Květináče jdou do světa

22. října 2015, 14:25 - Jakub Procházka
22. října 2015, 14:25

Potřebujeme nový impulz, řekla si před pěti lety Lenka Novotná z Plastie. K výrobě květináčů, truhlíků i konví začala firma přistupovat po svém. A získala světově uznávané ocenění.

Jak složité bylo dojít z garáže na Vysočině, kde firma před dvaadvaceti lety začínala s jediným vstřikovacím lisem, až mezi elitu světového designu? Podle Lenky Novotné, jednatelky a spolumajitelky společnosti, bylo nejtěžší přesně vědět, co potřebují a po čem touží jejich zákazníci. Právě koncoví uživatelé jsou pro firmu největším zdrojem inspirace.

„Osobně mě hodně motivuje a inspiruje hledání potřeb a problémů našich zákazníků, které ještě nikdo před námi neřešil. Znamená to jít hodně do hloubky a hledat. Velkým zdrojem informací je internet, blogy a videa uživatelů či poznatky našich zákazníků. Někdy tím trávím celý večer,“ líčí spolumajitelka firmy, která se snaží na vše dívat zvědavýma očima. Pokud podle Lenky Novotné firma ví, co lidé chtějí, může jim každý výrobek ušít na míru a z každé produktové novinky je kamínek do mozaiky, jež utváří vztah kupujícího k značce a posouvá firmu kupředu.

„Na každé zahraniční dovolené vyrazíme nejméně do dvou místních zahradních center, to už je takový náš rituál. Na své terase pak mám spousty květin a nádob a nové poznatky se snažím hned vyzkoušet na vlastní kůži nebo spíš vlastní rostlině. To je jedna fáze. Důležitá je také interní firemní debata o nápadech, pečlivé sledování trendů a změn v celém oboru. A také vlastní výzkumy v terénu, návštěvy veletrhů,“ popisuje Lenka Novotná.

Pomáhá i náhoda

Firma Plastia vznikla jako čistě rodinný podnik. Zkušenosti manželů Novotných s podnikáním byly na začátku – v roce 1993 – minimální, přestože krátce provozovali prodejnu se spotřebním zbožím a oblečením.

„Oba jsme byli čerstvě po škole, moc zkušeností jsme neměli. Po zmíněném maloobchodu následoval velkoobchod. Díky tomu jsme měli možnost zjistit, které zboží na českém trhu chybí a dalo by se vyrábět. Zjistili jsme, že na trhu chybí plastové rozprašovače a květináče,“ vzpomíná Lenka Novotná.

Začínali v malé garáži. „Zlomovým momentem bylo zakoupení pozemku v Novém Veselí a výstavba vlastní skladové a výrobní haly. Od té doby se postupně rozrůstáme a přistavujeme podle možností nové haly. Důležitým mezníkem bylo také pořízení vlastní nástrojárny, většina forem je vyráběna u nás v závodě v Novém Veselí,“ shrnuje klíčové okamžiky jednatelka.

Plastia dnes vyrábí květináče, truhlíky, zahradní konve, rozstřikovače i vázy pro květiny na hřbitovy a další příslušenství pro péči o rostliny. V současné době zaměstnává okolo stovky pracovníků. Loňský rok firma zakončila s obratem 160 milionů korun. Ve svém oboru je inovátorem číslo jedna.

Spásná krize

Skutečný revoluční kvas, který dodal firmě dynamiku, paradoxně nastal až po nedávné ekonomické recesi. Nebýt jí, možná by se Plastia cestou inovací ani nevydala. Sama spolumajitelka označuje těžké období za příležitost k novému začátku.

Tím, čemu se říká strategický rozvojový nástroj, se stal pro Plastii design. Svou roli sehrál i fakt, že je Lenka Novotná původní profesí návrhářka oděvů.

Dnes je pro Plastii spolupráce s designéry naprosto klíčová. „Myslím, že k finálnímu rozhodnutí asi přispěla ta fantastická možnost vymýšlet nové, zajímavé výrobky, které mohou pomoci zlepšit životy velkému množství lidí. Moc nás také nebavilo bojovat s konkurencí jenom cenou výrobku. To je vyčerpávající a frustrující,“ dodává jednatelka společnosti. Lenka Novotná proto absolvovala roční vzdělávací program řízení designu v Nizozemsku u společnosti Park.

„Kromě znalostí jsem si z Nizozemska přivezla způsob uvažování mých kolegů studentů, kteří ve firmách využívají design jako strategický nástroj. A také vhled do příběhů výrobních či obchodních firem jako Lego či Decathlon, které řízeně využívají design při vývoji, a pomohl jim k úspěchu. Řízení designu jsme nakonec po zvážení pro i proti implementovali do firmy jako proces,“ říká Lenka Novotná.

Květináč s uznávaným designem

Dobrý designér by se měl umět vcítit do potřeb zákazníka, ale zároveň také do potřeb firmy, pro niž výrobky navrhuje. Nakolik se dají oba přístupy skloubit?

„Designéři bývají již na škole dobře trénovaní k empatii, ale mají někdy problém s dalšími důležitými aspekty. Někdy nechtějí slyšet, že dobrý design se musí také dobře prodávat. A musí přinášet hodnotu. Všem, kdo se na jeho tvorbě podíleli, a především uživatelům,“ popisuje své zkušenosti Lenka Novotná.

Zmapování trhu? Objíždění německých hřbitovů
Výrobky firmy dobře znají i za hranicemi. „Vyvážíme v současné době do 42 zemí světa, včetně takových zajímavých destinací, jako je Island či Japonsko. S naším novým výrobkem, vermikompostérem, bychom rádi v příštím roce pronikli na trh v USA. První ohlasy z veletrhu jsou pozitivní,“ líčí Lenka Novotná.

Jedním z nejdůležitějších zahraničních trhů je pro firmu z Vysočiny Německo. Na něj se snaží směřovat úsilí při vývoji a prodeji výrobků. I proto musejí zástupci firmy dobře znát také potřeby německých zákazníků. Perličkou je v této souvislosti nedávno uskutečněný průzkum na německých – a nejen německých – hřbitovech.

„Při vývoji nového produktu hrobní vázy Roseta jsme potřebovali zmapovat oblast smuteční floristiky, zahradnictví a uživatelských zvyklostí, u nás i v zahraničí,“ prozrazuje ještě Lenka Novotná.

V případě firmy z Nového Veselí ale spolupráce s designéry zafungovala a výsledek oslovil i odborníky. Plastia získala prestižní ocenění Red Dot Design Award 2012 za květináč Calimera od Jana Čtvrtníka a stojany od Petra Mikoška. Ptáte se, co se dá vymyslet na obyčejném truhlíku či květináči? V případě Plastie platí, že jde o nikdy nekončící proces.

Jít trendu naproti

V posledních letech se v Česku zvedá nová vlna zájmu o pěstování rostlin, ať už na zahradě, či na balkonech.

„Lidé si uvědomují význam živé přírody pro naše fyzické i psychické zdraví. Pěstovat a sklízet je nejen hobby, ale také forma odpočinku a životní filozofie. To se projevuje hlavně ve městech, kde vznikají městské komunitní zahrady. Snažíme se jak začínajícím, tak zkušeným pěstitelům usnadnit jejich práci a vyrábíme pro ně nejrůznější typy samozavlažovacích nádob a truhlíků,“ uvádí spolumajitelka Plastie.

Samozavlažovací květináče nabízejí komfort pro pěstitele a zároveň pro rostliny, které mají optimální přísun vody v optimálním čase. A nabízejí také příležitost pro šikovné designéry, kteří se soustřeďují nejen na to, aby měl výrobek líbivý kabát, ale především na jeho dokonalou funkčnost.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče