Létáme s internetem

10. března 2003, 00:00 - Patrik Veselík
10. března 2003, 00:00

Společnosti British Airways a Lufthansa budou zřejmě v brzké době následovat další aerolinie.Datum 15. ledna 2003 se díky německé letecké společnosti Lufthansa významně zapsalo do dějin internetu.

Připojení k internetu na palubě letadla a dokonce zdarma se stalo skutečností

Společnosti British Airways a Lufthansa budou zřejmě v brzké době následovat další aerolinie.

Datum 15. ledna 2003 se díky německé letecké společnosti Lufthansa významně zapsalo do dějin internetu. Právě v tento den se startem Boeingu 747-400 „Sachsen-Anhalt“ ve 13:10 stalo nemožné skutkem. Jednalo se o první pravidelný let mezi německým Frankfurtem a Washingtonem D. C., kde měli pasažéři možnost se připojit k internetu a používat jej většinu letové doby.

Za vše může Boeing

Princip celé záležitosti je velmi jednoduchý. V případě letadla nelze uvažovat o pevné formě připojení. Využívá se tedy geostacionárních družic, které tak kromě např. satelitní televize zprostředkovávají komunikaci letadla se zemí. Signál tak letí z letadla 36 tisíc kilometrů nad rovník a odtud dalších 36 tisíc kilometrů na zemský povrch na základnovou stanici. Zde se již signál převádí na klasické internetové spojení. Stejnou cestou se data přenášejí z internetu na palubu letadla. Datový tok ze země k letadlu může být až 5 Mb/s, opačným směrem až 1,5 Mb/s. Této hranice doposud žádná letecká společnost nevyužila. Firemní podklad a správu celku obstarává Boeing díky službě „Connexion by Boeing“. Společnost, která je výrobcem kosmických raket vynášejících satelity a zároveň i letadel samotných, začala proto vytvářet zázemí pro možné satelitní připojení letadel k internetu. Letecké společnosti tuto službu „pouze“ zprostředkovávají pomocí svých náležitě upravených letadel.

Ani vlastní notebook mít nemusíte

Lufthansa si svépomocí (přesněji řečeno vlastní servisní organizací Lufthansa Technik AG) upravila jeden letoun pro dálkové lety pro připojení k internetu. To spočívá v instalaci počítačové sítě s využitím síťových komponent Cisco. Pasažéři na všech sedadlech se mohou připojit bezdrátově pomocí síťové karty Wi-Fi (neboli IEEE 802.11b), neboť uvnitř letadla je vytvořena bezdrátová LAN síť. Někteří z nich mají možnost se rovněž připojit pomocí kabelového připojení Fast Ethernet běžným RJ-45 konektorem a kabelem. Jsou to všichni pasažéři první třídy, většina v Business Class a přibližně polovina cestujících v ekonomické třídě. Kdo má zájem pracovat i na palubě letadla, může si zapůjčit jeden ze 42 kusů notebooku Fujitsu Siemens S6010, což je 1,7 kg vážící stroj s příjemnou úhlopříčkou 13,3“. Cestující ale nejsou vázáni jen na zapůjčené stroje (ty jsou jen jako náhražka). Pochopitelně si může každý vzít vlastní notebook či PDA nebo handheld a připojit se tak vlastními prostředky. Aby měli připojení čas na uložení dat a náležité ukončení všech aplikací, jsou vyzváni půl hodiny před zahájením přistávacího procesu k vypnutí svých počítačů (pokud jim dříve nedošly „baterky“). Přece jen doba letu nad 5 hodin bývá delší než doba provozu většiny notebooků.

Pohádka není navždy

Lufthansa je a pravděpodobně i zůstane jedinou leteckou společností světa, která internet na své jedné lince pod názvem FlyNet zavedla a provozuje zdarma. Žádná pohádka však není navěky - tato skončí 15. dubna 2003, odkdy skončí testovací provoz a začne zpoplatňování. Hovoří se o sazbě 30 až 35 euro za jeden úsek letu (tj. let jedním letadlem bez přerušení). Konkurenční British Airways se sice od 20. 2. 2003 rozhodla rovněž k tříměsíčnímu testovacímu provozu, avšak za službu si žádá 20 liber. Tato sazba bude po ukončení zkušební doby zvýšena. Zde se jedná o obdobnou trasu, ale z Londýna do New Yorku. Podobně jako v případě Lufthansy se jedná především o službu pro občany mateřské země. Mezi další letecké společnosti připravující obdobnou službu patří severská Scandinavian Airlines a japonská Japan Airlines. Obě hodlají službu zprovoznit v průběhu roku 2004. Proč se do toho vlastně vrhají? Jen za prvních deset let se má uskutečnit obchod za 70 miliard USD. To už je pádný argument.

Závěr

Případným zájemcům doporučuji návštěvu webových stránek leteckých společností isamotného Boeingu. Obávám se, že pracovníci prodávající letenky budou případným dotazem na internetové připojení velmi překvapeni (jak jsem si ověřil), buďte tedy trpěliví. Možnost si zjistěte předem s dostatečným předstihem a znalostí minimálně anglického jazyka. Pokud vše vyjde, budete mít během letu prostor pro připojení na internet, takže ušetříte velké množství času.

Doporučené odkazy:

British Airways

www.britishairways.com

Connexion by Boeing

www.connexionbyboeing.com

Japan Airlines

www.jal.co.jp/en/

Lufthansa

www.lufthansa.de

Lufthansa Technik

www.lufthansa-technik.com

Scandinavian Airlines

www.scandinavian.net

PRAMEN: FIRMY

Čas jsou vždy peníze.

FOTO: ARCHIV

Notebook si můžete půjčit.

FOTO: ARCHIV

Nejdříve je třeba letadlo upravit.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče