Lehká, laciná

09. listopadu 2007, 11:49 - Karel Zaoral
09. listopadu 2007, 11:49

Přenosná navigace příjemně překvapí výkonem i kvalitou

Pořídit si navigaci do auta stojí často zbytečně mnoho peněz. Zavítáme-li například k domácí Škodě Auto, základní a zcela nevyhovující navigační modul do fabie přijde na více než 30 000 korun, za něž získáme monochromatický displej, na kterém se zobrazuje navrhovaný směr odbočení a název aktuální ulice. U superbu za to samé zaplatíte už přes 50 000 a za první použitelnou navigaci s barevným displejem ještě o dalších 20 000 více. Přitom u přenosné navigace se pořizovací náklady pohybují v hodnotách od pár tisíc korun za přístroj, jenž má shodné funkce jako navigace vestavěné. Zavrhneme-li tedy hamižnost automobilek, které na volitelné výbavě vozů bez skrupulí berou na hůl všechny své zákazníky (například když chtějí ze GPS 70 000 korun nebo za čtvereční metr a půl koberce 10 000), lze se k navigaci dostat i jinak. Sice s menším komfortem, zato ale s pořádnou úsporou.
Na trhu jsou k dispozici navigace v širokém cenovém rozpětí. Cena se odvíjí jak od kvality a šíře pokrytí dodávaných map, tak od často z hlediska účelu přístroje bizarních funkcí, jako je prohlížení fotografií nebo poslech hudby. Testovaný DG100 patří mezi velmi levné přístroje bez zbytečných přehrávačů a prohlížečů, ovšem zato s velmi propracovaným souborem map a dobrým navigačním programem. Mapy jsou v DG100 uloženy ve vnitřní paměti, což je dobré. Výrobci totiž často umísťují mapy na paměťové karty. Soubory map například pro Evropu nebývají kompletní, takže v praxi je často nutné při přejezdu hranic vyměnit kartu s Českou republikou a Německem za Francii, což není nijak pohodlné. Pokud jsou mapy na vnitřní paměti jako v případě DG100, stačí vložit SD kartu s doplňkovou mapou nepodporované země. DG100 konkrétně obsahuje ve standardním balení celou Evropu. Pouze Gibraltar, Finsko, Lichtenštejnsko, Monako, Norsko, Španělsko, Švédsko a Velká Británie se do vnitřní paměti navigace nevešly a jsou k dispozici na DVD. Kromě map k navigaci výrobce dodává držák do auta, síťovou autonabíječku a datový kabel s rozhraním USB. Tady se ke slovu dostává zmíněný menší komfort. Autonabíječka má totiž velmi krátký kabel, takže pokud je zásuvka zapalovače umístěná jen trochu dál než těsně u středové konzoly, bude kabel překážet. DG100 používá navigační aplikaci iGo, která umožňuje navádět k cíli, identifikovanému adresou i číslem popisným, umí navést do centra zvolené obce i k zadaným souřadnicím zeměpisné šířky a délky. Zadání trasy na dotykovém displeji je intuitivní, navíc přístroj postupně znepřístupňuje písmena, která by vedla k vložení neznámé nebo neexistující adresy. Navigace propočítá nejvhodnější trasu a uživatel ještě může přidat body, přes které chce jet. Po spuštění navigace se DG100 přepne do klasického módu s mapou trasy volitelně dvou nebo třírozměrnou s různým stupněm naklonění vpravo a informačním sloupkem vlevo. Na sloupku je k dispozici popis následujícího manévru, vzdálenost k němu, celková délka trasy a předpokládané časy do dalšího průjezdního bodu a do dosažení cíle. Pokud někdo preferuje hlasové komentáře k navádění, setká se při používání DG100 s druhým nedostatkem. Instrukce navigace jsou totiž z hlediska kvality češtiny poměrně diskutabilní. Například upozornění „Po dvou stech metrech zvolte další odbočku vlevo“, připomíná asi nejvíce dialog s asijským trhovcem. To je ale jen drobnost, protože dle výrobců většina uživatelů stejně preferuje pohled na grafické navigační údaje.
Dva nedostatky se malé, lehké a levné navigaci s kvalitními mapami dají prominout. Už jen pro těch několik desítek tisíc, za něž se do auta dá pořídit třeba některý z elektronických bezpečnostních systémů, což lze považovat za rozhodně lepší investici. Nehledě na to, že DG100 si můžete vzít s sebou třeba na cyklistický výlet. U vestavěné navigace ve voze to tak jednoduché nebude.

Klady
cena
kvalita a počet map
design
displej
navigační aplikace

Zápory
krátký kabel k autonabíječce
zmatené hlasové navádění

Tabulka:
Dreim Go DG100 Cena 7194 Kč s DPH
Displej: 320×240 GPS: Centrality Atlas II
Uložení map: vnitřní paměť
Slot na karty: SD
Výdrž: 5 hodin
Rozměry: 100x75x17mm
Hmotnost: 165 g

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
GeForce GTX 1070 Ti by tu mohla být už za měsíc. Skoro tak rychlá, jako GTX 1080?
Broadcom do mobilů přinese lepší GPS. Navigace se zpřesní až na 30 cm
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít