Lehká, laciná

09. listopadu 2007, 11:49 - Karel Zaoral
09. listopadu 2007, 11:49

Přenosná navigace příjemně překvapí výkonem i kvalitou

Pořídit si navigaci do auta stojí často zbytečně mnoho peněz. Zavítáme-li například k domácí Škodě Auto, základní a zcela nevyhovující navigační modul do fabie přijde na více než 30 000 korun, za něž získáme monochromatický displej, na kterém se zobrazuje navrhovaný směr odbočení a název aktuální ulice. U superbu za to samé zaplatíte už přes 50 000 a za první použitelnou navigaci s barevným displejem ještě o dalších 20 000 více. Přitom u přenosné navigace se pořizovací náklady pohybují v hodnotách od pár tisíc korun za přístroj, jenž má shodné funkce jako navigace vestavěné. Zavrhneme-li tedy hamižnost automobilek, které na volitelné výbavě vozů bez skrupulí berou na hůl všechny své zákazníky (například když chtějí ze GPS 70 000 korun nebo za čtvereční metr a půl koberce 10 000), lze se k navigaci dostat i jinak. Sice s menším komfortem, zato ale s pořádnou úsporou.
Na trhu jsou k dispozici navigace v širokém cenovém rozpětí. Cena se odvíjí jak od kvality a šíře pokrytí dodávaných map, tak od často z hlediska účelu přístroje bizarních funkcí, jako je prohlížení fotografií nebo poslech hudby. Testovaný DG100 patří mezi velmi levné přístroje bez zbytečných přehrávačů a prohlížečů, ovšem zato s velmi propracovaným souborem map a dobrým navigačním programem. Mapy jsou v DG100 uloženy ve vnitřní paměti, což je dobré. Výrobci totiž často umísťují mapy na paměťové karty. Soubory map například pro Evropu nebývají kompletní, takže v praxi je často nutné při přejezdu hranic vyměnit kartu s Českou republikou a Německem za Francii, což není nijak pohodlné. Pokud jsou mapy na vnitřní paměti jako v případě DG100, stačí vložit SD kartu s doplňkovou mapou nepodporované země. DG100 konkrétně obsahuje ve standardním balení celou Evropu. Pouze Gibraltar, Finsko, Lichtenštejnsko, Monako, Norsko, Španělsko, Švédsko a Velká Británie se do vnitřní paměti navigace nevešly a jsou k dispozici na DVD. Kromě map k navigaci výrobce dodává držák do auta, síťovou autonabíječku a datový kabel s rozhraním USB. Tady se ke slovu dostává zmíněný menší komfort. Autonabíječka má totiž velmi krátký kabel, takže pokud je zásuvka zapalovače umístěná jen trochu dál než těsně u středové konzoly, bude kabel překážet. DG100 používá navigační aplikaci iGo, která umožňuje navádět k cíli, identifikovanému adresou i číslem popisným, umí navést do centra zvolené obce i k zadaným souřadnicím zeměpisné šířky a délky. Zadání trasy na dotykovém displeji je intuitivní, navíc přístroj postupně znepřístupňuje písmena, která by vedla k vložení neznámé nebo neexistující adresy. Navigace propočítá nejvhodnější trasu a uživatel ještě může přidat body, přes které chce jet. Po spuštění navigace se DG100 přepne do klasického módu s mapou trasy volitelně dvou nebo třírozměrnou s různým stupněm naklonění vpravo a informačním sloupkem vlevo. Na sloupku je k dispozici popis následujícího manévru, vzdálenost k němu, celková délka trasy a předpokládané časy do dalšího průjezdního bodu a do dosažení cíle. Pokud někdo preferuje hlasové komentáře k navádění, setká se při používání DG100 s druhým nedostatkem. Instrukce navigace jsou totiž z hlediska kvality češtiny poměrně diskutabilní. Například upozornění „Po dvou stech metrech zvolte další odbočku vlevo“, připomíná asi nejvíce dialog s asijským trhovcem. To je ale jen drobnost, protože dle výrobců většina uživatelů stejně preferuje pohled na grafické navigační údaje.
Dva nedostatky se malé, lehké a levné navigaci s kvalitními mapami dají prominout. Už jen pro těch několik desítek tisíc, za něž se do auta dá pořídit třeba některý z elektronických bezpečnostních systémů, což lze považovat za rozhodně lepší investici. Nehledě na to, že DG100 si můžete vzít s sebou třeba na cyklistický výlet. U vestavěné navigace ve voze to tak jednoduché nebude.

Klady
cena
kvalita a počet map
design
displej
navigační aplikace

Zápory
krátký kabel k autonabíječce
zmatené hlasové navádění

Tabulka:
Dreim Go DG100 Cena 7194 Kč s DPH
Displej: 320×240 GPS: Centrality Atlas II
Uložení map: vnitřní paměť
Slot na karty: SD
Výdrž: 5 hodin
Rozměry: 100x75x17mm
Hmotnost: 165 g

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít