Lehokola vyšlapala cestu k protinožcům

13. listopadu 2006, 00:00 - EDUARD ŽELEZNÝ
13. listopadu 2006, 00:00

AZUB BIKEFirma AZBU Bike, jak již název napovídá, se ve svém výrobním programu zaměřuje na cyklistiku. Jejím nosným produktem je takzvané lehokolo. Tedy vozítko, které má místo řídítek šlapky.Stále častěji se na silnicích můžeme setkat s podivnými koly, na kterých se spíše leží než sedí.

AZUB BIKE Firma AZUB Bike, jak již název napovídá, se ve svém výrobním programu zaměřuje na cyklistiku. Jejím nosným produktem je takzvané lehokolo. Tedy vozítko, které má místo řídítek šlapky.

Stále častěji se na silnicích můžeme setkat s podivnými koly, na kterých se spíše leží než sedí. Jedná se o takzvaná lehokola. Uherskobrodská firma AZUB je jedním z několika mála světových výrobců. Česká lehokola zaplňují chybějící článek na trhu a získávají na oblibě v tuzemsku i na opačném konci světa. „V současné době už vyrábíme kolem 100 kol ročně, dost často v exkluzivním vybavení,“ říká majitel firmy Aleš Zemánek, který jejich výrobu rozjel jako jeden z prvních v bývalém východním bloku.

VTEŘINA, CO ZMĚNÍ ŽIVOT

Příběh dnes úspěšného podnikatele začal koncem minulého století v domácí dílně. „První lehokolo bylo čistě pro mou potřebu, bez nějakých myšlenek na budoucí komerční výrobu,“ vzpomíná devětadvacetiletý podnikatel. První lehací bicykl přitom viděl v Norsku. „Byl to jen okamžik, vteřina, možná dvě. Něco zvláštního projelo kolem autobusu velkou rychlostí. Tento zážitek stál na počátku zrodu mojí firmy,“ přibližuje historii svého podnikání.

Další sestrojený lehociped mu již vnukl myšlenku na sériouvou produkci. Brzy však narazil na první problémy. „Potřeboval jsem dosáhnout maximální shody rámů, a to v podmínkách dílny se základním vybavením nešlo. „My kolo navrhneme, testujeme, pak zadáme výrobu rámů a zase u nás v dílně kompletujeme,“ popisuje současnou výrobu. Například výběr vhodného partnera pro nejdůležitější výrobu hliníkových rámů trval přibližně tři roky. „Stejně strastiplné bylo i hledání dodavatelů atypických komponentů, jako jsou tlumiče, přední vidlice nebo kloubové hlavice na řízení,“ dodává Zemánek.

NAŠTĚSTÍ ZATÍM BEZ ČÍŇANŮ

Zhruba tři pětiny lehokol firma AZUB Bike exportuje do 15 zemí světa. Například do Německa, Finska, Francie, Nizozemska, ale též do Izraele, Spojených států, Ruska a nově též do Austrálie. Konkurenci Zemánek podle svých slov poráží především díky špičkovému zpracování, povrchové úpravě a odolnosti.

Do tohoto segmentu jízdních kol se zatím nepustili Asiaté, i když i zde hrozí jejich často nezadržitelný nástup. „Celosvětové množství prodaných lehokol je zatím pro velké asijské hráče na trhu nezajímavé. Také se snažíme naše výrobky maximálně odlišit. Momentálně se soustředíme na lehokola určená do tvrdého terénu, což je v současnosti něco téměř neslýchaného. Specializace je asi nejlepší ochrana proti Asii,“ hodnotí Aleš Zemánek.

VLEŽE JAKO O ZÁVOD

Kromě současných čtyř nabízených typů lehocipedů chystá firma AZUB též „highracery“, což jsou silniční rychlá lehokola. „Probíhá jejich vývoj, jestli budou na trhu v roce 2007 nebo o rok později, to se uvidí,“ vysvětluje majitel společnosti. K neustálým inovacím prý také svádí zvyšující se odbyt. Jenom v letošním roce firma očekává růst tržeb o přibližně 30 procent.

Kromě lehokol se AZUB Bike zabývá velkoobchodem s alternativní cyklistikou. „Tady jsme si Asii trošku nadběhli a naše dětské vozíky za kolo už vyrábíme tam. Při výrobě v České republice bychom se při stejné kvalitě dostali na dvojnásobnou cenu,“ vysvětluje Zemánek. Firma má též výhradní zastoupení několika světových značek skládacích kol, vozíků za kola či speciálních kožených sedel. Přímo zaměstnává čtyři lidi, v příštím roce počítá s rozšířením o další dva pracovníky. „Kolik lidí pro nás pracuje v kooperacích, se však těžko odhaduje,“ dodává.

A pro koho jsou vlastně tato speciálně zkonstruovaná kola vhodná? „Naši zákazníci mají od 18 do 70 let, od dělníků po lékaře specialisty. Jde spíše o náturu. Většinou jsou to lidé, kteří se nebojí experimentovat, chtějí si na kole užívat radost bez kompromisů, případně mají takové zdravotní problémy, které používání klasického kola omezují,“ přiblížil Zemánek.

ZVLÁDNE TO KAŽDÝ

Naučit se na zvláštním bicyklu udržet rovnováhu je podle něj otázkou deseti minut, běžné manévrování většina cyklistů zvládne do hodiny. „Nedá se odhadnout, kdo se rozjede hned, a komu to bude pár minut trvat. Průměrně za hodinku či dvě je člověk schopen vyrazit do provozu,“ tvrdí. Lehokola mohou rovněž na silnice, musí mít ovšem povinnou výbavu jako odrazky či světla.

„Hodně našich zákazníků jsou právě lékaři, má to souvislost s kladným vlivem na zdraví v porovnání s klasickými koly. První dvě kola jsme prodali manželům-lékařům z Harrachova, kteří vyvrátili obecnou představu, že tento typ kol nemůže do kopce a do terénu. Za měsíc mi poslali pohled, že projeli všechny průsmyky v Jizerských horách a Krkonoších,“ chlubí se Zemánek.

Neobyčejné přeměny snů a představ v prosperující společnost si všiml i filmový štáb Febio, který Zemánka zařadil do prestižního dokumentárního cyklu o podnikatelích „Dvanáct odvážných“. Diváci jej uvidí v televizi na jaře příštího roku.

JEDINÁ V ČESKU

Společnost AZUB Bike je jediným výrobcem lehokol v České republice. V Evropě je těchto producentů přibližně deset, například firma Velokraft v Polsku, nizozemská Optima nebo HP Velotechnik v Německu. Celosvětově se výrobou lehocipedů zabývá asi 15 firem, kromě Evropy též ve Spojených státech či Austrálii.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče