Lék má zdravé nohy

28. dubna 2008, 00:00 - Petr Bayer
28. dubna 2008, 00:00

VLADIMÍR VELEBNÝ, SPOLUMAJITEL FIRMY CONTIPRO - Od výživy pro sportovce se Vladimír Velebný vypracoval k lékům na hojení těch nejtěžších ran. Jeho přípravek, který zachránil mnoho nohou před amputacemi, je chráněn po celém světě.

Společnost Contipro z Dolní Dobrouče na Orlickoústecku přišla na řadu originálních postupů při výrobě hojicích léků. Posledním výdobytkem je revoluční výroba „zázračné“ kyseliny hyaluronové novátorským extrakčním způsobem. „Nový výrobní postup umožnil dosti podstatné snížení ceny, která se tím velmi přiblížila ceně čínské konkurence při výrazně vyšší kvalitě,“ říká majitel společnosti Vladimír Velebný.

Firma předběhla zákony

Vladimír Velebný byl rychlejší než zákon a své budoucí prosperující „dítě“ zplodil již počátkem roku 1990 jako výrobní družstvo, dříve než spatřila světlo světa obchodní legislativa. „Firma, ve které jsem chtěl využít znalostí získaných na vysoké škole, byla v podstatě hned od počátku směrována do biofarmacie,“ líčí.

Během průkopnických let bylo zapotřebí se za pochodu naučit základům kapitalistického obchodu, marketingu, tedy nedostatkovému zboží. Naštěstí nebyl podle něj problém sehnat peníze. „Doba hodně přála podnikání. Proto šlo lehce získat na rozumný podnikatelský záměr finanční prostředky. V solidním objemu a za velmi slušný úrok,“ chválí tehdejší dobu. Dnes už může znít jako pohádka, že „sedm statečných“ složilo dohromady 700 korun na založení družstva, pronajalo si jednu místnost od města Ústí nad Orlicí a hurá do podnikání. Peníze na ně čekaly na protější straně ulice. „Za čtrnáct dní jsme dostali úvěr 300 tisíc korun, nakoupili první výrobní zařízení, suroviny, a začali vyrábět,“ vzpomíná Velebný na dobu plnou podnikatelského nadšení.

Nastartovala je vlastní výzkumná laboratoř

Po překonání prvních dětských nemocí se „firmička“ začala mít čile k životu. Neváhala si zařídit vlastní výzkumnou laboratoř, i když financí bylo pomálu. Zpočátku proto zvolili technologie a výrobky s nižší přidanou hodnotou a menšími vstupními náklady. „Rozhodli jsme se, že začneme výrobou a prodejem sportovní výživy,“ uvádí Vladimír Velebný.

Výrobní zařízení a suroviny byly levné, trh nenasycen. Nevýhodou byly malé výdělky. Podnik, který vyrostl na stavbě svalů pro kulturisty, se proto začal ohlížet po lukrativnějších sektorech a přechodně zakotvil u výroby kosmetiky. Technologie sice stály již miliony korun, investice se však vyplatily v podobě výrazně vyšších marží. „Pamatuji se, že byly měsíce, kdy jsme prodávali více než 40 tisíc balení našeho stimulátoru vlasového růstu,“ líčí první euforii.

Zahájili též výrobu krémů s liposomy a vyvinuli i krém s mumiem. „A tehdy přišel zlomový okamžik. Znamenalo to přesvědčit tehdy již společníky ve společnosti s ručením omezeným o tom, že výnosy, které máme, věnujeme do výzkumu a vývoje,“ poznamenává rázně. Jejich „první milion“ tak putoval do vybavení laboratoře, kterou si pronajali od Výzkumného ústavu bavlnářského, a nikoli do nedočkavého nákupu automobilů či vil. Sen o toužebné biofarmacii se pomalu začal naplňovat.

Český rybník nestačil

Konkurence ve sportovní výživě a kosmetice v Česku zpočátku v podstatě neexistovala a nebylo problémem dobýt „hladový trh“. Cesta k úspěchu ve složitější biofarmacii však vedla jedině přes celosvětový prodej. Prvním krokem byla kyselina hyaluronová, látka, která maže kolena a další klouby, vyplňuje oko a zvlhčuje pokožku. Hraje důležitou roli při hojení ran a pravděpodobně i při metastázi rakoviny. „Je to tedy látka velmi zajímavá a perspektivní, proto jsme si ji zvolili jako základní a perspektivní produkt. Nemohli jsme ale fungovat na tom, v té době roku 1993 pohodlném trhu v České republice, protože jeho absorpční kapacita by nás neuživila,“ vysvětluje Velebný dávnou potíž s omezeným domácím písečkem. Střet se zkušenými zahraničními rivaly, kteří v tom uměli chodit, znamenal zásadní zkoušku, jestli česká štika se již naučila plavat ve světových oceánech a neutopí se v nich. „Abychom nebyli ti další, s kterými se vypořádá, museli jsme se hodně rychle učit,“ zdůrazňuje.

Záhy pochopili, že nelze prodávat z Česka, na které se podle něj většina tehdejšího světa dívala jako na zaostalou zemi ležící někde na Balkáně, ať již právem či nikoli. „Rozhodli jsme se proto vybudovat si vlastní celosvětovou distribuční síť,“ prozrazuje strategii. Nejprve se usadili v blízké Evropě, poté si troufli i na Ameriku a dále do Asie.

VLADIMÍR VELEBNÝ

Většinu života tráví s firmou. Ve zbývajícím čase rád lyžuje, plave. Pokud nesportuje, prolézá lomy a staré doly, kde sbírá minerály. Věnuje se též četbě o nedávné historii.

Předvídat požadavky zákazníků

Zní to jako známá scénka z Černých baronů o třech zdrojích lidovědemokratické armády. Společnosti Contipro však trojice „přikázání“ vynesla na vlnu úspěchu. Kvalita, originalita a poskytnutí informací o působení na tkáně a dalším využití preparátu. To bylo a je krédo českého Honzy, který se na úsvitu kapitalismu vydal do světa s ranečkem buchet.

K udržení na špici inovací nestačilo pouze uspokojovat potřeby zákazníků, neboť zde se producent vystavuje konkurenčními boji s ostatními hráči na trhu, i těmi silnějšími. „Proto pro firmu našeho rozsahu není vhodné čekat až na to, kdy se objeví potřeba od zákazníka, nýbrž je třeba včas odhadnout jeho budoucí potřebu,“ říká Velebný. Jedině tak lze podle něj, i za cenu vysokých požadavků na peníze a kvalitní personál, vytěžit jedinečný výrobek a poměrně dlouhodobou výhodu oproti soupeřům. „Zvolená strategie nás vynesla na jedno z předních míst mezi výrobci kyseliny hyaluronové ve světě,“ chlubí se. Od kosmetického využití postupně přešli v roce 1998 na její výrobu ve farmaceutické kvalitě.

Boj s amputacemi

Po prvních krůčcích ve světě farmacie se již zrodil unikátní přípravek Hyiodine, chráněný v 85 zemích. Preparát hojí nejtěžší rány, zejména diabetických defektů na nohou, a zachránil řadu lidí před amputacemi. Hodí se i k hojení bércových vředů, proleženin, infikovaných a rozpadlých ran po operacích. Překotný vývoj zamíchal kartami v celé společnosti, která se z původního výrobního družstva rozrostla do holdingu. Contipro Group skloubila farmaceutickou výrobu a produkci kosmetických surovin. Divize kosmetických přípravků byla prodána jako zbytná část firmy.

Firma nyní žije hlavně z produkce kyseliny hyaluronové pro kosmetiku i farmacii. „Prostřednictvím vlastních obchodních zastoupení nejvíce prodáváme v USA, Německu, Švýcarsku, Itálii, Španělsku, Jižní Koreji, Tchajwanu, Japonsku a Číně,“ vyjmenovává Velebný hlavní odbytiště. Přípravek míří i na exotické trhy Saúdské Arábie nebo Peru, celkem do 45 zemí všech světadílů. „Zásobujeme většinu velkých kosmetických a řadu velkých farmaceutických firem,“ dodává Velebný. Používané suroviny jsou z poloviny exportní a z druhé půle tuzemské. „Nejčastěji suroviny dovážíme z Evropy, něco málo ze zemí jihovýchodní Asie a Číny,“ vyjmenovává.

DALŠÍ HRÁČI NA TRHU

Preparáty s kyselinou hyaluronovou pro sportovní nebo kosmetické účely vyrábějí též firmy Nutrend, Simply You a Dermacol.

Byznys na několik let

Důsledné směrování firmy do farmaceutického sektoru přineslo nakonec chutné ovoce. Určitou výhodou v tomto druhu podnikání jsou předpisy, podle nichž musí být dodavatel zaregistrován. Z toho pak vyplývá jistá neochota farmaceutických koncernů jej bez pádného důvodu měnit a znovu podstupovat tento drahý proces. „Na druhé straně není jednoduché takový vztah navázat a prokázat, že právě my jsme tím optimálním dodavatelem a právě nás si má výrobce vybrat,“ přibližuje Velebný praktiky.

Získaná důvěra potom vkládá na bedra dodavatele i obrovskou odpovědnost. A také snahu za žádnou cenu nezklamat a nepošramotit si reputaci. Naštěstí objednávky ve všech segmentech Contipru trvale rostou, ještě více potěšitelné je zvyšování podílu farmacie. „V nejbližších třech letech se chceme dostat na 50 procent výroby kosmetiky a 50 procent farmacie,“ předpokládá.

Veškerá produkce míří za hranice, takže výdělek je odvislý od kurzu koruny vůči euru a z menší části také od kurzu k dolaru. Tržby holdingu dosáhly v roce 2006 bezmála 250 milionů korun, loni byly kvůli posilování koruny, které vývozcům krátí příjmy, o něco nižší. „Zisk, který dosahujeme, je poměrně dobrý a umožňuje nám rozsáhlý výzkum a vývoj a trvalou expanzi celého holdingu,“ věří ve šťastnou budoucnost Velebný.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče