Kupte si unikátní sporťák

14. února 2005, 00:00 - (tj)
14. února 2005, 00:00

NETRADIČNÍ VÝROBCINa dvou místech v Česku se montují zvláštní sportovní automobily. V malých sériích, jen několik kusů ročně pro konkrétního zákazníka. Pokud si je koupíte, sáhnete poměrně hluboko do kapsy. V roce 1992 začala firma Kaipan ze severočeské Smržovky vyrábět vlastní varianty replik vozu Lotus Seven.

Většina vyrobených gordonů brázdí silnice v Česku.

**NETRADIČNÍ VÝROBCI

Na dvou místech v Česku se montují zvláštní sportovní automobily. V malých sériích, jen několik kusů ročně pro konkrétního zákazníka. Pokud si je koupíte, sáhnete poměrně hluboko do kapsy.

V roce 1992 začala firma Kaipan ze severočeské Smržovky vyrábět vlastní varianty replik vozu Lotus Seven. Cílem bylo rozšíření českého trhu s automobily o ryze sportovní kabriolet (roadster). První prototyp, konkrétně Kaipan 47, byl představen již na podzim roku 1992, avšak následovaly další roky vývoje a zkoušek.

Teprve o pět let později získal kaipan homologaci pro provoz na pozemních komunikacích. V letech 2001 a 2002 nahradil tento model nový typ s motorem Audi 1.8 Turbo 20, který dostal označení Kaipan 57. V loňském roce se v Česku prodalo šestnáct kaipanů. Jejich cena se šplhá nad jeden milion korun.

Většina z dosud vyrobeného počtu 84 kusů obou modelů zůstává podle zástupce výrobce Michala Hradského v Čechách. Novější typ Kaipan 57 si podle něho dokonce zatím kupují pouze Češi. V roce 2003 se firma Kaipan musela kvůli rostoucímu zájmu o své vozy přestěhovat do nových a hlavně mnohem větších prostor. „Soustavně se zabýváme vývojem. Rozšiřujeme výrobu, abychom mohli splnit zájem o vývoz našich aut do zahraničí,“ zdůraznil Hradský. Obdobné je to i v případě dalšího českého sporťáku, který se pod značkou Gordon vyrábí v Plzni (Profit o výrobci podrobně informoval v čísle 3/2005). Zde se Vladimír Friml rozhodl v roce 1997 vyrábět exkluzivní sportovní automobily, které na silnicích běžně neuvidíte. První prototypy nesly označení Gordon Roadster 101 a konstrukčně vycházely z tradice designu slavného českého vozu Aero 30.

Nejedná se však o žádnou repliku veterána, ale o vůz nabitý moderními technologiemi. Tohoto modelu a jeho nástupce Gordona 102 se do konce roku 2004 prodalo sedmnáct kusů. Z toho 13 gordonů jezdí podle zástupce této firmy Davida Haaseho po českých silnicích. „Koupili je lidé, kteří mají dost zkušeností se sériovými auty a pro rekreační jízdu jim chyběla radost spojená s odpočinkem,“ informoval Haase.

Stejně jako v případě repliky lotusu, ani toto vozítko si rozhodně nemůže dovolit každý. Cena Gordona 102 v základní výbavě atakuje hranici dvou milionů korun. Pokud jde o další plány výrobce, zůstávají podle Haaseho „při zemi“. „Vyvíjíme tvar nového vozu, ale zatím si ani předběžně netroufáme říci, kdy ho představíme,“ dodal Haase.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi…
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Technologie
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít