Letiště Praha se dostává do hry

25. září 2009, 19:27 - István Lékó
25. září 2009, 19:27

České aerolinie

Letiště Praha může sehrát klíčovou roli při záchraně Českých aerolinií (ČSA). Jedna z variant počítá s tím, že státní společnost Letiště Praha postupně ovládne ČSA. Zatím není jasné, jakou cestou by se taková varianta mohla uskutečnit. „Vedeme diskusi o úpravě existujícího restrukturalizačního plánu, jelikož se v tomto procesu objevily nové prvky. Uvažujeme o řadě eventualit, nicméně ani jedna není rozpracována do takové podoby, že by se o ní dalo říct, že se jedná o reálný návrh. Jedna z takových pracovních variant je, že do procesu zapojíme Letiště Praha,“ řekl týdeníku EURO vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.
Kromě restrukturalizačního plánu managementu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka je na stole i návrh odborů a čeká se na to, s jakým řešením přijde dozorčí rada, kterou řídí Václav Novák. Čtvrtou variantou, kterou podle informací týdeníku EURO podporuje i část ODS, je zapojení Letiště Praha do hry. „Prosazujeme myšlenku, aby Letiště Praha nějakým způsobem ovládlo ČSA,“ sdělil týdeníku EURO významný pražský lobbista ODS. Zpracování analýzy postupu zapojení do hry o ČSA Letiště Praha zadalo již letos v březnu Lašákovo vedení a výsledný materiál předalo ministerstvu financí před dvěma měsíci. Existuje i právní posouzení proveditelnosti nákupu ČSA společností Letiště Praha, které letos v dubnu vypracovala advokátní kancelář Rychetský, Hlaváček, Krampera. Podle tohoto dokumentu je fúze firem právně možná cesta. Lze však očekávat, že Evropská komise ji povolí pouze za určitých podmínek. Tedy pokud by předpokládaný ekonomický výnos fúze kompenzovala omezení, jež by vyplynula z řízení o povolení transakce.
Nejvýznamnější motivací ze strany státu pro takové řešení je ochrana hodnoty Letiště Praha, ať už bude či nebude jeho privatizace fakticky rozjeta. Takový krok by měl byznysovou logiku. Především proto, že pro letiště v Ruzyni zabezpečují 97 procent transferových cestujících právě ČSA. Národní letecký dopravce ročně přepraví na pět milionů lidí, přičemž 57 procent z nich jsou transferoví cestující. Kdyby se ČSA v rámci tvrdé restrukturalizace zmenšily a pokud by se řízlo více do flotily, Letiště Praha by možná přišlo o miliony transferových cestujících.
Celkový podíl ČSA na letišti v Ruzyni činí asi 40 procent. To znamená, že v případě redukce nejen transferových letů ČSA – ať už z důvodu dalších škrtů, krachem či redukcí ze strany nestrategického nabyvatele – může být ohrožena až pětina byznysu Letiště Praha. Tyto lety budou jen těžko nahraditelné, s největší pravděpodobností skončí na letištích v Mnichově, ve Vídni a jinde ve střední Evropě.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče