Leasing se drží nad vodou

31. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
31. července 2006, 00:00

GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI CCB FINANCE MICHAL NĚMEC: Tradiční formou financování dopravní techniky zůstává leasing. Privátní klientela ale stále častěji preferuje úvěr. „Loni bylo 93 procent aut v našem portfoliu pořízeno na úvěr a jen sedm procent na leasing,“ říká generální ředitel společnosti CCB Finance Michal Němec.

GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI CCB FINANCE MICHAL NĚMEC:

Tradiční formou financování dopravní techniky zůstává leasing. Privátní klientela ale stále častěji preferuje úvěr. „Loni bylo 93 procent aut v našem portfoliu pořízeno na úvěr a jen sedm procent na leasing,“ říká generální ředitel společnosti CCB Finance Michal Němec.

Z čeho pramení tak značný nárůst zájmu o úvěry oproti tradičnímu leasingu?

Leasing zůstává tradiční a výhodnou formou financování pro firmy, ale privátní klientela dnes dává přednost úvěru. Má to pro ni jisté výhody - klient je ihned majitelem vozu, úrok z úvěru není zdaněn a navíc tomu dopomáhá výrazně zlepšená nabídka pojišťoven pro tyto případy.

Je to nečekaný vývoj a znamená soumrak leasingu?

Vůbec ne. Leasing je specifický produkt pro firmy a má své daňové výhody. Jednou z nich je třeba doba odepisování vozu. Leasing má své zákazníky, ale očekávám, že se jeho podíl na trhu financování aut v České republice bude postupně dále vyvíjet ve prospěch úvěrů. Tento vývoj nás se zpožděním „harmonizuje“ se situací v jiných zemích. 

Zájem klesá především o finanční leasing, ale některé subjekty již objevily kouzlo operativního leasingu.

Ano, leasing chápe řada subjektů v podstatě jako způsob pořízení auta na splátky. To však platí jen pro finanční leasing, po jeho skončení subjekt auto odkoupí zpravidla za nějakou symbolickou zůstatkovou hodnotu. U operativního leasingu se od počátku kalkuluje s tím, že nájemce automobil na konci období vrátí leasingové společnosti, která jej prodá a zákazník si vezme jiný vůz. Klient tak jezdí stále v novém či skoro novém voze a odpadají mu starosti, které přinášejí starší vozy. 

Nakolik tento produkt odpovídá uvažování velkého podílu občanů naší země, kteří si auto pořídí a jezdí s ním, dokud se nerozpadne?

V Česku chceme obvykle předmět vlastnit, ale přínosem je pro nás jeho užívání, nikoli vlastnictví. Je to věc preferencí zákazníka. U nás se ke stavu běžnému v řadě zemí Evropské unie teprve blížíme. Tam leasing využívají především firmy. Ze zkušeností našich sesterských společností vyplývá, že z vozů, které se tam nekupují za hotové, jich je na leasing zhruba 20 procent a jde přitom zejména o operativní leasing, zbylých 80 procent vozů je na úvěr, který zase využívají většinou privátní osoby.

|KDO PREFERUJE ÚVĚRY** Zatímco leasing preferují kvůli daňovým výhodám hlavně podnikatelé, o úvěry mají zájem zejména fyzické osoby. Za přechod k úvěru může i to, že ten, kdo splácí úvěr, má splácenou věc ve svém vlastnictví. |

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít