Laciné auto chystá i Renault

26. května 2008, 00:00 - Erich Handl
26. května 2008, 00:00

Pytel se v brzké budoucnosti roztrhne se superlevnými auty. Indická Tata chce do čtyř let uvést do Evropy model Nano.Navíc v Indii připravují výrobu podobného stroje Renault s Nissanem.

**Superlevné vozy

Tata Nano by se měla letos začít prodávat v Indii za pouhých 2500 dolarů (přibližně 44 tisíc korun). Stane se tak nejlevnějším automobilem na světě. Společnost podle vlastního vyjádření během čtyř let vyvine novou verzi modelu, která bude splňovat evropské bezpečnostní i emisní normy. Hlavním cílem bude u této nové verze snížení spotřeby na tři litry ze současných pěti litrů na 100 kilometrů jízdy. Nano chce být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem, jako byly  Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Je to čtyřdveřový a čtyřsedadlový hatchback, jehož základní verze bude mít motor o obsahu 624 kubických centimetrů.

Tata inspirovala k výrobě superlevného auta i další výrobce. Přední světové automobilky, které byly zpočátku k projektu Nano skeptické, nyní pracují na vlastních levných automobilech, aby uspokojily poptávku v rozvíjejících se zemích, například v Číně, Indii a Rusku. Firmy General Motors a Toyota Motor nedávno uvedly, že pracují na superlevných modelech, které by se měly podobat právě vozu Nano. „Je zde obrovský trh pro levná vozidla,“ řekl nedávno prezident Toyoty Kacuaki Watanabe na autosalonu v Detroitu. Upozornil však, že výroba vozu, jehož cena by byla srovnatelná s modelem Nano, by mohla být obtížná.

Zatím nejdále je v projektování lidového miniauta aliance automobilek Renault a Nissan. S indickým producentem Bajaj Auto už letos vytvoří společný podnik, který bude vyrábět levné automobily s velkoobchodní cenou od 2500 dolarů (40 tisíc korun). Aliance uvedla, že ve společném podniku bude mít Bajaj 50 procent a druhou polovinu si rozdělí rovným dílem francouzská a japonská firma. Nový vůz má zatím pracovní označení ULC. Továrna společného indického podniku bude mít zpočátku kapacitu 400 tisíc vozů ročně. Nový automobil se má začít prodávat v Indii v roce 2011 a pak i po celém světě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít