l v létě je třeba jezdit na dobrých pneumatikách

28. července 2003, 00:00 - Karel Nový, auta@profit.cz
28. července 2003, 00:00

Pohled policistyPanuje všeobecné povědomí, že jen v zimě se řidič zajímá o své pneumatiky kvůli náledí a sněhovým jazykům. Podle policejních statistik ale jasně vyplývá, že kdo se snaží ušetřit a letní gumu sjíždí až "nadoraz", riskuje podobně. Podle šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se nejvíc nebezpečí skrývá na dálnicích.

Pohled policisty

Panuje všeobecné povědomí, že jen v zimě se řidič zajímá o své pneumatiky kvůli náledí a sněhovým jazykům. Podle policejních statistik ale jasně vyplývá, že kdo se snaží ušetřit a letní gumu sjíždí až „nadoraz“, riskuje podobně. Podle šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se nejvíc nebezpečí skrývá na dálnicích.

* Jaká je minimální hloubka vzorku letní pneumatiky?

1,6 milimetru. Ale to je naprosté minimum. Každému bych radil vyřadit pneumatiku dříve, než dojezdí vzorek na tuto hodnotu.

* Doporučujete? Vy to snad kontrolujete, ne?

Jistěže je to jedna z nejběžnějších položek při silničních kontrolách. Jenomže když zachytíme vůz s totálně sjetými pneumatikami, máme možnost jeho řidiče pouze pokutovat. Nemůžeme zadržet osvědčení o registraci.

* A kolik dělá obvykle pokuta za sjeté pneumatiky?

Tisíc korun.

* Je policie ještě na něco háklivá při kontrolách podvozků?

Neměly by být na jedné nápravě dvě různé pneumatiky. Stejně tak se nám nelíbí kombinace radiálních a diagonálních gum na jednom autě. Projeví se nesourodost kol v řízení.

* Vadí policii pneumatiky zakoupené z druhé ruky?

Pokud jsou v pořádku, tak proti tomu nic nemám.

* Proč vlastně policie tolik dbá na pneumatiky? V létě přece smyk hrozí nepoměrně méně, než v zimě.

Jde o jev zvaný aquaplaning. To je stav, kdy pneumatika, respektive její vzorek, nestačí vytlačit, odvést vodu zpod kola a vůz vlastně klouže po hladině.

* Jak se pak zachovat?

Lze tomu efektivně jedině předejít: mít dobré pneumatiky a snížit za deště dostatečně rychlost. Při samotném aquaplaningu se doporučuje vyšlápnout spojku a nekroutit volantem. Faktem ale je, že v tu chvíli je řidič pouhým divákem.

* Kde je třeba si na to dávat pozor?

Nejvíce hrozí smyk po vodě samozřejmě na dálnicích. Jede se tu rychle a krátkodobému nahromadění vody velmi přispívají náklaďáky vyjeté koleje.

* Je aquaplaning častou příčinou nehody?

Právě na dálnicích ano. Nebývá to nic hezkého.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít