Letenkám za korunu zvoní hrana

21. května 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
21. května 2007, 00:00

REKLAMA V LETECKÉ DOPRAVĚ Už od příštího roku mají mít letecké společnosti povinnost uvádět cenu letenek včetně letištních poplatků. Počítá s tím návrh nařízení, který momentálně projednává Evropský parlament. Skončí tak současná praxe některých společností nabízet letenky za korunu.

REKLAMA V LETECKÉ DOPRAVĚ Už od příštího roku mají mít letecké společnosti povinnost uvádět cenu letenek včetně letištních poplatků. Počítá s tím návrh nařízení, který momentálně projednává Evropský parlament. Skončí tak současná praxe některých společností nabízet letenky za korunu.

Během posledních dvou let se Praha stala mimořádně atraktivní destinací pro téměř dvacítku nízkorozpočtových leteckých společností. Velká konkurence na trhu se začala projevovat nabídkou výrazně levných letenek, které jsou ale v praxi nedostupné. Inzerovaná cena letenky doslova za pár desítek korun totiž nepočítá s letištními poplatky.

Na kampaň společnosti SkyEurope Airlines, která nabízela letenky dokonce za minusovou cenu, si zákazníci stěžovali u Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Podle odborníků nesou podobné nabídky všechny znaky klamavé reklamy. Kvůli nezakalkulování letištních poplatků totiž skutečná cena letenky převyšuje inzerovanou nabídku až o několik set korun.

AEROLINKY SE KAJÍ

Byla to možná trochu paradoxně právě společnost SkyEurope Airlines, která letos přišla s novým projektem HrajemeFer.cz. „Na internetových stránkách si může kdokoli v několika krocích zjistit, jakou strukturu má konečná cena naší letenky. Společnost tak pokračuje v sérii aktivit, kterými chce otevřeně komunikovat ceny letenek,“ říká mediální zástupce této firmy Nikola Bojčev.

Podle jeho slov je cílem projektu HrajemeFer.cz ukázat, že SkyEurope Airlines zákazníky neklamou. Zástupci firmy nicméně připouštějí, že internetové stránky vznikly jako reakce na kritiku Sdružení obrany spotřebitelů. To vytýká mimo jiné i leteckým dopravcům, že v nabídkách neuvádějí plnou cenu letenky.

SkyEurope také vyzvala ostatní „nebeské“ konkurenty, aby se k této aktivitě připojili. „Projekt je na světě příliš krátce, proto zatím nemáme informace, že by některá z ostatních leteckých společností reagovala na naši otevřenou výzvu a připojila se k němu,“ upozorňuje Bojčev.

Mediální zástupkyně společnosti Germanwings Kateřina Svrčinová ale tvrdí, že tyto aerolinky od začátku působení na českém trhu zveřejňují úplnou cenu letenek. „On-line rezervační systém společnosti Germanwings pracuje na velmi přehledné úrovni. Každý zákazník vidí, jaký je tarif letu u společnosti Germanwings, kolik činí daně a poplatky,“ zdůrazňuje Svrčinová. Podle jejích slov je nejnižší nabízená cena cenou reálnou, a to včetně letištních poplatků.

Největší český letecký dopravce - České aerolinie - nemají se zveřejňováním plné ceny letenky problém. Podle své mluvčí Daniely Hupákové to považují za samozřejmost. „Zákazníci jsou informováni o plné koncové ceně letenky prostřednictvím prodejních agentů, nebo při rezervaci letenky na webových stránkách společnosti,“ dodala Hupáková.

PŘIDÁVAJÍ SE I CESTOVKY

Plné ceny letenek by vedle samotných dopravců měli zveřejňovat i jejich prodejci, zejména pak cestovní kanceláře a agentury. Na inzerci cen letenek včetně letištních poplatků se chystá jeden z největších prodejců letenek v České republice, společnost Travel Aliance. „Zákazníka při koupi letenky nezajímá, kolik stojí palivo nebo kolik je odletová taxa na letišti,“ říká mluvčí této firmy Lucie Petráčková. Podle ní je inzerování plných cen pro klienta průhlednější a méně matoucí.

Právě cestovní kanceláře ale stále mají s cenami letenek problém. Sdružení obrany spotřebitelů zkontrolovalo v poslední době obchodní podmínky deseti cestovních kanceláří a našlo v nich chyby, kvůli nimž mohou být klienti poškozeni.

Podle Martina Reisingera z SOS některé cestovní kanceláře stále ve svých nabídkách uvádějí ceny bez takzvaných povinných poplatků. Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura s Reisingerem nesouhlasí. Povinné příplatky u leteckých zájezdů jsou podle něj dílem leteckých společností, které z cen vyčleňují letištní taxy a palivové příplatky. Situaci by mělo vyřešit zmíněné unijní nařízení. Podle toho budou muset aerolinie od příštího roku nabízet pouze jednu cenu se vším všudy.

CENA ZÁJEZDŮ SE ZMĚNÍ

Samotný Okamura si myslí, že Evropský parlament nařízení schválí. „Je to prioritní zájem Evropské komise toto nařízení dotáhnout do konce,“ říká Okamura. Změna by se měla promítnout i do inzerce cestovních kanceláří. Stejně jako letecké společnosti i ony totiž uvádějí ceny zájezdů rozdělené na několik položek. Vinu vesměs svalují právě na aerolinie a jejich cenovou politiku. „My si nic jiného nepřejeme než uvádět jednu cenu,“ tvrdí Okamura.

O tom, že není něco v pořádku, svědčí i postoj české veřejnosti k nabídce velmi levných letenek. Jen zhruba pětina dotázaných v rámci březnového výzkumu společnosti STEM/MARK si myslí, že inzerovaná cena odráží jejich skutečnou cenu. Tři čtvrtiny lidí naopak míní, že využijí-li podobnou nabídku, letenka se jim proti slibované ceně výrazně prodraží o nejrůznější poplatky.

Cílovou skupinou, kterou nabídka velmi levných letenek zasahuje, jsou zejména lidé s vyšším vzděláním. Jde o lidi, kteří mají aktivní přístup k životu, rádi cestují, poznávají nová místa a snaží se rozšiřovat svůj všeobecný přehled. V průzkumu ale pouze čtyři procenta dotázaných uvedla, že podobnou nabídku již využila.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít