Kupují nás patrioti

28. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
28. února 2005, 00:00

HODINKY PRIM Hodinky Prim se za socialismu prodávaly v obrovských kvantech a za lidové ceny. Současní majitelé strategii obrátili. Zaměřují se na výrobu menšího počtu výrobků pro bohaté klienty. V nabídce mají třeba hodinky za 350 tisíc korun.

HODINKY PRIM Hodinky Prim se za socialismu prodávaly v obrovských kvantech a za lidové ceny. Současní majitelé strategii obrátili. Zaměřují se na výrobu menšího počtu výrobků pro bohaté klienty. V nabídce mají třeba hodinky za 350 tisíc korun. Společnost Prim-Elton v Novém Městě nad Metují se řadí bez nadsázky mezi největší světové výrobce hodinek. Během své více než padesátileté historie jich vyrobila přes 15 milionů kusů. Za socialismu totiž továrna chrlila půl milionů přístrojů ročně. Po roce 1989 ale firma zareagovala na příval zahraniční konkurence po svém. Dosavadní přístup obrátila naruby. Od masové produkce se přeorientovala hlavně na výrobu limitovaných sérií luxusních hodinek. „Lidé byli zvyklí kupovat naše hodinky za 350 korun. Za takovou cenu ale už dnes nemohou čekat kvalitu,“ říká obchodní ředitel a jeden ze dvou současných majitelů firmy Jan Prokop. Společnost proto zatím hledá bohatší klientelu. „Snažíme se oslovit hlavně lidi, kteří milují hodinky a sbírají je. Největší radost mi udělá, když si náš výrobek koupí třeba člověk, který už měl doma Rolexy nebo Omegy. Mnozí z nich si teď raději koupí Prim a řeknou: Já jsem patriot a tudíž nosím české hodinky. Ve Švýcarsku by ho navíc přišel srovnatelný výrobek daleko dráž,“ vysvětluje Prokop. STAČÍ DVACET ZÁKAZNÍKŮ Průměrné hodinky Prim z limitovaných exluzivních sérií stojí kolem 50 tisíc korun. Kusy vyrobené na objednávku v jediném exempláři mohou vyjít na statisíce. „Například právě teď si u nás jeden zákazník objednal čtyři hodinky dohromady za tři čtvrtě milionu korun. Dvacet takových klientů by uživilo celou fabriku,“ konstatuje Prokop. „Jiný zákazník sběratel se s námi zase dohodl, že z každé limitované série mu schováme hodinky číslo sedm,“ dodává. Zvolené orientaci na bohatou klientelu odpovídá i komunikace se zákazníkem. „Bavíme se s nimi jako přátelé. Všechny hodinky v ceně nad 15 tisíc korun předáváme osobně. Kupující k nim dostane ještě certifikát doživotního servisu.“ Zato produkce pro širší veřejnost není na pořadu dne. „Nemáme zatím sílu, abychom přesvědčovali o našich kvalitách celý národ. Snad až si na to díky bohatým klientům vyděláme,“ naznačuje Prokop. NA TRADICI JSME HRDÍ „Naše společnost má jen totalitní minulost. Nemá třeba tu prvorepublikovou tradici, jako některé jiné české značky. Našim zákazníkům to ale nevadí. Dokážeme je přesvědčit, že technicky jsme srovnatelní se světovými značkami,“ tvrdí Prokop. Na historii naopak firma staví svůj marketing. „Prodejcům dáváme komunikační manuál. V něm je jako jeden z klíčovým bodů naší strategie právě zdůraznění tradice značky Prim,“ upřesňuje. Při koupi se podle Prokopa totiž projevuje i národní cítění spotřebitelů. A ZASE TI ČÍŇANÉ

Při prodeji sériových modelů má Prim problém kupodivu spíš se samotnými prodejci. „Paradoxně nás daleko víc blokují hodináři než řadový spotřebitel. Čínský výrobce jim do prodejny dodá 100 kusů hodinek v ceně dvou dolarů a ještě jim přidá stojan. A to v rámci komisního prodeje.“ Pokud je výrobek v komisi, výrobce inkasuje peníze až tehdy, když ho distributor prodá. „My si naopak nemůžeme dovolit dát hodinky do komise. To by nám po republice pořád viselo třeba dvacet milionů korun v neprodaných hodinkách,“ vysvětluje Prokop. Čínští výrobci komplikují českému podniku situaci i tím, že vyrábí plagiáty. „Falešné Primky poznáte bezpečně podle toho, že na nich nikde nenajdete označení Czech Made,“ upozorňuje Prokop. Plagiáty ho zlobí nejen proto, že ukusují z prodejního koláče, ale hlavně proto, že nízkou kvalitou kazí značce pověst.

Obranou proti levné asijské konkurenci je i u hodinek stejně jako v případě obuvi nebo oděvů nabídka kvality za vyšší cenu. Slavný český výrobce hodinek se pro tuto cestu rozhodl včas. Má tak stále šanci, že bude hrát v Česku zase Prim.

PRIM-ELTON

Na troskách německého hodinářského průmyslu vyrostla po válce v pohraničí v Novém Městě nad Metují v roce 1949 továrna na výrobu náramkových hodinek. Ty byly původně označovány Spartak, v roce 1958 se prosadila značka Prim. Od roku 1969 nesl podnik název Elton. Na svou dobu měly výrobky velmi vysokou technickou kvalitu a podnikoví inženýři si připsali na konto nejednu inovaci.

Po sametové revoluci na podnik dolehl stín vleklého sporu o vlastnictví značky Prim. Ten není dodnes zcela ukončen (podrobněji v Profitu č. 40/2004). Značku poškozují také levné plagiáty, dovážené z východu. Majoritu v podniku v současnosti vlastní podnikatelé Jiří Helikar a Jan Prokop, necelých 18 procent akcií mají stále drobní akcionáři z ranné privatizace. Firma má asi 50 zaměstnanců a vyrábí 140 tisíc hodinek ročně. Podnik získal prestižní ocenění Czech Made, většina hodinek je ale vybavena strojky Ronda švýcarské provenience.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče