Kupte si unikátní sporťák

14. února 2005, 00:00 - (tj)
14. února 2005, 00:00

NETRADIČNÍ VÝROBCINa dvou místech v Česku se montují zvláštní sportovní automobily. V malých sériích, jen několik kusů ročně pro konkrétního zákazníka. Pokud si je koupíte, sáhnete poměrně hluboko do kapsy. V roce 1992 začala firma Kaipan ze severočeské Smržovky vyrábět vlastní varianty replik vozu Lotus Seven.

Většina vyrobených gordonů brázdí silnice v Česku.

**NETRADIČNÍ VÝROBCI

Na dvou místech v Česku se montují zvláštní sportovní automobily. V malých sériích, jen několik kusů ročně pro konkrétního zákazníka. Pokud si je koupíte, sáhnete poměrně hluboko do kapsy.

V roce 1992 začala firma Kaipan ze severočeské Smržovky vyrábět vlastní varianty replik vozu Lotus Seven. Cílem bylo rozšíření českého trhu s automobily o ryze sportovní kabriolet (roadster). První prototyp, konkrétně Kaipan 47, byl představen již na podzim roku 1992, avšak následovaly další roky vývoje a zkoušek.

Teprve o pět let později získal kaipan homologaci pro provoz na pozemních komunikacích. V letech 2001 a 2002 nahradil tento model nový typ s motorem Audi 1.8 Turbo 20, který dostal označení Kaipan 57. V loňském roce se v Česku prodalo šestnáct kaipanů. Jejich cena se šplhá nad jeden milion korun.

Většina z dosud vyrobeného počtu 84 kusů obou modelů zůstává podle zástupce výrobce Michala Hradského v Čechách. Novější typ Kaipan 57 si podle něho dokonce zatím kupují pouze Češi. V roce 2003 se firma Kaipan musela kvůli rostoucímu zájmu o své vozy přestěhovat do nových a hlavně mnohem větších prostor. „Soustavně se zabýváme vývojem. Rozšiřujeme výrobu, abychom mohli splnit zájem o vývoz našich aut do zahraničí,“ zdůraznil Hradský. Obdobné je to i v případě dalšího českého sporťáku, který se pod značkou Gordon vyrábí v Plzni (Profit o výrobci podrobně informoval v čísle 3/2005). Zde se Vladimír Friml rozhodl v roce 1997 vyrábět exkluzivní sportovní automobily, které na silnicích běžně neuvidíte. První prototypy nesly označení Gordon Roadster 101 a konstrukčně vycházely z tradice designu slavného českého vozu Aero 30.

Nejedná se však o žádnou repliku veterána, ale o vůz nabitý moderními technologiemi. Tohoto modelu a jeho nástupce Gordona 102 se do konce roku 2004 prodalo sedmnáct kusů. Z toho 13 gordonů jezdí podle zástupce této firmy Davida Haaseho po českých silnicích. „Koupili je lidé, kteří mají dost zkušeností se sériovými auty a pro rekreační jízdu jim chyběla radost spojená s odpočinkem,“ informoval Haase.

Stejně jako v případě repliky lotusu, ani toto vozítko si rozhodně nemůže dovolit každý. Cena Gordona 102 v základní výbavě atakuje hranici dvou milionů korun. Pokud jde o další plány výrobce, zůstávají podle Haaseho „při zemi“. „Vyvíjíme tvar nového vozu, ale zatím si ani předběžně netroufáme říci, kdy ho představíme,“ dodal Haase.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče