Leo Kolečkář: Češi chtějí české zboží

25. června 2010, 14:02 - Pavel Klaška
25. června 2010, 14:02

Co rozhoduje o tom, který výrobek lidé vloží do nákupního košíku a který si nekoupí? Ředitel společnosti Český výrobek Leo Kolečkář ví, že pro spotřebitele je jedním z nejdůležitějších kritérií místo původu.

Leo Kolečkář

Proto se rozhodl vsadit na tuzemské produkty. Jeho projekt nabízí podporu českým společnostem a ty za to získají na pultech obchodů konkurenční výhodu.

Proč jste se rozhodl propagovat české výrobky?

Pracuji v obchodě a vždycky mě zajímalo, podle čeho se zákazníci rozhodnou, jaké zboží si vloží do nákupního vozíku. Zjistili jsme, že jsou lidé, pro něž není nic důležitějšího než cena. Je ale i hodně těch, kteří si při nákupu všímají i dalších údajů, například místa původu.

Mění se chování spotřebitelů? Obzvláště v posledních letech se zákazníci na nákup českých produktů začali orientovat. A hospodářská krize tento trend ještě umocnila. Češi chtějí podporovat českou ekonomiku a dbají na to, aby peníze zůstaly v České republice a neproudily třeba do Číny. Často je však obtížné původ zjistit. Proto jsme tu my. Chceme dát zákazníkům záruku, že výrobky označené naším logem jsou české a že se na to mohou spolehnout. Jak tedy funguje projekt Český výrobek? Zájemcům, kteří splní přísná kritéria, udělíme řádně registrovanou ochrannou známku. Logo Český výrobek je navíc navrženo tak, aby zákazníkovi okamžitě došlo, že kupuje opravdu tuzemský produkt. Například je vyvedené v národních barvách. Už jste naznačil, že rozeznat původ výrobku je mnohdy těžké. Jak to tedy děláte? Od profesora Masarykovy univerzity Petra Hajna máme vypracovaný právní rozbor na to, jaké produkty mohou nést označení Český výrobek. Tím se řídíme. Jaké podmínky musí výrobce splnit, aby mohl dát logo na své produkty? Výroba musí probíhat na území České republiky a musejí se na ní podílet Češi. Výrobce musí dodržovat normy platné pro výrobu a distribuci. Jednou z podmínek je také minimálně padesátiprocentní podíl českých surovin nebo komponent, pokud jsou k dispozici. Protože jde o registrovanou ochrannou známku, musí zájemce podepsat licenční smlouvu a zaplatit poplatek. Pak má prodejce jistotu, že stejné logo může použít podle práva jen ten, kdo je držitelem licence. Pro jeho zákazníky je to také záruka určité kvality, takže jde o nezanedbatelnou konkurenční výhodu. Před udělením loga se o výrobě osobně přesvědčujeme přímo na místě. Firma také doloží, že její výrobky jsou jakostní, bezpečné a nezávadné. Existují ještě další pravidla?

Při udělování se také řídíme tím, aby označení bylo prospěšné pro samotný výrobek i pro ochrannou známku Český výrobek. Například ji nebudeme poskytovat výrobkům zahraničních fastfoodů a podobně. Zákazníci si proto mohou být jistí, že procesem projdou jen opravdu kvalitní české výrobky.

Co za to na oplátku nabízíte?

Uživatel známky si může být jistý, že o jeho zboží bude větší zájem. Dokazují to i nejrůznější výzkumy. Například průzkum MML TGI (výzkum spotřebního chování 2006 až 2008, je realizován společností Median, ročně na něj odpovídá přibližně 15 tisíc respondentů, pozn. red.). Podle výsledků v Česku převažují lidé, kteří preferují domácí zboží před zahraničním. Vyjádřeno v číslech, domácí výrobky podle tohoto průzkumu preferuje 3 925 000 osob, téměř 45 procent populace.

Potvrdily to i naše vlastní průzkumy, kdy výrobky označené logem Český výrobek nakupovali zákazníci v průměru o 75 procent více než ty neoznačené. Zároveň se uživatelé odliší od často bezejmenné konkurence.

Na jaké výrobky může být udělena vaše značka? Ochrannou známku máme registrovanou pro téměř všechny druhy výrobků. Klienty máme z celé řady oborů – z potravinářského, strojírenského, sklářského, chemického i lehkého průmyslu. Velmi nás těší, že známka Český výrobek získala mezi výrobci dobré renomé díky svým jasným pravidlům. Naše koncepce vede k silné značce, která bude zákazníky informovat jasným a jednoduchým způsobem, a to napříč přes všemi obory. Pokud vezmeme v úvahu, že 70–80 procent zboží se k nám dováží, jsou české výrobky navíc čím dál více výjimečné. Je pravda, že označení Český výrobek může mít i typicky český pokrm? Ano, ochranná známka je registrována i pro ně a výrobcům můžeme poskytnout sublicenci. Právo užívat toto logo má například vítězná svíčková omáčka Jaroslava Beránka z Orea Monty Hotelu v Mariánských Lázních. Omáčka zvítězila v prestižní soutěži o nejlepší český knedlík a svíčkovou omáčku. Osobně mohu potvrdit, že je skutečně vynikající. Jaká kritéria musí splnit tyto potraviny?**

Mimo obecných kritérií musí jít o typicky český pokrm. Rozhoduje nejen kvalita jídla a použitých surovin, ale také celková atmosféra podniku. Protože i to k dobrému jídlu neodmyslitelně patří. Snažíme se přispět k větší kultivovanosti nejen gastronomie a dát výrobcům možnost využít potřeby zákazníků ve svůj prospěch. Navíc víme, že v dnešní těžké době dávají lidé přednost všemu, co jim poskytuje jistotu, čemu mohou věřit. Proto je tu Český výrobek.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče