Kypr

02. srpna 2004, 00:00 - SOŇA GULLOVÁ, VŠE Praha, JANA HÁJKOVÁ, PETR KUČERA
02. srpna 2004, 00:00

Cílem kyperských obchodníků je dosáhnout vyšší marže, než je běžná v ČR, což vyplývá jak z malého trhu, tak i z vyšších životních nákladů. Na malém ostrově s nízkým počtem obyvatel je poměrně velká konkurence.

Cílem kyperských obchodníků je dosáhnout vyšší marže, než je běžná v ČR, což vyplývá jak z malého trhu, tak i z vyšších životních nákladů. Na malém ostrově s nízkým počtem obyvatel je poměrně velká konkurence. Úspěch obchodního jednání je podmíněn nejen kvalitní přípravou, ale i dobrou nabídkou. Je nezbytné znát dokonale svůj výrobek a být schopen obhájit jeho kvalitu i cenu před konkurencí ze západních zemí. Častou argumentací kyperských obchodníků při dohadování ceny je, že konkurence nabízí stejné zboží a ve stejné kvalitě za mnohem nižší cenu, což tak úplně nemusí být pravda. Je nutné přesvědčit partnera, že má nakupovat právě vaše zboží. Naprostou samozřejmostí je vybavenost katalogy, prospekty, vzorky apod. v anglickém jazyce, znalost forem a cen dopravy zboží z České republiky na Kypr. Kyperští obchodníci si rádi usnadní situaci a požadují pro ně nejméně komplikované dodací podmínky - tj. prodávající musí zboží dopravit až na Kypr. SCHŮZKY JSOU DELŠÍ, NESPĚCHEJTE Vždy trvejte na písemné podobě dohody i jakýchkoliv změn např. ve formě dodatků ke smlouvě, nepřistupte pouze na ústní sliby. Kyperské právo vychází z práva Velké Británie, ale může se lišit, což vám může způsobit problém a nepředvídané komplikace. Neříkají „ne“, spíše se snaží odmítnutí naznačit. Také nereagování a neodpovídání na dopisy či nabídky je signálem k odmítnutí a nezájmu. Na schůzky se běžně přichází se zpžděním 10 až 20 minut a v žádném případě to není nezdvořilost. Nejde o nic zvláštního - pojem času je zde jiný než u nás. Velké firmy, udržující pravidelné kontakty s cizinci, a obchodníci, kteří často cestují, přicházejí na jednání více méně přesně. Samotné schůzky jsou delší, s čím je nutno počítat při přípravě programu. Každý spěch bývá podezřelý. Před i po skončení jednání kyperští obchodníci rádi vedou společenskou konverzaci. V porovnání s námi jsou více temperamentní, přičemž temperament se projevuje i ve stylu řeči. Kyperský obchodník má obvykle pravomoc rozhodnout a obchod uzavřít. Totéž očekává od svého partnera. Při prvním setkání ale nelze očekávat podepsání kontraktu. SMLOUVÁNÍ A IMPROVIZACE Kypřané jsou vynikající obchodníci. Jsou velmi podnikaví, neustále hledají nové obchodní příležitosti. Raději jednají s jednotlivci nebo jako pár s párem. Nikdy nepřijmou první nabídku, jsou zvyklí smlouvat. Od svého partnera také očekávají smlouvání. Patří mezi zkušené obchodníky s dlouholetými tradicemi. Snaží se za každou cenu získat pro sebe co nejlepší podmínky. Základem dobré dohody je co nejnižší cena. Zvláště v případech jednorázových nákupů je cena rozhodujícím faktorem pro uzavření obchodu. Obchodníci se nedívají příliš do budoucna, mají zájem na momentálním zisku. Kyperský obchodník očekává, že dojedná cenu minimálně o 10 procent nižší proti původní nabídce. Přikloní se i k dovozu výrobků s nižší kvalitou, pokud bude cena nižší. Spoléhají se na intuici a často improvizují. VIZITKY Nezbytné jsou vizitky v angličtině. Je samozřejmostí uvádět e-mailové adresy, internetové stránky, faxové číslo. Akademické tituly na vizitkách se uvádějí zvláště u právníků a absolventů britských a amerických škol. PO DOHODĚ TYKÁNÍ**

oslovujte funkcí, a to především vyšší funkcionáře. Znají-li se obchodní partneři déle, je dosti rozšířené oslovování křestním jménem a tykání.

K tykání se také často přechází téměř automaticky po podepsání dohody.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít