Létající podnikatelé

18. srpna 2003, 00:00 - Jan Lajka, publicista
18. srpna 2003, 00:00

ČSA z ekonomických důvodů ruší nebo omezují některé vnitrostátní linky, zrušeno bylo letecké spojení mezi Brnem a Prahou a nevydělává ani linka Ostrava-Praha. Moravskoslezský podnikatel má na výběr - jet vlakem nebo autem.

Mít vlastní letadlo není jen přepych - může výrazně pomoci firmě

ČSA z ekonomických důvodů ruší nebo omezují některé vnitrostátní linky, zrušeno bylo letecké spojení mezi Brnem a Prahou a nevydělává ani linka Ostrava-Praha. Moravskoslezský podnikatel má na výběr - jet vlakem nebo autem.

To však má dosti nevýhod - časné vstávání, únava z cesty atd. Nejlepší by bylo letadlo. Ale kde ho vzít? Kolik by stálo takové aerotaxi? Počká třeba v Praze a doveze cestujícího zase zpět, kolik se platí za čekání? Pro kolik cestujících takové taxi je? A vyplatilo by se takové letadlo koupit?

Taxi v oblacích

Službu aerotaxi provozuje v ČR řádově desítka společností. Protože se jedná o obchodní leteckou dopravu, je podřízena přísným předpisům JAR OPS 1. Nespornou výhodou aerotaxi je, že je velmi bezpečné, všechna letadla jsou dvoumotorová, létají IFR lety, mohou létat ve dne i v noci a dokonce i ve špatném počasí. Jsou vybavena nejmodernější avionikou, včetně družicové navigace. Pro zákazníka je výhodné, že aerotaxi létá podle jeho přání. Respektuje termín odletu, na klienta počká a zase ho odveze zpátky domů. Je to rychlé, spolehlivé a bezpečné. Aerotaxi má však také určitou nevýhodu, a tou jsou kuriózně právě přísné předpisy, které platí stejně i pro velká letadla u leteckých společností. Stanovují například na jakých letištích lze přistávat (je to jenom asi 15 ze 75 českých letišť), stanovuje také povinné přestávky pro posádku apod. Svým způsobem se tak zužuje flexibilita služby. Předseda Asociace pilotů a majitelů letadel (AOPA ČR) Lubomír Čorňák přibližuje cenu za let v orientačních nákladech na letový kilometr, které naúčtuje i pražský taxíkář. „Cena za kilometr u pístových letadel se pohybuje mezi 35-75 korunami. U turbovrtulových letadel to je mezi 75-120 Kč a u jetů od 100 do 170 Kč za kilometr. Ceny jsou orientační a jsou přepočtem hodinových cen, které se běžně v letectví užívají. Tyto ceny jsou smluvní a samozřejmě se mohou u různých provozovatelů aerotaxi lišit.“

Jakou značku letadla vybrat

V České republice ale již je poměrně hodně těch, kteří se rozhodli být v přepravě svými pány a koupili si svá vlastní letadla. Podle údajů L. Čorňáka je u nás zhruba 200 soukromých letadel. Jsou to většinou jednomotorová čtyřmístná turistická letadla, která mají pro lety v ČR velkou výhodu - možnost přistávání a odletů prakticky ze všech 75 letišť. Soukromníci ale vlastní všechny kategorie letadel, jak jsou rozděleny u cen aerotaxi. Navíc je u nás asi desítka soukromých vrtulníků. Business Jetů - tedy malých tryskových letadel - je asi pět. Mezi značkami vede Cessna, Piper a Beechcraft. Kromě toho v ČR létají další stovky leteckých sportovních zařízení - tzv. ultralightů, které ale převážně slouží k rekreaci, méně již k služebním cestám. Ceny běžných pístových letadel jsou však srovnatelné s nejvyšší kategorií osobních vozů.

Kolik stojí letadlo Nové pístové letadlo přijde na 5 až 30 milionů Kč. Od 30 do 150 milionů stojí letadla turbovrtulová a jety od cca 100 milionů do miliardy korun. Hodně letadel k nám bylo přivezeno již použitých. V této kategorii jsou ceny o něco nižší. Závisí to na stáří, technickém stavu a typu letadla. Svoji roli hraje samozřejmě také vybavení, zejména avionikou.

Kde ho získat

Každý zájemce o koupi letadla by si měl velmi pečlivě zvážit a definovat, na co letadlo potřebuje. Zda to je jenom pro radost z létání, nebo pro lety po naší republice za rekreací, ale i třeba na obchodní jednání, nebo zda potřebuje letadlo i na lety do zahraničí. Předseda AOPA ČR doporučuje zadat nákup nového, ale i třeba již použitého letadla, profesionální firmě (u nás jsou 3-4), která je třeba i dealerem některého z leteckých výrobců. Tím je zajištěna skutečně vysoká kvalita výběru letadla i jeho zakoupení, výcviku pilota i třeba pravidelného servisu. Do ČR se již dostalo několik letadel, která musela být nakonec s velkými problémy vyvezena a prodána, protože u nás neměla pro špatný technický stav nárok na registraci.

Létající mercedesy

Tvrdíme-li, že cena čtyřmístného pístového letadla se blíží ceně nejvyšší kategorie osobních aut, lze v tomto srovnání pokračovat i u pojištění odpovědnosti a havarijního pojištění pro provoz v ČR. T o je také srovnatelné s pojistným u auta (cca 60 000 Kč ročně). Spotřeba pístového letadla není vysoká. Je to cca 30-35 litrů za hodinu, což odpovídá asi 14,5 litrům na 100 kilometrů. Používá se stooktanový benzin, který i s daněmi stojí asi 35 Kč za litr. Každé letadlo musí být servisováno alespoň jednou za rok nebo po 100 letových hodinách. Tato údržba stojí zhruba 50 000 Kč. Při běžném náletu 100 až 200 hodin za rok bude asi za deset let potřebná generálka motoru, která dnes stojí zhruba půl milionu. Rovněž parkovné je srovnatelné s placeným parkovištěm. Na menších letištích přijde zhruba na tři tisíce korun, v Praze na deset tisíc měsíčně. Obecně se dá říci, že koupě letadla je vcelku velmi zajímavou investicí. Podle předsedy AOPA Čorňáka zůstává nominální hodnota letadla po mnoho let stejná. Třeba jeden typ nového letadla značky Cessna stál před dvaceti lety 170 420 amerických dolarů. Dnes se toto použité letadlo prodává za 209 000 dolarů. („Samozřejmě, pokud by bylo toto letadlo vyrobeno dnes, stálo by asi 400 000,“ dodává Lubomír Čorňák.)

S pilotem, nebo sami?

V otázce získání pilotního průkazu již srovnání s řidičákem neplatí. V běžné letecké škole naučí žáka létat za 150-200 tisíc korun. Kromě teorie musí každý uchazeč nalétat okolo 50 hodin. Podle slov L. Čorňáka je nejlepší, když si klient koupí letadlo podle svého výběru a výcvik je prováděn přímo na něm. Pilotní průkaz je možno získat za dva měsíce, někdo však nemá dostatek času, a tak se mu protáhne celý kurz na rok a v některých případech i více. Někteří majitelé letadla necítí nutnost sednout si do kokpitu a sami pilotovat. Ani si nepřejí, aby jejich letadlo používal někdo jiný. T i mohou svěřit svůj stroj do opatrování specializované firmy, která ho umístí v hangáru, udržuje a pokud majitel chce někam letět, dodá i profesionálního pilota, který majitele odveze, kam je třeba. Pokud si chce majitel letadla najmout pilota, musí počítat s měsíčním platem od 30 do 150 tisíc korun. Částka závisí na kvalitě, vytížení a zkušenostech pilota.

A co česká technika?

Mezi soukromými letadly je také několik renovovaných letadel Morava, L 410 a Zlínů, které v poslední době doznávají pozitivních změn. Nadějný je i vodochodský projekt AE 270 Ibis. Denní tisk spekuluje o počtech objednávek na toto jednomotorové letadlo moderní koncepce, ale zatím se odhaduje, že se s jeho dodávkami začne až v příštím roce.

Přehled výrobců soukromých letadel

Výrobce Stát Web Jedno- Dvou-

motorové motorové

pístové pístové

Všestranní výrobci:

Cessna Aircraft Company USA www.cessna.com x

The New Piper Aircraft, Inc. USA www.newpiper.com x x

Raytheon Aircraft Comapny USA www.raytheonaircraft.com x x

Výrobci velkých jetů:

Bombardier, Inc. Kanada www.bombardier.com

Dassault Falcon Francie www.falconjet.com

Gulfstream Aerospace USA www.gulfstream.com

Ostatní výrobci:

Cirrus Design Corporation USA www.cirrusdesign.com x

Diamond Aircraft Rakou- www.diamondair.com x x

sko

EADS Socata Francie www.socataaircraft.com x

Extra Flugzeugbau Něme- www.extraaircraft.com x

cko

Lancair USA www.lancair.com x

Mooney Airplane Company USA www.mooney.com x

Moravan Otrokovice ČR www.moravan.cz x

Vulcan Air Itálie www.vulcanair.com x

Výrobce Turbopropy Malé Velké Obchodní Autorizovaný

jety jety zastoupení servis

v České republice v České rep.

Všestranní výrobci:

Cessna Aircraft Company x x x ANO NE

The New Piper Aircraft, Inc. x ANO ANO

Raytheon Aircraft Comapny x x x NE NE

Výrobci velkých jetů:

Bombardier, Inc. x x NE NE

Dassault Falcon x NE NE

Gulfstream Aerospace x NE NE

Ostatní výrobci:

Cirrus Design Corporation NE NE

Diamond Aircraft ANO NE

EADS Socata x NE NE

Extra Flugzeugbau NE NE

Lancair NE NE

Mooney Airplane Company NE NE

Moravan Otrokovice ANO ANO

Vulcan Air NE NE

Pozn.: Do přehledu jsou zařazeni pouze výrobci, kteří v současné době vyrábějí certifikované letouny příslušné kategorie.

Prodejci letadel

www.job.air

www.skybox.cz

pilotservices.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče