Leasing se drží nad vodou

31. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
31. července 2006, 00:00

GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI CCB FINANCE MICHAL NĚMEC: Tradiční formou financování dopravní techniky zůstává leasing. Privátní klientela ale stále častěji preferuje úvěr. „Loni bylo 93 procent aut v našem portfoliu pořízeno na úvěr a jen sedm procent na leasing,“ říká generální ředitel společnosti CCB Finance Michal Němec.

GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI CCB FINANCE MICHAL NĚMEC:

Tradiční formou financování dopravní techniky zůstává leasing. Privátní klientela ale stále častěji preferuje úvěr. „Loni bylo 93 procent aut v našem portfoliu pořízeno na úvěr a jen sedm procent na leasing,“ říká generální ředitel společnosti CCB Finance Michal Němec.

Z čeho pramení tak značný nárůst zájmu o úvěry oproti tradičnímu leasingu?

Leasing zůstává tradiční a výhodnou formou financování pro firmy, ale privátní klientela dnes dává přednost úvěru. Má to pro ni jisté výhody - klient je ihned majitelem vozu, úrok z úvěru není zdaněn a navíc tomu dopomáhá výrazně zlepšená nabídka pojišťoven pro tyto případy.

Je to nečekaný vývoj a znamená soumrak leasingu?

Vůbec ne. Leasing je specifický produkt pro firmy a má své daňové výhody. Jednou z nich je třeba doba odepisování vozu. Leasing má své zákazníky, ale očekávám, že se jeho podíl na trhu financování aut v České republice bude postupně dále vyvíjet ve prospěch úvěrů. Tento vývoj nás se zpožděním „harmonizuje“ se situací v jiných zemích. 

Zájem klesá především o finanční leasing, ale některé subjekty již objevily kouzlo operativního leasingu.

Ano, leasing chápe řada subjektů v podstatě jako způsob pořízení auta na splátky. To však platí jen pro finanční leasing, po jeho skončení subjekt auto odkoupí zpravidla za nějakou symbolickou zůstatkovou hodnotu. U operativního leasingu se od počátku kalkuluje s tím, že nájemce automobil na konci období vrátí leasingové společnosti, která jej prodá a zákazník si vezme jiný vůz. Klient tak jezdí stále v novém či skoro novém voze a odpadají mu starosti, které přinášejí starší vozy. 

Nakolik tento produkt odpovídá uvažování velkého podílu občanů naší země, kteří si auto pořídí a jezdí s ním, dokud se nerozpadne?

V Česku chceme obvykle předmět vlastnit, ale přínosem je pro nás jeho užívání, nikoli vlastnictví. Je to věc preferencí zákazníka. U nás se ke stavu běžnému v řadě zemí Evropské unie teprve blížíme. Tam leasing využívají především firmy. Ze zkušeností našich sesterských společností vyplývá, že z vozů, které se tam nekupují za hotové, jich je na leasing zhruba 20 procent a jde přitom zejména o operativní leasing, zbylých 80 procent vozů je na úvěr, který zase využívají většinou privátní osoby.

|KDO PREFERUJE ÚVĚRY** Zatímco leasing preferují kvůli daňovým výhodám hlavně podnikatelé, o úvěry mají zájem zejména fyzické osoby. Za přechod k úvěru může i to, že ten, kdo splácí úvěr, má splácenou věc ve svém vlastnictví. |

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče