Kvalifikace moc neodpovídá požadavkům trhu práce

23. září 2002, 00:00 - Dvoustranu připravil Jiří Fencl
23. září 2002, 00:00

Odborníci radí prohloubit zapojení sociálních partnerů do tvorby vzdělávacích programů Kvalita a koncepce odborného vzdělávání ovlivňuje nejen možnosti uplatnění pracovníků na trhu práce, ale následně také celkovou konkurenční schopnost českých firem na domácím trhu i v zahraničí.

Odborníci radí prohloubit zapojení sociálních partnerů do tvorby vzdělávacích programů

Kvalita a koncepce odborného vzdělávání ovlivňuje nejen možnosti uplatnění pracovníků na trhu práce, ale následně také celkovou konkurenční schopnost českých firem na domácím trhu i v zahraničí.

V České republice zatím není zapojení sociálních partnerů, tj. sdružení zaměstnavatelů, zástupců odborů a dalších institucí, do tvorby vzdělávacích programů, dostatečně intenzivní. To by měl projekt napomoci změnit Sociální partnerství v odborném vzdělávání. Inspirovat by se měla Česká republika podle Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV) v Nizozemí. Hlavním cílem dvouletého nizozemsko-českého projektu Sociální partnerství v odborném vzdělávání je prohloubit zapojení sociálních partnerů do tvorby vzdělávacích programů. Hlavními oblastmi spolupráce je určování požadavků na odborné vzdělávání a jejich realizace zejména v praktické přípravě. Dvouletý projekt je řízen v rámci programu MATRA nizozemského ministerstva zahraničních věcí určeného pro bilaterální projekty Nizozemska a zemí přidružených k EU, zaměřené na pomoc jejich ústředním orgánům odpovědným za nevýrobní sektory při zavádění „acquis communautaire“. Partnerem nizozemské strany je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, koordinátorem v ČR je Národní ústav odborného vzdělávání. Mezi spolupracující organizace patří Národní vzdělávací fond.

Nabídka škol versus požadavky trhu práce

Pro efektivitu odborného vzdělávání je součinnost při definování požadavků na kvalifikace a jejich převádění do odborných vzdělávacích programů velmi významná. Spolupráce při určování požadavků na odborné vzdělávání vytváří prostředí, ve kterém jsou respektovány kvalifikace dosahované odborným vzděláváním a roste i sociální postavení kvalifikovaných pracovníků. Následně lze lépe řešit mnohé další problémy, které přirozeně vznikají na různých úrovních součinnosti školských orgánů a vzdělávacích zařízení s jednotlivými firmami při odborné přípravě žáků, případně i pracovníků firem. Záměr projektu vychází i ze znalosti způsobu řízení odborného vzdělávání v Nizozemsku, kde je součinnost státních orgánů se zaměstnavateli mnohem více rozvinuta než v ČR. Jejich zkušenosti, byť získané v jiném národním prostředí, mohou být motivací a poučením pro rozvíjení této spolupráce u nás. Projekt rozvíjí již existující strukturu oborových skupin při Národním ústavu odborného vzdělávání s cílem zapojit do nich všechny významné sociální partnery a rozšířit jejich konzultativní funkce a vazby na regionální úroveň. Výstupem projektu by měla být taková změna struktury oborových skupin a jejich statutu, která zajistí, že vzdělávací standardy (profesní profily a kurikula) zpracované NÚOV budou již ve fázi přípravy vycházet z podkladů sociálních partnerů a jejich připomínek, a budou jimi proto akceptovatelné. V rámci školení a s ním spojených činností rozšířených pilotních skupin vzniknou inovované a aktualizované podklady pro tvorbu profesních profilů a kurikula. Bude využito i možnosti vzájemně s nizozemskými partnery porovnat vybrané vzdělávací programy a metody používané při jejich tvorbě. Práce na uvedených výstupech bude však především prostředkem posílení dovednosti zúčastněných reprezentantů vzájemně spolupracovat. Zkušenosti předávané v rámci „regionálních aktivit“ projektu budou využitelné v rámci nově se ustavujících regionálních orgánů, zabývajících se řešením otázek odborného vzdělávání na této úrovni.

Začíná se s třemi pilotními sektory

V rámci přípravy projektu se ukázalo jako nereálné řešit uvedené záměry v plné šíři pro všechny hospodářské sektory, proto byly po vzájemných konzultacích o proveditelnosti projektu vybrány tři sektory, a to: elektrotechnika, telekomunikace a výpočetní technika (ICT) potravinářský průmysl obchod Při výběru těchto sektorů bylo přihlédnuto k určitým tradicím a možnostem obou zemí, zejména však k tomu, že: v oblasti elektrotechniky již byli sociální partneři do vývoje vzdělávání v tomto sektoru zapojeni (díky dřívějším aktivitám nizozemských profesních organizací) a obě strany tedy mají určité zkušenosti; jedná se o rozvinutý sektor s tradicí a velkou dynamikou vývoje v němž evropští výrobci jsou pod tlakem amerických i asijských producentů; potravinářský průmysl zahrnuje mnoho technologicky rozdílných oborů, tedy i množství organizací zaměstnavatelských asociací, z nichž mnozí doposud nejsou dostatečně zapojeni do řešení kvalifikací, které mají přes různost technologických principů mnoho společných prvků. Sektor řeší otázky kompatibility norem s EU, aby obstál v konkurenční soutěži na evropském trhu. obchod je dynamický sektor, který absorbuje značné množství osob s jinou kvalifikací, a proto se musí vyrovnávat jednak i s otázkami dalšího vzdělávání nastupujících pracovníků, jednak zde existují rozdílné zájmy v rozvoji kvalifikací pro pracovníky velkých obchodních řetězců a pracovníky uplatňující se v malých obchodech. Práci v pilotních oborových skupinách odstartuje zahajovací mezinárodní konference nazvaná Dialog pro vzdělávání a praxi, která se bude konat 24. října 2002 v Praze. Konečným cílem je uplatnit získané znalosti a zkušenosti i v ostatních sektorech.

Rusnok: Doba dospěla k preferování technického vzdělávání v zemi

Česká republika už nemá peníze na to, aby podporovala stále se rozšiřující řady filozofů, sociologů a právníků. Musíme se vrátit k oficiálnímu preferování technického vzdělávání na úrovni celé vzdělávací soustavy. Na diskuzním fóru Svazu průmyslu a dopravy v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně to minulý týden řekl ministr průmyslu Jiří Rusnok. „Nebudeme-li mít techniky, nebudeme mít zahraniční investice a staneme se zemí orientovanou pouze na montážní výrobu,“ řekl Rusnok. Podle něj bude jeho rezort iniciovat celospolečenskou diskuzi o tomto tématu. „Mám představy jak rychle obnovit zájem o technické obory, ale ty bych zatím nepředjímal,“ dodal Rusnok. Ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach k tomu uvedl, že jeho rezort se bude snažit ve spolupráci s ministerstvy průmyslu a školství a úřady práce ovlivňovat struktury, zejména ve vztahu k potřebám jednotlivých regionů. Budoucí vládní linii, která chce více svázat orientaci vzdělávání s aktuálními potřebami trhu práce, ocenil děkan Fakulty strojní pražské ČVUT Petr Zuna. „Zájem o technické obory stále klesá, podniky pociťují nedostatek konstruktérů. Dnes nechybí pouze mladí technici a technologové, ale praxi i vysokým školám se nedostává odborníků střední generace,“ dodal Zuna. Rektor brněnského Vysokého učení technického v Brně Jan Vrbka naopak uvedl, že současných více než 15 tisíc studentů zaručuje v moravských regionech dostatečný potenciál, který by dokázal opět pozvednout technickou tradici v této zemi. Ministra průmyslu a zástupce svazu Vrbka požádal, aby byla minimálně pro studenty třetích a čtvrtých ročníků vysokých škol zajištěna praxe v podnicích na odpovídající technologické úrovni. K tomu by měly pomoci státem dotované programy. „Máme už dokonce problémy se zajištěním diplomových prací našich studentů přímo v podnicích,“ dodal Vrbka.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Kdy se bude měnit čas a na kterou stranu posunout ručičku?
Banka vám nechce dát spotřebitelskou půjčku? Zkuste online půjčku od lidí
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Huawei představil špičkové telefony Mate 10 a dělal si srandu z Applu i Samsungu
Ryzen Mobile aneb APU Raven Ridge na cestě, objevil se v laptopu HP i s parametry
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít