Laciné auto chystá i Renault

26. května 2008, 00:00 - Erich Handl
26. května 2008, 00:00

Pytel se v brzké budoucnosti roztrhne se superlevnými auty. Indická Tata chce do čtyř let uvést do Evropy model Nano.Navíc v Indii připravují výrobu podobného stroje Renault s Nissanem.

**Superlevné vozy

Tata Nano by se měla letos začít prodávat v Indii za pouhých 2500 dolarů (přibližně 44 tisíc korun). Stane se tak nejlevnějším automobilem na světě. Společnost podle vlastního vyjádření během čtyř let vyvine novou verzi modelu, která bude splňovat evropské bezpečnostní i emisní normy. Hlavním cílem bude u této nové verze snížení spotřeby na tři litry ze současných pěti litrů na 100 kilometrů jízdy. Nano chce být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem, jako byly  Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Je to čtyřdveřový a čtyřsedadlový hatchback, jehož základní verze bude mít motor o obsahu 624 kubických centimetrů.

Tata inspirovala k výrobě superlevného auta i další výrobce. Přední světové automobilky, které byly zpočátku k projektu Nano skeptické, nyní pracují na vlastních levných automobilech, aby uspokojily poptávku v rozvíjejících se zemích, například v Číně, Indii a Rusku. Firmy General Motors a Toyota Motor nedávno uvedly, že pracují na superlevných modelech, které by se měly podobat právě vozu Nano. „Je zde obrovský trh pro levná vozidla,“ řekl nedávno prezident Toyoty Kacuaki Watanabe na autosalonu v Detroitu. Upozornil však, že výroba vozu, jehož cena by byla srovnatelná s modelem Nano, by mohla být obtížná.

Zatím nejdále je v projektování lidového miniauta aliance automobilek Renault a Nissan. S indickým producentem Bajaj Auto už letos vytvoří společný podnik, který bude vyrábět levné automobily s velkoobchodní cenou od 2500 dolarů (40 tisíc korun). Aliance uvedla, že ve společném podniku bude mít Bajaj 50 procent a druhou polovinu si rozdělí rovným dílem francouzská a japonská firma. Nový vůz má zatím pracovní označení ULC. Továrna společného indického podniku bude mít zpočátku kapacitu 400 tisíc vozů ročně. Nový automobil se má začít prodávat v Indii v roce 2011 a pak i po celém světě.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí…
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na nerovnosti i riziko kolize
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Technologie
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Intel zlevnil všechny Xeony Phi. Nejvýkonnější modely víc než o polovinu
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít