Kúra doktora Johna

29. října 2009, 12:32 - Pavel Hanslíček
29. října 2009, 12:32

Příklad, jak principy showbyznysu ovlivňují obor gastronomie

(perex)
Tvrdíme-li, a týdeník EURO to skutečně tvrdí, že současná gastronomie je v první řadě kulturní produkcí, jako jsou divadlo, konceptuální umění nebo cirkus, tak by se arizonský podnik Johna Bassa dal zařadit někam mezi lechtivý starosvětský tingl-tangl a sarkastickou parodii natočenou Quentinem Tarantinem.

(text)
Na první pohled to vypadá jako jeden z mnoha amerických fastfoodů. Kolemjdoucí zarazí až varování, které je umístěno nad vstupem do podniku: „Naše skvěle chutnající hamburgery mohou ohrozit Vaše zdraví.“ A nehledejte nadsázku, slogan je zcela na místě. V restauraci Heart Attack Grill v arizonském městě Chandler servírují výsměch medicíně. Už jen ty názvy: DOUBLE BY-PASS BURGER nebo FLATLINER FRIES. Králem je pak obrovský čtyřvrstvý hamburger. Mezi dvěma houskami se skrývá kromě čtyř téměř čtvrtkilových placek z mletého hovězího i několik silných plátků tučného čedaru, pěkně prorostlé slaniny, majonézu a také červenou cibuli, trochu salátu a kousek rajčete. Konzumenta neohromí jen velikost porce, ale i její kalorická hodnota 8000 kalorií. Pro srovnání – průměrný denní příjem šedesátikilové ženy se pohybuje kolem 1500 až 2000 kalorií. Nelze se divit, že někteří hosté po návštěvě restaurace doporučují několikadenní očistnou kúru nejlépe na vegetariánském ranči.

Dietní revoluce
Heart Attack Grill založil v roce 2005 John Basso. Ten se inspiroval při psaní diplomové práce na téma marketing fitnessových studií, když si vyslechl řadu klientů popisujících, jak v rámci svých diet podvádějí. Bassova myšlenka byla velmi jednoduchá: zatímco se všichni předhánějí ve zdravosti svých pokrmů, zkusím prorazit pravým opakem. Nabídka kontroverzní arizonské restaurace se přitom skládá z pouhých čtyř položek tvořených výše popsaným hamburgerovým monstrem a jeho třemi menšími bratříčky, tedy trojitým, dvojitým a jednoduchým hamburgerem. Mimochodem každý z nich nese v názvu ještě příznačné slovíčko by-pass – můžete si tedy dát single, double, triple nebo quadruple by-pass burger. Jedinou přílohu nabízenou v Heart Attack Grillu představují hranolky smažené ve vepřovém sádle. K tomu si lze objednat cigarety bez filtru, pivo, destiláty, z nealkoholických nápojů coca-colu slazenou pravým cukrem nebo v Americe populární jolt colu s vysokým obsahem kofeinu.

Odborná péče
Bassova vynalézavost neskončila jen u nabídky, restaurace je totiž koncipována tak, aby připomínala nemocnici. Každý host dostane hned u vchodu na zápěstí visačku a místo servírek kmitají fešné mladice v upnutých bílo-červených uniformách sester s bílými kříži, hlubokými dekolty, krátkými sukýnkami, podvazky a průsvitnými punčoškami. „Sestřičky“ hosty vytrvale nazývají pacienty a objednávky jim zapisují na zmíněné visačky, které se v Heart Attack Grillu označují anglickým výrazem pro lékařský recept. Mezi tím vším pobíhá Basso v doktorském a pravidelně zkoumá klienty za pomoci stetoskopu. Každý „pacient“ si své vybrané menu může vychutnat u stolu ve tvaru nemocničního kříže. Na úspěšné konzumenty čtyřvrstvého by-pass hamburgeru čeká navíc zvláštní odměna – Dr. John, jak si tu Basso nechá říkat, je vyveze v kolečkovém křesle ze svého podniku až ke dveřím jejich auta, aby se po náročné krmi nemuseli trmácet po svých.

Bezplatná konzumace
Ceny v Bassově podniku přitom nejsou rozhodně přemrštěné – čtyřvrstvý hamburger vyjde na necelých třináct dolarů a hranolky smažené v sádle na pouhé tři. Přitom vlastníci trochu korpulentnějších postav mají slušnou šanci najíst se dokonce zadarmo. Stačí jim k tomu jediné – nechat se zvážit na restaurační váze a prokázat, že jejich hmotnost přesahuje sto šedesát kilogramů. S tolika marketingovými lákadly se nelze divit, že Heart Attack Grill má poměrně plno. Velká část zážitku z návštěvy restaurace se totiž zakládá na komplexní komunikaci, a ne nutně na nejchutnějších burgerech v celých Spojených státech.
Basso svým hostům nabízí i zakoupení suvenýrů nejčastěji v podobě triček s nápisy a podobiznami sestřiček z jeho restaurace. Skalní fanoušci Heart Attack Grillu mohou být ve pojení se svým oblíbeným lokálem i v době, kdy se zrovna nevyskytují v Arizoně. Stačí zavítat na internetové stránky (http://www.heartattackgrill.com/), které návštěvníkovi nabídnou zhlédnutí nejnovějších videí z restaurace, příležitost popovídat si s Dr. Johnem na serveru Twitter nebo se připojit ke stránkám podniku na portálech MySpace a Facebook. Komu by se nechtělo pro čtyřvrstvý by-pass až do Arizony, stačí si počkat do příštího roku. Dr. John totiž svým fanouškům slibuje otevření pobočky v jedné světové metropoli mimo USA. Přesnou lokaci prý prozradí během několika týdnů na stránkách svého podniku. Zájemcům doporučujeme sledovat na internetové prezentaci restaurace záložku Exporting the American Diet. Jestli to bude v Evropě, určitě se od starokontinentálních rozumbradů dozvíme, že koncept Dr. Johna je osvětový a upozorňuje na rizika nesprávné výživy. Evropský provozovatel by potom mohl požádat o tučnou dotaci z bruselských peněz.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče