l v létě je třeba jezdit na dobrých pneumatikách

28. července 2003, 00:00 - Karel Nový, auta@profit.cz
28. července 2003, 00:00

Pohled policistyPanuje všeobecné povědomí, že jen v zimě se řidič zajímá o své pneumatiky kvůli náledí a sněhovým jazykům. Podle policejních statistik ale jasně vyplývá, že kdo se snaží ušetřit a letní gumu sjíždí až "nadoraz", riskuje podobně. Podle šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se nejvíc nebezpečí skrývá na dálnicích.

Pohled policisty

Panuje všeobecné povědomí, že jen v zimě se řidič zajímá o své pneumatiky kvůli náledí a sněhovým jazykům. Podle policejních statistik ale jasně vyplývá, že kdo se snaží ušetřit a letní gumu sjíždí až „nadoraz“, riskuje podobně. Podle šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se nejvíc nebezpečí skrývá na dálnicích.

* Jaká je minimální hloubka vzorku letní pneumatiky?

1,6 milimetru. Ale to je naprosté minimum. Každému bych radil vyřadit pneumatiku dříve, než dojezdí vzorek na tuto hodnotu.

* Doporučujete? Vy to snad kontrolujete, ne?

Jistěže je to jedna z nejběžnějších položek při silničních kontrolách. Jenomže když zachytíme vůz s totálně sjetými pneumatikami, máme možnost jeho řidiče pouze pokutovat. Nemůžeme zadržet osvědčení o registraci.

* A kolik dělá obvykle pokuta za sjeté pneumatiky?

Tisíc korun.

* Je policie ještě na něco háklivá při kontrolách podvozků?

Neměly by být na jedné nápravě dvě různé pneumatiky. Stejně tak se nám nelíbí kombinace radiálních a diagonálních gum na jednom autě. Projeví se nesourodost kol v řízení.

* Vadí policii pneumatiky zakoupené z druhé ruky?

Pokud jsou v pořádku, tak proti tomu nic nemám.

* Proč vlastně policie tolik dbá na pneumatiky? V létě přece smyk hrozí nepoměrně méně, než v zimě.

Jde o jev zvaný aquaplaning. To je stav, kdy pneumatika, respektive její vzorek, nestačí vytlačit, odvést vodu zpod kola a vůz vlastně klouže po hladině.

* Jak se pak zachovat?

Lze tomu efektivně jedině předejít: mít dobré pneumatiky a snížit za deště dostatečně rychlost. Při samotném aquaplaningu se doporučuje vyšlápnout spojku a nekroutit volantem. Faktem ale je, že v tu chvíli je řidič pouhým divákem.

* Kde je třeba si na to dávat pozor?

Nejvíce hrozí smyk po vodě samozřejmě na dálnicích. Jede se tu rychle a krátkodobému nahromadění vody velmi přispívají náklaďáky vyjeté koleje.

* Je aquaplaning častou příčinou nehody?

Právě na dálnicích ano. Nebývá to nic hezkého.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít