Leasing je stále nejsnazší cestou

18. října 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
18. října 2004, 00:00

FINANCOVÁNÍ Nejdostupnější formou získání nového i ojetého vozu zůstává leasing. Vedle finančního se v poslední době stále více prosazuje operativní leasing. N arůstá rovněž zájem o spotřebitelské úvěry.

FINANCOVÁNÍ Nejdostupnější formou získání nového i ojetého vozu zůstává leasing. Vedle finančního se v poslední době stále více prosazuje operativní leasing. N arůstá rovněž zájem o spotřebitelské úvěry. Použití termínu „koupě vozidla“ při využití služeb leasingové společnosti je poněkud nepřesné. Při pořízení si vozidla na leasing totiž nejde ani tak o jeho koupi, ale spíše o pronájem. Až do splacení poslední splátky zůstává vozidlo majetkem leasingové společnosti. Zájemce o leasing složí na počátku transakce zálohu (akontaci), obvykle ve výši od 20 do 60 procent, a pak po stanovenou dobu platí rovnoměrné splátky. V tom je také zásadní rozdíl mezi leasingem a spotřebitelským úvěrem, při jehož využití je vozidlo okamžitě majetkem zákazníka. PROČ JSOU BANKY OBEZŘETNĚJŠÍ

V porovnání se spotřebitelskými úvěry je leasing dostupnější a rychlejší, což ocení hlavně zájemci o nákup dražších užitkových vozidel - banky totiž obvykle poskytují úvěry na menší částky (například do 250 tisíc korun). Banky si také své klienty při žádosti o úvěr prověřují velice důkladně a jejich požadavky jsou výrazně přísnější než u leasingové společnosti. Úvěrem financované vozidlo by totiž v případě neplacení splátek mohly klientovi odebrat až na základě soudního rozhodnutí. Leasingové společnosti mají požadavky na informace o žadateli poměrně skromné - přinejmenším do určité hranice, většinou 500 tisíc korun. Není se však čemu divit. Tyto firmy mají na zákazníka mocný bič. Jak už bylo řečeno, leasované vozidlo je po celou dobu smluvního vztahu jejich majetkem a v případě finančních problémů klienta mu ho prostě pouze odeberou, aniž by utrpěly nějakou velkou finanční škodu. Snadný přístup k leasingu je tedy vykoupen právě omezenými vlastnickými právy k vozu.

FINANČNÍ NEBO OPERATIVNÍ LEASING? Jaké možnosti má podnikatel, pokud se tedy rozhodne pořídit si vozidlo na leasing? Vybírá si většinou ze dvou základních možností: finančního a operativního leasingu. Čím se oba způsoby externího financování liší? Finančním leasingem se rozumí obchodní aktivita, při které pronajímatel (tedy leasingová společnost) svěřuje předmět leasingu nájemci k volnému užívání. Nájemce je potom povinen za tuto službu hradit nájemné. Po uplynutí stanovené doby, která se nejčastěji pohybuje mezi 48 až 60 měsíci, se vozidlo stává vlastnictvím nájemce. Operativní leasing je finanční služba, jejímž smyslem je zajištění provozu, správy a obnovy firemního vozového parku. Vozidla zůstávají po celou dobu nájmu ve vlastnictví leasingové společnosti, která na sebe přebírá jednak investiční riziko a jednak riziko vzniku škody na vozidle. Po ukončení nájmu zpravidla předmět leasingu nepřechází z pronajímatele na nájemce. Zatímco pro pořízení jednoho užitkového vozu je tedy vhodnější využití finančního leasingu, operativní leasing může být výhodnější pro financování a správu vozového parku o více vozidlech. ROZHODUJÍ DANĚ

Jednou z největších výhod využití leasingu je skutečnost, že podnikatel může ušetřit na daních až desítky tisíc korun. A to hned několika způsoby. Při využití zatím stále nejrozšířenějšího finančního leasingu jsou všechny splátky nákladovými položkami a podnikatel si je může evidovat ve svých výdajích. Nevýhodou je v tomto případě, že je musí odepisovat rovnoměrně ve více účetních obdobích. U operativního leasingu jsou všechny náklady na údržbu a provoz vozového parku nákladovými položkami a podnikatel si většinou může veškeré platby odepsat během jednoho účetního období. Výhody leasingu se projevily zejména poté, co na počátku letošního roku vstoupila v platnost novela zákona o daních z příjmů. Ta dovoluje odepisovat firemní osobní automobil (až na výjimky) pouze do pořizovací ceny 900 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče