Legendární dodávka stále žije

23. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. května 2005, 00:00

ŠKODA 1203 V dobách budování reálného socialismu byla Škoda 1203 nejběžnější dodávkou, která brázdila silnice nejen bývalého Československa. Po roce 1989 hvězda tohoto vozu pomalu zhasínala. Nové "dvanáctsettrojky" se však vyrábějí i dnes, avšak v malém množství.

Automobily Škoda 1203 se nesporně výrazně zapsaly do automobilové historie a dodnes ze silnic nezmizely. O zmrtvýchvstání tohoto vozu se postarala firma Roman Jirouš - Ocelot z východočeského Žacléře. Vznikla v roce 1992 a od roku 1994 montovala karoserie Škody 1203 z podvozkových částí nakupovaných v TAZ Trnava. Po nemalém úsilí se podařilo odkoupit výrobu dodávky ze Slovenska a po téměř třiceti letech ji vrátit zpět do České republiky. Dokonce do místa jen 16 kilometrů vzdáleného od Vrchlabí, kde se vůz narodil.

Dnes se Škoda 1203 a její modifikace TAZ 1500 vyrábějí řádově po sto kusech za rok ve všech verzích včetně náhradních dílů. S původní podobou dvanáctsettrojky má ale dodávka ze Žacléře společného velmi málo.

PRO POŽÁRNÍKY I PRO POHŘEBNICTVÍ

Historie dodávek značky Škoda sahá až do roku 1955, kdy se začaly ve Vrchlabí vyrábět první lehké užitkové automobily s karoserií trambusového typu pod neoficiálním označením Škoda 1200 Trambus. Vůz dostal 4,3 metru dlouhou samonosnou karoserii pro dva až osm cestujících včetně řidiče.

Na tyto první pokusy navázal mikrobus pod označením Š 979 dokončený v září 1956. Další vývoj směřoval k čistě užitkové dodávkové karosérii, která měla premiéru o rok později.

V polovině března 1958 tehdejší ministerstvo automobilového průmyslu rozhodlo o vývoji modernizovaného vozu Škoda 1202 s klasicky řešenou karoserií. Původní motor 1221 krychlových centimetrů o výkonu 47 koní (34,5 kW) nahradil jeden ze zkušebních vzorků čtyřválce s kapacitou 1491 krychlových centimetrů a výkonem 52 koní (38 kW). Výraznou změnu zaznamenalo i odpružení zadních kol. Plně zatížený vůz nepřekročil rychlost 88 kilometrů za hodinu a osmdesátikilometrovou rychlost vyvinul až po 51 sekundách.

Další prototyp s výkonnějším motorem (1,5 litru) a odlišně zvolenými převody vykazoval především zlepšené hodnoty zrychlení. Se dvěma osobami dosáhl rychlosti 80 kilometrů v hodině za 19,5 sekundy a plně zatížený na tuto rychlost dospěl za 27 sekund jízdy. Spotřeba obou provedení se pohybovala ve stejném rozmezí 9,5 až 12 litru na 100 kilometrů.

Skutečný předchůdce známé podoby Škody 1203 začal vznikat až v 60. letech minulého století. Na konci tohoto desetiletí se postupně objevily modely Van se dvěma sedadly a nákladovým prostorem přístupným z boku i zezadu, osmimístný minibus Standard a De Luxe, pětimístná montážní verze Com i valník s rámem z ocelových výlisků. Další verze vznikaly v následujících letech a umožnily široké využití vozu. Existovala například verze pro zdravotnictví a pohřební služby či chladírenská a požárnická verze.

VÝROBA VE VRCHLABÍ A V TRNAVĚ

Škoda 1203 se až do roku 1981 vyráběla ve Vrchlabí, kde také probíhala řada dílčích inovací. Testovaly se zde nové karoserie i motory. Na počátku 70. let se rozhodlo o souběžné výrobě dodávek Škoda 1203 v Trnavských automobilových závodech (TAZ), kde se od roku 1967 vyráběly motory pro vozy Škoda 1202 a 1203. TAZ začínal s valníkem, před ukončením vrchlabské fáze kariéry Škody 1203 přibral ještě skříňovou dodávku a mikrobus.

Od roku 1981 byly tyto vozy vyráběny již pouze v Trnavě. Původně měly stále značku Škoda, později se změnila na TAZ-Škoda.

POREVOLUČNÍ HISTORIE

Když se na počátku 90. let minulého století otevřel český trh dodávkám vozů ze zahraničí, zdálo se, že Škodě 1203 zvoní umíráček. I přesto ale ještě v tomto období dochází k její modernizaci. Mění se karoserie, pod kapotou se kromě motorů Škoda objevily i komůrkové vznětové motory Volkswagen (1896 krychlových centimetrů/43 kW). Přístrojová deska už využívala prvky z moderních osobních škodovek, došlo k úpravám masky i nárazníků.

Od roku 1993 se dodávky vyráběly již pouze pod vlastní značkou TAZ. V roce 1994 se automobilka TAZ stala součástí společnosti Sipox. Přesuny ještě více umrtvily další vývoj vozu. Smrtelná křeč trvala až do roku 1999, kdy výroba vozů v Trnavě skončila. *

PROBLÉMY STARÉ ŠKODY 1203

Nevýkonný a hlučný motor ukrytý pod klenutým víkem v prostoru mezi řidičem a jeho spolujezdcem, krajně neuspokojivá akcelerace doprovázená zmučeným kvílením a nevelká rychlost. Dále nejisté jízdní vlastnosti připomínající kymácení skořápky na rozbouřeném moři, omezená užitečná hmotnost (kolem 840 kilogramů) a rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou paliva.

* CENA NOVÝCH

VOZŮ Š 1203/TAZ 1500

(orientační v korunách, bez DPH)

sanitní 272 000

pohřební 241 000

dodávka 235 000

montážní (pětimístný) 248 000

mikrobus (osmimístný) 256 000

valník 225 000

vůz pro izotermickou zástavbu 170 000

Pramen: Ocelot

Foto popis| Výroba Škody 1203 se ze Žiliny vrátila zpět do Česka.

Foto autor| Luděk Vycpálek - foto: Profit

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče