Menu Zavřít

Kurz udávají Vikingové

17. 2. 2009
Autor: Euro.cz

Budoucnost patří neviditelným lodím

Neutrální neznamená bezbranný. Asi to si řeklo švédské ministerstvo obrany, když investovalo miliony švédských korun do vývoje lodi, jež by byla radary a sonary těžko odhalitelná. Patrolující „stealth“ koráby by si mohly lépe počíhat na nezbedné cizí ponorky, které narušují královské vody. Investované peníze nevyšly vniveč. Během roku 2009 zařadí švédské námořnictvo do služby dvě korvety třídy Visby, čímž se jako první země světa pochlubí plně „neviditelnými“ válečnými stroji… Jak toho potomci Vikingů dosáhli?
Lodě jsou vyrobeny z kompozitových materiálů a jsou poháněny proudovými vodními motory Rolls-Royce. „Plavidlo s takovým pohonem je pro ponorky dosti obtížné detekovat. Ve vodě má – na rozdíl od lodí poháněných šroubem – velmi odlišný ,podpis´,“ říká Patric Hjorth, technický manažer z národní agentury obranného průmyslu Försvarets materielverk (FMV). Motor je také tišší. To ale není vše. Sedmdesátimetrové korvety, jichž si vojsko objednalo pět a z další bude simulátor, mají nemagnetický trup s lomenými úhly, což je sbližuje s létajícím bratříčkem F-117 Nighthawk. Díky těmto a dalším hi-tech vymoženostem je prý Visby elektronicky neodhalitelná do osmi mil od cíle. A to už je při rychlosti čtyřicet uzlů (74 km/h) slušná výhoda. Stačí jen připočítat osmero protilodních raket, tři torpédové komory, granátomety a protiponorkové hlubinné nálože… I severský bůh války Thor by zaplesal!

Neviditelná a rozpláclá žába
Služebně bude sice tříkorunková Visby prvničkou, leč primát plavidla oděného do Lokiho neviditelného hávu patří na Vikingy objevený světadíl. Do Ameriky. Prokazatelně první „lodí“, jež využívala technologie stealth, se stal v roce 1985 experimentální katamarán výzkumné agentury DARPA (EURO 51/2008), US Navy a firmy Lockheed. Na člunu IX-529 Sea Shadow, jenž byl tvořen dvěma podhladinovými plováky s lodními šrouby a horní nástavbou, zkoušeli armádní výzkumníci řadu nekonvenčních postupů, včetně snížené radarové neviditelnosti. Uvádí se, že „Mořský stín“, jehož tvary připomínají rozpláclou žábu, má radarový odraz rovnající se plovoucí kachně. Paprsky se od lomených stěn odrážejí nesprávným směrem. „Sea Shadow se používá k testování pokročilých struktur trupu, automatizací pro snížení počtu posádky a signálního ovládání. Nikdy ale nebyl určen k operačnímu nasazení,“ říkal v roce 2003 programový manažer amerického námořnictva Paul Chatterton. Plány ovšem byly velkolepé.
Plavidlo, jež se stalo předlohou zlodušské lodi z bondovky Zítřek nikdy neumírá, má rozměry hlídkového člunu, ale užití mělo být různorodé. Počítalo se s odpalováním střel s plochou dráhou letu, mělo chránit vnější perimetr bojových svazů a konvojů, provádět pobřežní hlídkování, podporovat výsadkové operace, vyloďovat speciální jednotky či bojovat proti ponorkám. Díky malému ponoru vplouvat do ústí řek nebo se ponořit až na dno. Neviditelné. A připravené nenadále udeřit. „Poznatky ze Sea Shadow ovlivnily současný lodní design, vybavení i koncepty, přičemž nejinak tomu bude v budoucnosti,“ řekl Chatterton oficiálnímu serveru Navy.mil. USA nyní vyvíjejí nespatřitelný křižník DD(X) třídy Zumwalt, který z „mořské šmouhy“ mnohé odkoukal. Staví jej Northrop Grumman a General Dynamics, jeden kus má stát 3,3 miliardy dolarů a vyplout by měl (krize nekrize) v březnu 2015.

Rychleji, tišeji i hlouběji!
Potenciál takových plavidel je zřejmý. A proto ani jiní neotálejí. Německá marina právě zavádí bitevníky třídy K130 Braunschweig se sníženou radarovou viditelností, podobně činí i Nizozemci. Patrně nejznámější protiradarově vyhlazenou (a to doslova) fregatou jsou francouzské lodě třídy La Fayette. Oproti běžným plavidlům zaujmou hladkými stěnami z absorbčních materiálů nebo skelných vláken či kompozitů. Odraz snižují až o šedesát procent! Schůdky jsou pouze uvnitř, aby nenarušovaly „bezpečné“ tvary. Motory jsou maximálně tišeny a jejich tepelná stopa je uměle ochlazována. Od zavedení této galské chlouby, jejíchž odvozenin užívají i námořnictva Tchaj-wanu, Singapuru a Saúdské Arábie, se La Fayette stala vzorem a standardem pro své následovnice.
Učili se jistě i Švédové z firmy Kockums. Nicméně menší korveta Visby byla konstruována pro pobřežní boj a využívání fjordů. „Naši námořní důstojníci se do ní zamilovali. Není klasicky krásná, spíše vypadá jako svačinový kufřík. Ale díky tomu lépe manévruje a umožňuje dosáhnout jisté kradmosti,“ řekl BBC News jeden z projektantů John Nilsson. Zajímavým příspěvkem do doku utajených lodí je i další severský projekt: norské torpédové čluny třídy Skjold. Patrolovací plavidla mají maximální rychlost 60 uzlů (110 km/h!), takže bývají označována za nejrychlejší válečné prostředky na hladině. A díky radarově absorpčním materiálům (RAM) a elektronickým výdobytkům jsou i ony jen stěží zachytitelné. Tři kusy loni zahájily u norského námořnictva provoz, dva se do mrazivých vod vydají letos. A protože US Navy projevilo eminentní zájem jak o švédské korvety, tak o čluny z Norska, zdá se, že Vikingové ještě neřekli v námořním boji poslední slovo. Nebo už zbrojí na Ragnarök?

***
BOX (foto La Fayette):
Nenápadné sestřičky
Další typy lodí, které jsou radarem hůře zachytitelné
fregata třídy La Fayette (Francie)
protiletecký křižník typ 45 (Velká Británie)
křižník třídy Zeven Proviniciën (Nizozemsko)
hlídkový člun Skjold (Norsko)
korveta třídy Braunschweig (Německo)
křižník DD(X) třídy Zumwalt (USA) – ve vývoji
Pramen: týdeník EURO

Popisky:
Na číhané! Koncem roku se švédské námořnictvo dočká dvou korvet třídy Visby, které nyní procházejí finálními testy. Mají se stát dosud „nejneviditelnějšími“ loděmi světa. Zájem o ně už mají Američané.

BRAND24

Pramáti neviditelná. Prvním člunem s technologií stealth byl pokusný katamaran IX-529 Sea Shadow, jenž byl postaven roku 1985 a americké veřejnosti předveden až o osm let později. Do služby US Navy prý nebyl nikdy zařazen, nicméně se spekuluje o službě několika podobně ošklivých nástupců…

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).