Letiště Praha se dostává do hry

25. září 2009, 19:27 - István Lékó
25. září 2009, 19:27

České aerolinie

Letiště Praha může sehrát klíčovou roli při záchraně Českých aerolinií (ČSA). Jedna z variant počítá s tím, že státní společnost Letiště Praha postupně ovládne ČSA. Zatím není jasné, jakou cestou by se taková varianta mohla uskutečnit. „Vedeme diskusi o úpravě existujícího restrukturalizačního plánu, jelikož se v tomto procesu objevily nové prvky. Uvažujeme o řadě eventualit, nicméně ani jedna není rozpracována do takové podoby, že by se o ní dalo říct, že se jedná o reálný návrh. Jedna z takových pracovních variant je, že do procesu zapojíme Letiště Praha,“ řekl týdeníku EURO vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.
Kromě restrukturalizačního plánu managementu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka je na stole i návrh odborů a čeká se na to, s jakým řešením přijde dozorčí rada, kterou řídí Václav Novák. Čtvrtou variantou, kterou podle informací týdeníku EURO podporuje i část ODS, je zapojení Letiště Praha do hry. „Prosazujeme myšlenku, aby Letiště Praha nějakým způsobem ovládlo ČSA,“ sdělil týdeníku EURO významný pražský lobbista ODS. Zpracování analýzy postupu zapojení do hry o ČSA Letiště Praha zadalo již letos v březnu Lašákovo vedení a výsledný materiál předalo ministerstvu financí před dvěma měsíci. Existuje i právní posouzení proveditelnosti nákupu ČSA společností Letiště Praha, které letos v dubnu vypracovala advokátní kancelář Rychetský, Hlaváček, Krampera. Podle tohoto dokumentu je fúze firem právně možná cesta. Lze však očekávat, že Evropská komise ji povolí pouze za určitých podmínek. Tedy pokud by předpokládaný ekonomický výnos fúze kompenzovala omezení, jež by vyplynula z řízení o povolení transakce.
Nejvýznamnější motivací ze strany státu pro takové řešení je ochrana hodnoty Letiště Praha, ať už bude či nebude jeho privatizace fakticky rozjeta. Takový krok by měl byznysovou logiku. Především proto, že pro letiště v Ruzyni zabezpečují 97 procent transferových cestujících právě ČSA. Národní letecký dopravce ročně přepraví na pět milionů lidí, přičemž 57 procent z nich jsou transferoví cestující. Kdyby se ČSA v rámci tvrdé restrukturalizace zmenšily a pokud by se řízlo více do flotily, Letiště Praha by možná přišlo o miliony transferových cestujících.
Celkový podíl ČSA na letišti v Ruzyni činí asi 40 procent. To znamená, že v případě redukce nejen transferových letů ČSA – ať už z důvodu dalších škrtů, krachem či redukcí ze strany nestrategického nabyvatele – může být ohrožena až pětina byznysu Letiště Praha. Tyto lety budou jen těžko nahraditelné, s největší pravděpodobností skončí na letištích v Mnichově, ve Vídni a jinde ve střední Evropě.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít