Který podnikatelský projekt je vhodný pro investici?

25. května 2009, 15:00 - Radovan Novotný, <a href="http://www.investujeme.cz">Investujeme.cz</a>
25. května 2009, 15:00

Jaké otázky musí nastávající podnikatel zvážit, než se pustí do podnikání? Máte zájem naučit se něco o podnikání a investování s minimální námahou? Vodítka k zodpovězení těchto otázek může poskytnout reality show, která pochází z Japonska a kterou Česká televize uvedla pod názvem Den D.

Autor: Martin Siebert

Reality show „najdi si svého investora“

Česká televize začala vysílat reality show Den D, která populární formou laickou veřejnost seznamuje s otázkami investování a podnikání. Na jedné straně seznamuje s otázkami, které by měl nastávající podnikatel zvážit, než se pustí do podnikání. Na straně druhé jsou zde populární formou vyslovovány úvahy potenciálních investorů a jejich úhel pohledu na podnikatelské projekty, do kterých by měli investovat své prostředky.Pořad o hledání investora podle licencovaného formátu

Den D je licencovaným formátem pořadu, který již byl uveden v televizích různých zemí a umožnil investorům představit již mnoho podnikatelských projektů. Na internetu je možné podívat se na britskou verzi tohoto pořadu s českými titulky.

Úspěch formátu pořadu možná spočívá právě v tom, že se jedná o reality show, která dokáže oslovit širší cílovou skupinu diváků. Objevují se zde totiž i bizarní podnikatelské nápady, o které se zajímají i jiná média. Titulky pak komentují naivitu někoho, kdo za svůj nesmyslný nápad po investorech požadoval velké peníze, zamýšlí se nad možnostmi úspěchu nápadů, které byly investory zamítnuty.

Scénář pořadu je založen na tom, že se na jistém utajeném místě sešlo pět investorů, kteří hledají podnikatelské příležitosti pro své investice. Na tomto místě vzniká jakási burza podnikatelských nápadů, které usilují o získání peněz investorů. Reálnost situace reality show podporuje skutečnost, že investoři investují vlastní prostředky. Uchazeči představující své projekty i investoři investující své peníze do slibných projektů, vystupují v pořadu bez nároku na honorář.

Role investorů a definice investora

V porotě pořadu sedí pět investorů, kteří na základě svého rozhodnutí investují do vybraných podnikatelských projektů své vlastní prostředky. Investor je člověk, který má k dispozici nějakou sumu prostředků, které potřebuje někde umístit, aby je zhodnotil a uchoval jejich hodnotu. Investor hledá projekty, kterým může věřit, které jsou investiční příležitostí a příležitostí k výdělku. Vložením svých prostředků do slibných projektů investor riskuje, může ztratit i vydělat a žádá výnosy.

Tím, že investoři v pořadu Den D investují vlastní peníze, jde o skutečný byznys, investoři potřebují hledat výnosy a zvažovat rizika. Investoři v porotě, kteří se seznamují s různými nápady, podnikatelskými příležitostmi a projekty, se mohou dohodnout, že do slibného projektu vstoupí společně a na investici se v nějakém poměru složí.

Role uchazečů a nositelů investiční příležitosti

Podnikatelské nápady a projekty v diskutované reality show přinášejí uchazeči, které svůj nápad prezentují pěti potenciálním investorům. Přicházejí sem lidé, kteří si myslí, že mají dobrý nápad a že dokáží obhájit, proč by měli od investorů získat prostředky, které pomohou v jeho podnikatelském využití.

Žadatel chce většinou zaujmout, přesvědčit, že to myslí vážně a že to za investici opravdu stojí. Po představení svého podnikatelského nápadu uchazeč vyslovuje, jaký podíl na svém byznysu za kolik peněz nabízí. Tuto sumu může, na základě zodpovězení investory položených dotazů a případného dalšího vyjednávání, v případě zájmu investorů pro svůj podnikatelský záměr získat.

Prezentované nápady a podnikatelské projekty

Některé nápady jsou originální, mnoho nápadů je nesmyslných, vhodných pro pobavení široké veřejnosti a zvýšení sledovanosti. Ukazuje se zde i naivita některých uchazečů. Jsou přesvědčeni, že mají skvělý originální nápad, který se bude snadno prodávat. Nadšeně hovoří o ohromné příležitosti k výdělku a hodnotu svého nápadu značně nadhodnocují. Ve svých úvahách hovoří například o tom, že když to koupí každý desátý člověk a zisk na kus bude 10 korun, pak to přece znamená, že pro český trh to znamená zisk ve výši deseti milionů.

I když mohou být některé nápady zajímavé, investičními příležitostmi být nemusí. Může zde chybět průzkum trhu, nemusí být domyšleny představy o způsobech realizace a další slabiny podnikatelských záměrů.

Více na Investujeme.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče