Letiště Praha se dostává do hry

25. září 2009, 19:27 - István Lékó
25. září 2009, 19:27

České aerolinie

Letiště Praha může sehrát klíčovou roli při záchraně Českých aerolinií (ČSA). Jedna z variant počítá s tím, že státní společnost Letiště Praha postupně ovládne ČSA. Zatím není jasné, jakou cestou by se taková varianta mohla uskutečnit. „Vedeme diskusi o úpravě existujícího restrukturalizačního plánu, jelikož se v tomto procesu objevily nové prvky. Uvažujeme o řadě eventualit, nicméně ani jedna není rozpracována do takové podoby, že by se o ní dalo říct, že se jedná o reálný návrh. Jedna z takových pracovních variant je, že do procesu zapojíme Letiště Praha,“ řekl týdeníku EURO vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.
Kromě restrukturalizačního plánu managementu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka je na stole i návrh odborů a čeká se na to, s jakým řešením přijde dozorčí rada, kterou řídí Václav Novák. Čtvrtou variantou, kterou podle informací týdeníku EURO podporuje i část ODS, je zapojení Letiště Praha do hry. „Prosazujeme myšlenku, aby Letiště Praha nějakým způsobem ovládlo ČSA,“ sdělil týdeníku EURO významný pražský lobbista ODS. Zpracování analýzy postupu zapojení do hry o ČSA Letiště Praha zadalo již letos v březnu Lašákovo vedení a výsledný materiál předalo ministerstvu financí před dvěma měsíci. Existuje i právní posouzení proveditelnosti nákupu ČSA společností Letiště Praha, které letos v dubnu vypracovala advokátní kancelář Rychetský, Hlaváček, Krampera. Podle tohoto dokumentu je fúze firem právně možná cesta. Lze však očekávat, že Evropská komise ji povolí pouze za určitých podmínek. Tedy pokud by předpokládaný ekonomický výnos fúze kompenzovala omezení, jež by vyplynula z řízení o povolení transakce.
Nejvýznamnější motivací ze strany státu pro takové řešení je ochrana hodnoty Letiště Praha, ať už bude či nebude jeho privatizace fakticky rozjeta. Takový krok by měl byznysovou logiku. Především proto, že pro letiště v Ruzyni zabezpečují 97 procent transferových cestujících právě ČSA. Národní letecký dopravce ročně přepraví na pět milionů lidí, přičemž 57 procent z nich jsou transferoví cestující. Kdyby se ČSA v rámci tvrdé restrukturalizace zmenšily a pokud by se řízlo více do flotily, Letiště Praha by možná přišlo o miliony transferových cestujících.
Celkový podíl ČSA na letišti v Ruzyni činí asi 40 procent. To znamená, že v případě redukce nejen transferových letů ČSA – ať už z důvodu dalších škrtů, krachem či redukcí ze strany nestrategického nabyvatele – může být ohrožena až pětina byznysu Letiště Praha. Tyto lety budou jen těžko nahraditelné, s největší pravděpodobností skončí na letištích v Mnichově, ve Vídni a jinde ve střední Evropě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry.…
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít