Menu Zavřít

Láce, ale i rizika

9. 6. 2008
Autor: Euro.cz

Výrazně levněji než v Česku se dá v současnosti nakoupit elektronika v zahraničí. Úspory v ceně s sebou ale nesou i rizika.

Nákupy elektroniky v zahraničí Silná koruna a naopak stále oslabující dolar v posledních letech výrazně zpříjemňují nakupování v zahraničí. Zejména ve Spojených státech se dá výhodněji než v tuzemsku nakoupit prakticky vše. V rámci Evropské unie už sice úspory nejsou zdaleka tak výrazné, i zde je ale možné právě při nákupu elektroniky ušetřit. Možnosti objednat si přes internet digitální hudební přehrávač, fotoaparát nebo notebook tak využívá stále více lidí. Vedle úspor je však dobré při výběru myslet i na možné komplikace a připravit se na ně. Pozor na záruky Zřejmě největším zádrhelem při nákupu elektroniky v zahraničí jsou rozdílné podmínky záruky na zboží. Ty se navíc liší při nákupech v rámci Evropské unie nebo třeba ve Spojených státech. Pokud se nechcete spoléhat na stoprocentní „bezzávadovost“ dovezené elektroniky, je lepší si konkrétní podmínky zjistit předem. Jednotliví výrobci totiž k zárukám také přistupují různě. U některých uspějete s mezinárodní zárukou bez problémů, u jiných je pak třeba obrátit se na servis přímo v zemi, kde jste nakoupili. Například výrobky firmy Apple, jako jsou přehrávače iPod, telefony iPhone či stolní i přenosné počítače, lze v zahraničí nakupovat bez obav. Podle vyjádření firmy GSMobile, autorizovaného servisu produktů Apple v Česku, lze vadný iPod nebo iPhone koupený kdekoliv v zahraničí reklamovat i v Česku během jednoho roku. Tak dlouho trvá mezinárodní záruka v případě, že jste schopni doložit dobu jejich zakoupení. Podobně bezproblémové jsou reklamace na výrobky firmy Hewlett-Packard. V Česku se servisem oficiálně zabývá firma Xanadu. Ta po předložení dokladu o koupi reklamaci notebooku či počítače uzná. Při koupi v Unii trvá mezinárodní záruka dva roky, při dovozu například z USA pak rok jeden. Problematičtější může být reklamace naopak třeba při koupi elektroniky vyráběné firmou Fujitsu Siemens. Tuzemský servis rozlišuje také mezi Evropskou unií a „zbytkem světa“. V případě nákupu v Unii platí záruka i v Česku. Pokud si ale například přenosný počítač Lifebook od Fujitsu Siemens koupíte ve Spojených státech, reklamace bude daleko komplikovanější. Podle tuzemského servisního střediska firmy je pak potřeba obrátit se na jedno ze dvou evropských servisních center. To nejbližší je však ve Velké Británii. Oprava pak může přijít velmi draho. Podobně je tomu u výrobků Lenovo nebo Canon. „Nejpřísnější“ je z Profitem oslovených firem společnost Acer. Ta poskytuje na výrobky koupené v zahraničí pouze roční, takzvanou cestovatelskou záruku. Pokažený notebook vám tak opraví například na služební cestě v cizině, nikoliv však přímo v tuzemském servisu. Reklamaci je nutné uplatnit přímo v zemi nákupu. Nezapomeňte přičíst clo**

Ceny elektroniky v zahraničí jsou v některých případech velmi lákavé. Pokud ale nechcete rozšířit řady dopadnutých a v lepším případě pokutou potrestaných pašeráků, je nutné k dražším výrobkům k ceně připočítat také clo a daň z přidané hodnoty, kterou při dovozu zaplatíte. Tím se cena nikoliv nevýznamně zvýší. Podle současné právní úpravy je třeba rozlišovat mezi několika případy. Nejdůležitější je země původu zboží. Jednou z výhod Evropské unie totiž je, že se DPH platí při nákupu v dané zemi. Necháte-li si poslat například notebook z Německa, nemusíte mít obavy z žádných dalších nákladů.

BRAND24

Jestliže vám ale zboží posílá zahraniční prodejce či on-line obchod mimo Unii, clu ani dani se nevyhnete. Ty se nevztahují pouze na zboží v relativně velmi nízké ceně. Při běžném nákupu se neplatí u zboží v hodnotě do 22 eur. Když vám elektroniku koupí známý na dovolené a pošle ji poštou, platí pro tuto soukromou zásilku vyšší limit – 44 eur.

Nejvýhodnější je dovoz zboží osobně. Těžko se vyplatí doletět si pro iPod do New Yorku. Jste-li jste tam ale na výletě, za zboží, které si osobně vezete s sebou, se clo neplatí až do výše 175 eur. A do tohoto limitu se třeba právě s iPodem pohodlně vejdete.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).