Laciné auto chystá i Renault

26. května 2008, 00:00 - Erich Handl
26. května 2008, 00:00

Pytel se v brzké budoucnosti roztrhne se superlevnými auty. Indická Tata chce do čtyř let uvést do Evropy model Nano.Navíc v Indii připravují výrobu podobného stroje Renault s Nissanem.

**Superlevné vozy

Tata Nano by se měla letos začít prodávat v Indii za pouhých 2500 dolarů (přibližně 44 tisíc korun). Stane se tak nejlevnějším automobilem na světě. Společnost podle vlastního vyjádření během čtyř let vyvine novou verzi modelu, která bude splňovat evropské bezpečnostní i emisní normy. Hlavním cílem bude u této nové verze snížení spotřeby na tři litry ze současných pěti litrů na 100 kilometrů jízdy. Nano chce být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem, jako byly  Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Je to čtyřdveřový a čtyřsedadlový hatchback, jehož základní verze bude mít motor o obsahu 624 kubických centimetrů.

Tata inspirovala k výrobě superlevného auta i další výrobce. Přední světové automobilky, které byly zpočátku k projektu Nano skeptické, nyní pracují na vlastních levných automobilech, aby uspokojily poptávku v rozvíjejících se zemích, například v Číně, Indii a Rusku. Firmy General Motors a Toyota Motor nedávno uvedly, že pracují na superlevných modelech, které by se měly podobat právě vozu Nano. „Je zde obrovský trh pro levná vozidla,“ řekl nedávno prezident Toyoty Kacuaki Watanabe na autosalonu v Detroitu. Upozornil však, že výroba vozu, jehož cena by byla srovnatelná s modelem Nano, by mohla být obtížná.

Zatím nejdále je v projektování lidového miniauta aliance automobilek Renault a Nissan. S indickým producentem Bajaj Auto už letos vytvoří společný podnik, který bude vyrábět levné automobily s velkoobchodní cenou od 2500 dolarů (40 tisíc korun). Aliance uvedla, že ve společném podniku bude mít Bajaj 50 procent a druhou polovinu si rozdělí rovným dílem francouzská a japonská firma. Nový vůz má zatím pracovní označení ULC. Továrna společného indického podniku bude mít zpočátku kapacitu 400 tisíc vozů ročně. Nový automobil se má začít prodávat v Indii v roce 2011 a pak i po celém světě.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče