Letiště má přinést další rozvoj

10. září 2007, 00:00 - Strany 66 až 69 připravil PETR BAYER <br />
10. září 2007, 00:00

Pardubický kraj PŘÍLEŽITOSTI PRO FIRMY Přestože Pardubický kraj leží uprostřed České republiky, vyjma několika kilometrů dálnice D11 do něj ale nevede pořádná silnice. Další hospodářský rozvoj si může slibovat od plánovaného rozšíření mezinárodního letiště v krajském městě.

Pardubický kraj

PŘÍLEŽITOSTI PRO FIRMY

Přestože Pardubický kraj leží uprostřed České republiky, vyjma několika kilometrů dálnice D11 do něj ale nevede pořádná silnice. Další hospodářský rozvoj si může slibovat od plánovaného rozšíření mezinárodního letiště v krajském městě.

Pardubický kraj přilákal řadu významných investorů, včetně počítačového gigantu Foxconnu, který patří mezi největší výrobní podniky v zemi. Ve vývozu zboží se řadí na přední příčky i ve srovnání s většími regiony. To vše jsou dobré důvody pro rozšíření současného pardubického letiště na kapacitně vyšší úroveň, což by přineslo ekonomický prospěch celému kraji.

LETIŠTĚ ZA MILIARDY

Rozvoj letiště zvýší atraktivitu celého regionu. „Díky rychlé a spolehlivé letecké dopravě se zlepší jeho dostupnost pro turisty, ale možnost letecké přepravy zboží je důležitá také pro zahraniční investory. Jak pro ty, kteří v našem regionu již působí, tak pro další, kteří přijdou právě v návaznosti na rozvoj letiště,“ říká náměstek primátora Pardubic Alexander Krejčíř.

Na letišti je třeba vybudovat nový terminál a s ním související infrastrukturu, od parkovišť a příjezdových komunikací po úpravu letištních ploch. „Na nejúspornější variantu, kterou jsme společně s Pardubickým krajem nechali zpracovat, je třeba minimální investice kolem 800 milionů korun,“ vyčísluje Krejčíř. „Ve druhé fázi půjde o celkové dobudování zázemí letiště spolu s palivovým hospodářstvím v hodnotě přibližně jedné miliardy korun,“ doplňuje krajský radní pro dopravu Ivo Toman. Regionální mezinárodní letiště je podle něj významným logistickým prvkem, který zvyšuje význam celého regionu a urychluje přístup, a tím i zájem investorů o kraj.

ŠANCE PRO MÍSTNÍ FIRMY

O vstup na pardubické letiště projevilo zájem pět subjektů. Kýžené peníze mají poskytnout americký Odien, britský John Laing, japonsko-korejská obchodní komora zastupující asijského investora, společnost AZA zastupující ruského investora či nadnárodní AMP Capital Investors. „Všechny jsme vyzvali k předložení závazné nabídky a nyní běží třicetidenní lhůta na její podání. Investoři musejí nabídky doručit do 1. října do 16 hodin. V tu chvíli bude jasno, kdo a s čím chce do pardubického letiště vstoupit,“ přibližuje Krejčíř.

Už v říjnu by mohla zastupitelstva města Pardubic i Pardubického kraje vybrat nejvhodnějšího investora. „V krátkodobém horizontu předpokládáme, že při výstavbě terminálu dostanou příležitost i zdejší firmy,“ slíbuje. S dostavbou mezinárodního letiště podle něj získají na atraktivitě i okolní pozemky a budou příležitostí pro nové investory. V okolí letiště bude ideální místo pro investiční záměry s vazbou na leteckou dopravu. „Budeme preferovat takové investice, které by měly jako přidanou hodnotu nároky na vysoce kvalifikovanou pracovní sílu,“ tvrdí náměstek.

Ve hře je podle různých zdrojů rozvoj nákladní dopravy, nákupní středisko, hotel a zábavní park, továrna na náhradní díly pro letecké motory či základna pro nízkonákladového přepravce, včetně oprav, údržby a cateringu. Přepravovat se zde má kolem půl milionu lidí. „Vedle účasti na výstavbě letiště lze předpokládat další návazné procesy jak v oblasti turistiky a zábavy, tak v dalších možných podnikatelských aktivitách přímo na pozemcích letiště,“ míní Toman.

O ČTVRTINU VÍCE PASAŽÉRŮ

Pardubické letiště v pololetí odbavilo o čtvrtinu více cestujících než v lednu až červnu loňského roku. „Na výsledku se projevila například pravidelná linka do Moskvy nebo dvě nové destinace, kam letadla směřují,“ zdůvodňuje ředitel civilního letiště Vít Vavřina.

Letiště přepravilo více než 44 tisíc lidí, převážná většina klientely pocházela z Ruska. Každou neděli zde přistávají čtyři chartery a jedna pravidelná linka z Moskvy, tento rok přibyl také charter z Petrohradu. Pardubický vzdušný přístav letos nabízí k šesti turistickým zemím další dvě destinace, Turecko a Rhodos. Dosud klienti cestovních kanceláří létali do Tunisu, Varny a Burgasu v Bulharsku, Černé Hory, na Krétu a Džerbu.

Poprvé počet pasažérů v Pardubicích výrazně stoupl loni, a to přibližně o 40 procent. I letos vedení očekává rekordní rok. Loni pardubický terminál odbavil 71 500 cestujících, letos se předpokládá 90 až 100 tisíc lidí.

ZÓNY NABÍZEJÍ VÝSTAVBU HAL

Téměř každé město v kraji vybudovalo pro investory průmyslové zóny. Některé pozemky přitom ještě čekají na příchod firem. Například v Králíkách na Orlickoústecko mají zatím jediného zájemce, jímž je Autoliv, švédský výrobce bezpečnostních pásů a airbagů pro automobily. Do pěti let by zde měl postavit továrnu a zaměstnat až 250 lidí, zatím má ve městě pronajaté prostory v halách společnosti Incot. Plocha pozemků v zóně přitom činí deset hektarů, takže by se na ni vešlo ještě několik společností. „Pozemky nejsou zasíťované, všechno by si zajistil případný investor,“ uvedla starostka Králík Jana Ponocná. Město s pěti tisíci obyvateli leží v odlehlé části regionu na česko-polském pomezí a vykazuje dlouhodobě jednu z nejvyšších nezaměstnaností v kraji. Práci zde hledají stovky lidí.

Volná místa pro investory mají rovněž ve dvou zónách v Chrudimi, v druhém největším městě Pardubického kraje. O parcely ve větší z nich, kterou město vystavělo za téměř 100 milionů korun, se ucházejí společnosti Onivon s výrobou bioplynu, výrobce stožárů pro větrné elektrárny SIAG, předkupní právo má ostravská firma Brewer se záměrem stáčírny piva a později možná i pivovaru. Radnice vyjednává s dalšími investory, ale i kdyby všechny tyto plány vyšly, stále by zůstalo pět hektarů neobsazených. Místo je i v menší zóně na severu Chrudimi.

V Moravské Třebové chtějí firmy do několika let zaměstnat přes 600 lidí. Výrobce pryžových dílů pro automobily Rehau zde plánuje investovat zhruba 200 milionů korun, působí zde též strojírenské společnosti. „Firmy plánují rozšířit výrobu přibližně v horizontu tří let. Podnikají v perspektivních oborech s vysokou přidanou hodnotou, což je důležité pro růst ekonomické síly obyvatel a klíčová podmínka rozvoje města,“ tvrdí manažer ekonomického rozvoje města Miroslav Netolický. Další zóny jsou též v Pardubicích, Litomyšli, Poličce, Letohradu, Svitavách. I zde se ještě investoři uplatní.

MOŽNOSTI VE SLUŽBÁCH

Další možnosti skýtá podnikatelům sektor služeb, který není plně využit. Pardubický kraj patří mezi nejméně navštěvované regiony v České republice, turistů však pozvolna přibývá. Do kraje přijelo ve druhém čtvrtletí letošního roku o deset procent víc turistů než před rokem, což nabízí více příležitostí v zajišťování zázemí. „Velkou roli hrálo v návštěvnosti Pardubického kraje letiště v Pardubicích,“ míní analytik cestovního ruchu společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. V kraji například chybí kvalitnější ubytování i občerstvení u některých oblíbených míst.

Oproti loňsku zavítalo do kraje víc cizinců, jejich počty se zvýšily o 1702 lidí na 16 069. Krajských ubytovacích kapacit mezi dubnem a červnem letos využilo i 81 342 domácích hostů. V loňském období byla návštěvnost o 7386 lidí nižší. Domácí i zahraniční rekreanti zde však strávili o něco méně času.

Krajský úřad postupně mění strategii propagace památek, významných akcí a přírodních krás. Omezuje účast na cestovních veletrzích a ušetřené peníze chce využít efektivněji. Turisty z ciziny zamýšlí přilákat především prostřednictvím českých a zahraničních cestovních kanceláří, jež by jim nabízely více zájezdů do Pardubického kraje. V minulém roce kraj spustil webové stránky www.vychodnicechy. info, kde uživatelé najdou chystané akce i zajímavá turistická místa. „Chceme vymanit náš region z nálepky nejméně navštěvovaného kraje, a proto jsme připravili hned několik projektů na podporu rozvoje cestovního ruchu spolufinancovaných ze strukturálních fondů Evropské unie,“ uvádí krajský radní pro cestovní ruch Miloslav Macela. Jedním z nich je mediální kampaň na billboardech, v rozhlase, novinách.

BYTY SE STAVÍ HLAVNĚ V PARDUBICÍCH

V Pardubickém kraji se v pololetí postavilo o polovinu více bytových jednotek než ve srovnatelném období loni. Ze 679 bytů postavili stavbaři více než polovinu na Pardubicku. Nejméně bytů se naopak dokončilo na Svitavsku. V Pardubicích vznikají hlavně bytové domy, o parcely pro výstavbu rodinných domů se zajímají lidé zejména v blízkosti krajského města. Průmyslové Pardubice těží z tradičně nejnižší nezaměstnanosti v kraji, nabídka práce v okrese dlouhodobě převyšuje poptávku. Rovněž platy v krajském městě jsou vyšší než v ostatních okresech.

Okresem s druhou největší dokončenou výstavbou bylo Orlickoústecko před Chrudimskem. Na Pardubicku se rovněž nejvíce bytů začalo stavět. Podle vydávaných stavebních povolení má vyrůst dalších 391 bytů. Bytový dům roste v Pardubicích například v Milheimově ulici. Nedaleko mostu Kpt. Bartoše má vyrůst komplex bytových domů s názvem Labský palouk. Nové sídliště má vzniknout v Trnové.

Graf

VÝVOJ NEZAMĚSTNANOSTI V PARDUBICKÉM KRAJI

(v procentech, údaje za červenec 2007)

Pardubice 4,0

Chrudim 5,7

Ústí nad Orlicí 5,3

Svitavy 8,2

průměr kraje 5,5

Pramen: MPSV

Tabulka

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

rozloha kraje 4518 km2

sídelní město Pardubice

počet obyvatel 508 250 (k 1. 4. 2007)

nezaměstnanost 5,5% (červenec 2007)

HDP na obyvatele 239 415 Kč (2005)

Pramen: ČSÚ

POČET ODBAVENÝCH

CESTUJÍCÍCH

období počet cestujících

2004 47 000

2005 49 000

2006 71 500

2007 (1. pololetí) 44 049

Pramen: Letiště Pardubice

CESTOVNÍ RUCH

V PARDUBICKÉM KRAJI

2. čtvrtletí 2. čtvrtletí

2007 2006

domácí hosté 81 342 73 956

zahraniční hosté 16 069 14 367

celkem 97 411 88 323

Pramen: ČSÚ

BYTOVÁ VÝSTAVBA

V PARDUBICKÉM KRAJI

(údaje za 1. pololetí)

projekty 2007 2006

zahájené byty 890 1120

dokončené byty 679 463

zahájené

v rodinných 512 543

domech

dokončené

v rodinných 349 241

domech

Pramen: ČSÚ

INFORMAČNÍ CENTRA PRO PODNIKATELE

* Pardubice - Karla IV. 42 tel. 724 613 491 e-mail: rmpardubice@inmp.cz

* Chrudim - Široká 29 tel. 724 613 926 e-mail: rmchrudim@inmp.cz

* Svitavy - Kyjevská 423/8 tel. 724 613 968 e-mail: rmsvitavy@inmp.cz průměr kraje 5,5

Česká Třebová - Nádražní 547, tel. 724 613 930

e-mail: rmceskatrebova@inmp.cz Poznámka: centra mají otevřeno Po, St a Čt v době 08:00-12:00, 12:30-16:00 hodin

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče