Lehkým krokem do nového roku

05. ledna 2004, 00:00 - KAROLINA KAMBERSKA, styl@profit.cz
05. ledna 2004, 00:00

MOŽNÁ VÁS PRÁVĚ NAPADLO, ŽE "LEHKÝ KROK" NENÍ TO SPRÁVNÉ VYJÁDŘENÍ VAŠEHO SOUČASNÉHO ŽIVOTNÍHO POCITU. PO VÁNOCÍCH VĚTŠINA Z NÁS CÍTÍ NĚCO JAKO KOCOVINU. PŘÍLIŠ MNOHO JÍDLA, PITÍ, NÁVŠTĚV, MOŽNÁ I HODINY U TELEVIZE.

Nesčetné kombinace polévky a salátu pomůžou zbavit se vánoční přesycenosti TĚŽKÝ KROK - ANO, TO BY BYLO PŘESNĚJŠÍ.

Naši předkové si ještě v lednu užívali masopustu - zabíjačky, vesnické zábavy, plesy a slavnostní večeře. Dobře ale věděli, že toto tempo není možné vydržet dlouho, a i když se v chladné zimě potřebujeme zahřát a rozveselit, musí přijít chvíle, kdy ze sebe nashromážděná břemena začneme shazovat a odlehčíme jak své duši, tak tělu. Přibližně v půlce února tak začínal Popeleční středou půst, ve kterém si lidé odpustili všechno nadbytečné, a dopřáli svému organizmu odpočinek a očistu. Můžete si také počkat až na předjarní půst - je ale dost možné, že budete chtít vánoční přesycení odhodit mnohem dříve. Začněte tedy klidně hned. A nemusíte se zaměřit na chléb a vodu. Stačí, když si naordinujete lehký očistný režim.

HLAVNÍ CHOD NENÍ NUTNÝ Leckdo není rozený asketa a představa půstu nebo diety ho děsí - není ale nutné vzdávat se dobrých jídel, pokud chceme organizmu odlehčit. Vyzkoušejte například metodu vynechání hlavního chodu. Velmi dobře se hodí právě pro zimní období, protože zatímco v létě mnozí z nás vystačí jen s mísou zeleninového salátu, v zimě potřebujeme nutně něco teplého do žaludku, pokud si chceme uchovat psychickou i fyzickou pohodu. Jako dokonalé zahřívadlo nám může posloužit dobrá polévka. Vaše odlehčující zimní menu by se tedy mělo skládat z talíře polévky, následovaného hromadou salátu. Taková sestava vám zajistí všechno, co potřebujete. Volte spíše vývary než těžké krémové polévky. Vývar může být zeleninový i masový, ale v každém případě by měl obsahovat pořádnou dávku vařené zeleniny. Samozřejmě ji nesmíte převařit - krátkým povařením se zelenina stane stravitelnější než v syrovém stavu, ale dlouhým vařením v ní zničíte mnoho cenných látek. Pokud vývar není příliš tučný (přebytečný tuk můžete po zchlazení polévky sebrat z povrchu), ani do něj nezavaříte přílišné množství těžké vaječné sedliny, je jen velmi málo kalorická. Proto si můžete na zasycení klidně dovolit více než jeden talíř. ZELENINOU NEŠETŘETE

Polévkový „grunt“ pak doplňte salátem z čerstvé zeleniny či ovoce. Žijeme ve šťastné době - dnes by macecha mohla Marušku poslat v lednu pro jahody, a dívenka by se jistě nevrátila s prázdnou, neboť by je koupila v nejbližší samoobsluze. Jen zpátečníci se zaleknou vyšších zimních cen - investice do vlastního zdraví se mnohokrát vyplatí (leckdo to ovšem začne chápat až v okamžiku, kdy se dostaví nemoc…). Musíme si ale pamatovat, že zimní zelenina a ovoce jen málokdy vyrostly na políčku před naším oknem - většinou mají za sebou dlouhou cestu, která jim na množství vitaminů nepřidala. Dávkování typu „jedno rajče denně“ tedy nemá moc smysl, raději jich kupte rovnou dvě kila.Výborné a velmi zdravé zimní saláty připravíte z kysaného zelí. Nezapomínejte tedy ani na tento skromně se tvářící zdroj vitaminů.

SLUNEČNICOVÁ SEMÍNKA MÍSTO UZENINY

Pokud máte pocit, že salát, který tu hraje roli hlavního chodu, potřebujete přece jen něčím zpestřit, máte mnoho možností a většina z nich sice zvedne kalorickou hodnotu pokrmu, ale ani zdaleka ji nepřiblíží hodnotě běžného „hlavního“ jídla. Oblíbeným doplňkem salátu je sýr. Zvláště u velmi slaných sýrů balkánského typu to s množstvím nepřehánějte, na dochucení stačí jen troška, a vy chcete svému organizmu odlehčit. Skvělým doplňkem zeleninových salátů je také uvařené vajíčko natvrdo, nakrájené na kostičky. Výborně se pojí se všemi typy listového salátu s hořčičnou zálivkou. Zdravěji ale salát můžete doplnit oříšky či jinými druhy semínek, například vyloupaná slunečnicová semena pozvednou jakýkoliv salát do gurmánských výšin. Rozhodně se ale vzdejte pokušení doplnit salát nakrájenou uzeninou. Jeho zdravotní efekt by byl sporný, a chuťový přínos také.

**JAK NA TO

Hořký pomerančový salát Čtyři pomeranče a jeden grapefruit oloupeme a dílky nakrájíme na menší kousky. Vložíme do mísy, posypeme cukrem dle chuti, zalijeme šťávou z jednoho citronu, a promícháme. Dva čekankové puky očistíme, lístky natrháme a vmícháme do salátu. Na závěr salát hojně posypeme pokrájenými vlašskými ořechy a znovu promícháme, aby se propojily s citrusovou šťávou. Dáme krátce vychladit a podáváme.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče