejmenším ještě na další dvě místa. Vlajkovými loděmi české turistiky by se podle něj měly stát vedle Prahy, Karlových Varů a Českého Krumlova také Olomouc a pískovcová skalní města ve východních a severních Čechách. Další aktivitu slibuje i vládní agentura CzechTourism. „Dlouhodobě klesající trend příjezdů z Polska chceme zlomit prostřednictvím reklamní kampaně, jež bude zpětně financována z Evropských strukturálních fondů,“ říká současný ředitel agentury Rostislav Vondruška. „Přestože celkový výjezdový ruch z Polska do zahraničních destinací klesá již od konce devadesátých let, mnoho desítek tisíc polských turistů českými regiony projíždí při cestě k moři nebo do Vídně,“ dodává. Jak už Profit informoval, CzechTourism chce letos uspořádat kampaň také v sousedním Rakousku. Reklama na Česko poběží v televizi, tisku i na venkovních nosičích, tedy billboardech. VYJEDEME NĚKAM VEN

A jak na tom jsou s cestováním sami Češi? Třetina našich turistů, kteří jedou na dovolenou do zahraničí, tráví aspoň část svého volna aktivně. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mag Consulting, která se specializuje právě na cestovní ruch.

V tomto roce vyrazí za hranice 1,2 milionu českých turistů. Čtyři sta tisíc z nich budou pěší turisté, vyznavači adrenalinových sportů, cyklisté, lyžaři, milovníci vodních sportů a zájemci o poznávací turistiku a další lidé provozující aktivně své zájmy.

Z průzkumu také vyplynulo, že polovinu všech „sportovních dovolených“ stabilně tvoří lyžařské zájezdy. Nebo že pětina všech lidí, kteří pojedou k moři, si k poznávání okolí půjčí automobil a dalších patnáct procent bicykl.

Zájezdy s aktivním programem jsou přitom podle šéfa Mag Consulting Jaromíra Beránka v průměru dvakrát dražší než čistě pobytové zájezdy.

DOMA JE DOMA

Špatně si nežijí ani cestovní kanceláře a navazující služby, které organizují domácí pobyty. Podíl domácího cestovního ruchu na celkovém hrubém domácím produktu tvoří 5-6 procent. Navíc se podílí na celkové zaměstnanosti - přímo zhruba třemi procenty, nepřímo (navazující odvětví) celkem deseti procenty.

Z celkového počtu českých turistů jich svou dovolenou stráví v tuzemsku 52 procent. Většina lidí se podle loňského průzkumu agentury STEM rozhoduje o místě domácí dovolené na základě doporučení svých známých. Propagační materiály cestovních kanceláří hrají velmi malou roli.

Průzkum STEM však upozornil na trvající příležitost na trhu: Obyvatel České republiky, kteří aktivně cestují po Česku nebo zahraničí, je méně než 40 procent. Dalších deset procent lidí provozuje výhradně tuzemskou turistiku. Zbývající přibližně polovina zůstává o dovolené doma (tedy ve svém domě či bytě) nebo jezdí pouze na vlastní chaty a chalupy. To představuje několik milionů lidí, o které lze bojovat cenami, kvalitou a atraktivností nabízených zájezdů či pobytů.

CHCEME DOBRÉ SLUŽBY

Co Čechům při jejich tuzemské dovolené nejvíce vadí? Respondenti průzkumu kritizovali hlavně nekvalitní služby, nepříjemnou obsluhu a špatnou hygienu. Vadí jim také chudá nabídka aktivit, zejména při špatném počasí, a slabé zázemí návazných služeb v lokalitě. Někteří respondenti upozorňují na nevýhodný poměr kvality a ceny, a to přesto, že domácí dovolená bývá levnější než zájezdy do ciziny. Naopak pozitivními motivy pro domácí dovolenou jsou pohoda a klid, jistota zabezpečení v případě nenadálých událostí, snadná doprava a menší finanční náročnost.

„Budoucí prosperita domácí turistiky závisí ve velké míře na tom, podaří-li se rozvojem netradičních forem rekreace přilákat turisty i mimo sezonní špičky,“ tvrdí vedoucí zmíněného průzkumu Věra Haberlová. Mezi netradiční formy patří například krátkodobá rodinná rekreace, kongresová turistika, tematické a kulturně-poznávací pobyty či kondiční pobyty. Viditelný je přesun zájmu klientů k dražším zájezdům s aktivním programem.

AKTIVNÍ DOVOLENÁ ČECHŮ V ZAHRANIČÍ

BRAND24

(počet klientů za uvedený rok)

 1999285 000
 2000300 000
 2001312 000
 2002330 000
 2003350 000
 2004360 000
 2005 405 000 (odhad)

Pramen: Mag Consulting

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).