Kvalita nemůže být za babku

09. června 2008, 00:00 - Marcela Honsová
09. června 2008, 00:00

České výrobky často předčí renomované cizí značky.

Tak jako přetrvává mezi muži názor, že co je malé, to je roztomilé, tak si bohužel valná část veřejnosti myslí, že české zboží je levné. Přežívá stereotyp, ze kterého jistě tuzemští výrobci nemají velikou radost, stejně jako vysoké ženy, které přece dokážou být i líbezné. Mám mezi nimi spoustu dobrých známých a vím, o čem mluvím.

Průzkum, který minulý týden zveřejnila agentura STEM, české podnikatele zároveň potěšil i zarmoutil. Zjištění, že lidé od tuzemského zboží očekávají kvalitu, jim jistě zvedlo sebevědomí. Ale na druhé straně předpoklad, že jejich kvalitní výrobky by měly být laciné, je určitě nepotěšil.

Asi vím, kde se v nás toto přesvědčení vzalo. V devadesátých letech mnozí zahraniční výrobci vrhli na náš trh zboží, o jehož kvalitě se dalo s úspěchem pochybovat. Ovšem my jsme byli lační po cizích značkách za jakoukoli cenu a vůbec nás v té době nezajímalo, jak dlouho bude trvat, než nám upadne podpatek exotických botiček, jak dlouho budeme používat televizor, fén či vařič. Zboží značek Svit, Tesla, Eta či Moravia vystřídaly cizokrajné brandy, abych použila světácký název pro značku. Jaksi nám nedošlo, že zahraniční firmy věděly o našem hladu po jejich zboží a využily ho. Nezahrnuly nás novinkami ani výrobky kdovíjak kvalitními.

Upřímně, firmy ani nestojí o to, aby jejich zboží mělo dlouhou životnost, vždyť je třeba, aby si zákazník co nejdříve koupil další a další. Jak by mohly existovat, kdyby vydrželo roky.

Po čase jsme i v České republice pochopili, že výrobky udělané českými zaměstnanci jsou velmi kvalitní. Jejich jakost často předčí kdovíjak renomované značky, které ve skutečnosti vznikají v mimoevropských fabrikách. Kdyby se výzkum ptal, zda pod pojmem nízká cena chápou spotřebitelé zboží vyrobené v západní Evropě, Česku, Spojených státech či Asii, byl by výsledek jiný. Ale to už dneska zadavatel výzkumu sdružení České značky také ví.

A my, čeští zákazníci, si budeme muset pomalu zvykat, že kvalitní zboží nemůže být laciné, i kdyby vznikalo doma za humny. Zboží českých značek vyrábějí české ruce na českém území v českých továrnách. A za to musíme pochopitelně zaplatit, zvlášť když nejde o nějaký šunt.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail…
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Technologie
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít