Letecké závody ve vzdušném víru

13. dubna 2004, 00:00 - JABUB KNĚZŮ, reportér ČT
13. dubna 2004, 00:00

KDYŽ PILOT DOSTANE INFARKT A NA PALUBĚ JSOU UŽ POUZE PASAŽÉŘI, ZAČÍNÁ BÝT HORKO NEJEN JIM, ALE I LETOVÝM DISPEČERŮM. KDYBY TUTO INFORMACI ZNALI LIDÉ, KTEŘÍ ŽIJÍ V MÍSTĚ, NAD KTERÝM ZROVNA NIKÝM NEŘÍZENÉ LETADLO PŘELÉTÁ, ASI BY SE TAKÉ VYDĚSILI.

Na významnou kunovickou firmu je vyhlášen konkurz, hrozí konec výroby letadel

I TAKOVOU METAFOROU LZE POPSAT SITUACI V LETECKÝCH ZÁVODECH V KUNOVICÍCH.

Brněnský Krajský soud na konci března vyhlásil na Letecké závody (LZ) konkurz. Se svými pohledávkami se vůči továrně, která zaměstnává zhruba 500 lidí, přihlásil především stát. Největším věřitelem je Česká správa sociálního zabezpečení s aktuální výší pohledávky 88 milionů korun. Vyhlášením konkurzu skončila stávková pohotovost, ve které byli zaměstnanci podniku kvůli nevyplaceným mzdám. Konkurzním správcem se stal advokát Miroslav Sládek, který už od ledna působil v Kunovicích jako předběžný nucený správce. Jeho prioritou je především zachování výroby a následný prodej podniku jako celku. Zatím však nedokáže odhadnout, zda najde zájemce.

LETECKÁ VÝROBA OHROŽENA

Podle informací z Asociace leteckých výrobců, sdružující zhruba čtyřicet společností, bude mít konkurz kunovické továrny známé produkcí především letadel L 410 a větroňů Blaník dopad na stav celého leteckého průmyslu u nás. Protože se z majetku firmy podle dostupných informací zaplatí pouze dluhy a nezbude na rozvoj firmy, nevidí Asociace budoucnost LZ příliš pozitivně. Tajemník Asociace Vlastimil Havelka doufá, že menší společnosti, jako je například Evektor, který sídlí také v Kunovicích akam přešla řada lidí právě z LZ, začnou využívat prostory v opuštěném areálu Letu. Evektor se zatím dohodl se správcem konkurzní podstaty Sládkem, že obě firmy budou pokračovat vdosavadní spolupráci. Vedení Evektoru v současnosti navíc zvažuje, zda je k výrobě nového letadla EV-55, který je kooperačním projektem několika firem, možné využít areálu Leteckých závodů. Podle jejich názoru je však nutné vyřešit řadu problémů, například vysokou energetickou náročnost výrobních hal Leteckých závodů. Lidé z managementu Evektoru si myslí, že by bylo nejrozumnější areál LZ rozparcelovat a postupně rozprodat.

I KRAJ CHCE LÉTAT

O letiště, které je součástí majetku Leteckých závodů, už opakovaně projevil zájem Zlínský kraj. Jeho zástupci sice jednali už s původním managementem podniku, ale kvůli stále se přibližující hrozbě konkurzu svůj zájem dočasně zastavili. V současnosti se ale osud letiště jeví v jasnějších barvách. Minulé úterý se náměstek hejtmana sešel s konkurzním správcem a dohodli se na písemné specifikaci zájmu kraje. Ten dokonce už vyčlenil ze svého letošního rozpočtu asi 10 milionů korun na případné první úpravy letiště. „Naše snaha o získání kunovického letiště je vyvolaná potřebou více zpřístupnit a zatraktivnit kraj. Nemáme tady navíc ani dálnici, takže oblast trpí velkými problémy s dopravní obslužností. Navíc bychom u nás rádi udrželi leteckou výrobu, která je výkladní skříní českého průmyslu a právě moderní letiště by mohlo být jedním z impulzů pro její zachování,“ řekl Profitu tiskový mluvčí Zlínského kraje Patrik Kamas.

SLOVŮM UŽ NEVĚŘÍME

Bývalý výkonný ředitel Leteckých závodů Tomáš Štefánek sice ještě v polovině března prohlašoval, že firma připravuje vyrovnání se všemi věřiteli firmy, ale ti jeho slovům o získání peněz na úhradu dluhů neuvěřili. Podle Štefánka způsobily dočasnou platební neschopnost opožděná inkasa některých významných plateb. Vedení LZ původně loni vprosinci nabízelo ministerstvu práce a sociálních věcí, že komplikovanou situaci vyřeší prodejem některých nemovitostí, ale s tím Česká správa sociálního zabezpečení nesouhlasila. Prý především kvůli tomu, že by tento způsob nezajistil úhradu dluhu, mohlo by dojít ke zvýhodňování věřitele a podle mluvčí ČSSZ to není ani v souladu s platnou legislativou. Kromě konkurzu musí Letecké závody vyřešit i další problém, kterým je probíhající arbitráž s kanadskou společností Frontier Petroleum Services. FPS se soudí s českou firmou Moravan-Aeroplanes o 49procentní podíl LZ a svých 200 milionů korun, které poskytla na koupi LETu (viz Profit 16/2003). Letecké závody vznikly z původního Letu v srpnu 2001, kdy je koupila firma Moravan-Aeroplanes. Zatímco v dobách své největší slávy produkovala kunovická továrna až stovku letounů ročně, předloni jich vyrobila patnáctkrát méně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít