Lesník, který polyká propan-butan

04. února 2008, 00:00 - Erich Handl
04. února 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME – SUBARU FORESTER LPG - Značka Subaru začala nabízet přestavbu některých svých modelů na LPG. Díky ní může motor místo benzinu spalovat zkapalnělý ropný plyn (známý jako propan-butan). Týdeník Profit otestoval terénní Forester, vůz vybavený touto vymožeností.

Pohon na propan-butan je v Česku populární, jezdí na něj tisícovky aut, které tankují u zhruba 700 čerpadel. Motoristu vyjde kilometr jízdy na tento plyn na méně než polovinu toho, co by projel na benzin. Kromě toho je šetrný k životnímu prostředí. Většina firem a podnikatelů si nejdříve koupí auto, a pak jej nechají přestavět na LPG. Značka Subaru, jako jedna z mála, nabídla přestavbu prováděnou už u importéra. Jedná se o LPG pohon nové generace pracující na principu vstřikování kapalné fáze do spalovacího prostoru. Tento alternativní pohon původně značka nabízela za 64 800 korun, v akci je nyní k mání dokonce za 20 tisíc korun bez DPH. Dovozce u něj garantuje originální tříletou záruku (nebo do ujetí 100 tisíc kilometrů, podle toho, co nastane dříve).

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Forester LPG nabízí možnost podnikatelské

verze N1. Jak z pořizovací ceny auta, tak z

ceny přestavby na LPG lze odečíst DPH.

Auto může sloužit pro přepravu osob i

nákladu, díky dobrým terénním vlastnostem

slavilo v minulostí úspěchy například ve

vozovém parku lesních správ.

U modelu Forester, který na našich silnicích jezdí už od roku 1997, by mělo alternativní palivo vyvážit jeho poměrně vysokou spotřebu. Jak tato přestavba vypadá, a jaké vůz podává výkony? Auto pohání vodou chlazený čtyřválec z lehké slitiny, do kterého může řidič podle uvážení pouštět buď benzin, nebo plyn. Ten proudí do válců z nádrže umístěné mezi zadními koly, kde má u běžného vozu své místo rezerva. Volbu paliva provádí jezdec pomocí tlačítka umístěného nalevo pod volantem. Na tomto ovladači je také indikátor stavu paliva. Vůz startuje vždy na benzin, ale pak už je možné libovolně za jízdy i při stání volit mezi benzinem a plynem.

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Subaru Forester 2,0 X Active WP typ vozu - pětidveřové SUV motor - čtyřválcový boxer objem válců - 2 litry max. výkon - 116 kilowattů max. rychlost - 189 km/hod zrychlení 0-100 - 9,7 sekundy spotřeba - 9,3 l/100 km kufr - 387/1629 litrů cena** - 738 800 Kč

Forester, určený na silnici i do terénu, podává s benzinem ve válcích výkon 116 kilowattů a na asfaltu umí až 189 kilometrů v hodině. Na stovku zrychlí z nuly za méně než deset sekund. S LPG pohonem jsou tyto hodnoty srovnatelné s benzinem. Dovozce údaje o výkonech LPG přestavby neuvádí, při našem testu nebyl rozdíl mezi benzinovým pohonem a plynem téměř znát. Hlavním plusem plynového Foresteru je velký dojezd a úspora provozu. Na plnou benzinovou nádrž dokáže auto ujet více než 600 kilometrů, k tomu je třeba ještě připočítat asi 300 kilometrů na plyn. Litr LPG v současnosti vyjde na zhruba 14 korun, namísto 30 korun za stejné množství benzinu, takže úspora je nasnadě.

Plynový Forester má ale i své nevýhody, které spočívají v určitých provozních omezeních. Řidič nesmí zcela vyjet nádrž LPG, protože se může stát, že bezpečnostní ventil průtoku paliva nevpustí po natankování plyn do válců. Jezdec také musí vždy udržovat minimální rezervu benzinu, aby čerpadlo paliva neběželo nasucho. Hrozí totiž jeho mechanické poškození. Omezující je také nutnost vozit rezervu, kterou mezi koly nahradila výše zmíněná přídavná nádrž, v kufru. Subaru tento nedostatek řeší systémem, který kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách, při jeho použití totiž není rezerva povinná. Ale spolehněte se vždy na elektroniku!

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče