Letiště Praha se dostává do hry

25. září 2009, 19:27 - István Lékó
25. září 2009, 19:27

České aerolinie

Letiště Praha může sehrát klíčovou roli při záchraně Českých aerolinií (ČSA). Jedna z variant počítá s tím, že státní společnost Letiště Praha postupně ovládne ČSA. Zatím není jasné, jakou cestou by se taková varianta mohla uskutečnit. „Vedeme diskusi o úpravě existujícího restrukturalizačního plánu, jelikož se v tomto procesu objevily nové prvky. Uvažujeme o řadě eventualit, nicméně ani jedna není rozpracována do takové podoby, že by se o ní dalo říct, že se jedná o reálný návrh. Jedna z takových pracovních variant je, že do procesu zapojíme Letiště Praha,“ řekl týdeníku EURO vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.
Kromě restrukturalizačního plánu managementu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka je na stole i návrh odborů a čeká se na to, s jakým řešením přijde dozorčí rada, kterou řídí Václav Novák. Čtvrtou variantou, kterou podle informací týdeníku EURO podporuje i část ODS, je zapojení Letiště Praha do hry. „Prosazujeme myšlenku, aby Letiště Praha nějakým způsobem ovládlo ČSA,“ sdělil týdeníku EURO významný pražský lobbista ODS. Zpracování analýzy postupu zapojení do hry o ČSA Letiště Praha zadalo již letos v březnu Lašákovo vedení a výsledný materiál předalo ministerstvu financí před dvěma měsíci. Existuje i právní posouzení proveditelnosti nákupu ČSA společností Letiště Praha, které letos v dubnu vypracovala advokátní kancelář Rychetský, Hlaváček, Krampera. Podle tohoto dokumentu je fúze firem právně možná cesta. Lze však očekávat, že Evropská komise ji povolí pouze za určitých podmínek. Tedy pokud by předpokládaný ekonomický výnos fúze kompenzovala omezení, jež by vyplynula z řízení o povolení transakce.
Nejvýznamnější motivací ze strany státu pro takové řešení je ochrana hodnoty Letiště Praha, ať už bude či nebude jeho privatizace fakticky rozjeta. Takový krok by měl byznysovou logiku. Především proto, že pro letiště v Ruzyni zabezpečují 97 procent transferových cestujících právě ČSA. Národní letecký dopravce ročně přepraví na pět milionů lidí, přičemž 57 procent z nich jsou transferoví cestující. Kdyby se ČSA v rámci tvrdé restrukturalizace zmenšily a pokud by se řízlo více do flotily, Letiště Praha by možná přišlo o miliony transferových cestujících.
Celkový podíl ČSA na letišti v Ruzyni činí asi 40 procent. To znamená, že v případě redukce nejen transferových letů ČSA – ať už z důvodu dalších škrtů, krachem či redukcí ze strany nestrategického nabyvatele – může být ohrožena až pětina byznysu Letiště Praha. Tyto lety budou jen těžko nahraditelné, s největší pravděpodobností skončí na letištích v Mnichově, ve Vídni a jinde ve střední Evropě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít