Které aerolinie zaniknou v roce 2009?

07. ledna 2009, 12:57 - Dean Foust
07. ledna 2009, 12:57

Ceny paliva dál klesají, ale totéž platí o přepravě osob...

Celý podtitul:
Ceny paliva dál klesají, ale totéž platí o přepravě osob. To by mohlo znamenat další bankroty

Letecká doprava by měla vstupovat do roku 2009 s příjemným větrem v zádech. Aerolinie věnovaly většinu uplynulého roku snižování počtu tras a zaměstnanců a připočítávání spousty příplatků jako protiváhy rekordně vysokým cenám paliv. Pak měly štěstí, když na sklonku roku 2008 cena tryskového paliva prudce poklesla o dvě třetiny. Snížily se však nejen provozní náklady: podle poradenské firmy Boyd Group z coloradského Evergreenu se v listopadu propadla letecká přeprava osob o 10,6 procenta, což dopravce přimělo k radikálnímu snížení cen letenek, aby se zaplnila prázdná sedadla.
V současnosti, kdy se očekává, že služební i turistické cestování v severní Americe poklesne letos až o patnáct procent, by v letecké dopravě mohlo nastat další kolo bankrotů. Na rozdíl od poslední série krachů kolem roku 2005 teď nemusí každá letecká společnost přežít. Při předchozích poklesech dopravci často využili 11. kapitolu amerického zákona o bankrotu jako resetovacího tlačítka, aby mohli z úpadku vybřednout ještě silnější tím, že se zbaví dluhů a dalších povinností, například penzí. Aby byli mimo riziko, velcí přepravci jako American Airlines a US Airways sehnali čerstvou hotovost. Mnohé aerolinie však většinu svých aktiv zastavily, takže toho nemají mnoho, proti čemu by si mohly půjčovat. „Bankrot v této chvíli znamená likvidaci,“ říká Roger E. King, analytik letecké dopravy v institucionální výzkumné firmě CreditSights.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zatím očekává, že severoameričtí přepravci dosáhnou v roce 2009 jen 300 milionů dolarů zisku díky snižování kapacity a prudkému poklesu cen paliv. To by znamenalo velký obrat od ztrát ve výši téměř čtyř miliard dolarů odhadovaných v roce 2008. Avšak k potopení některých aerolinií by mohl stačit prudký pokles přepravy osob. Při telefonické konferenci pořádané s analytiky 2. prosince prohlásili vedoucí pracovníci firmy GE Capital, součásti společnosti General Electric a jednoho z největších pronajímatelů letadel na světě, že „základní model nákladů a fungování“ pro rok 2009 vyžaduje snížení globální přepravy o jedno až dvě procenta, což by mohlo vést k likvidaci předního celosvětového přepravce.
Řídící pracovníci GE varovali, že když doprava celosvětově poklesne o tři procenta, IATA očekává snížení o 3,6 procenta, mohlo by dojít k likvidaci druhé přední letecké společnosti. Představitelé některých aerolinií uvádějí, že tento scénář není nepravděpodobný. „V tomto odvětví budeme svědky obrovské restrukturalizace, protože je špatně připravené na finanční potíže,“ prohlašuje Gary C. Kelly, generální ředitel společnosti Southwest Airlines. „Odvětví má velmi napjaté bilance.“
Většina asijských a evropských přepravců by měla mít finanční prostředky na překonání recese s výjimkou některých nově založených aerolinií v Indii a italské státní letecké společnosti Alitalia, která v srpnu 2008 ohlásila úpadek. Přestože severoameričtí dopravci mají velký náskok před svými zámořskými rivaly v kapacitě omezování, jejich bilance jsou mnohem slabší. Letecká doprava v USA za sebou dosud vláčí dluh 95 miliard dolarů, totéž co zbytek světových přepravců dohromady.
Odborníci z odvětví tvrdí, že největší otřes by mohly pocítit diskontní aerolinie typu AirTran Airways a JetBlue Airways, které nejsou schopny provést útlum tak snadno jako velké firmy. Dvě přední společnosti, jež by mohly pocítit tlak, jsou US Airways a Air Canada, které v prvních devíti měsících roku 2008 zaznamenaly ztrátu 1,7 miliardy a 244 milionů dolarů. Po propadu cen paliv by mohly být v roce 2009 ziskové, ale Vaughn Cordle, generální ředitel výzkumné firmy AirlineForecasts z virginského Arlingtonu, říká, že by se mohly opět ocitnout v červených číslech, kdyby doprava prudce poklesla.
Nesnáze společnosti US Airways pramení z její neschopnosti propojit svůj provoz plně s provozem společnosti America West Airlines, s níž fúzovala v roce 2005. Společnost US Airways proto dál zatěžují vysoké náklady. Cordle uvádí, že její náklady na průměrnou osobovou míli stále převyšují o osm centů náklady paliva oproti 6,8 centu u společnosti Delta Air Lines. A vzhledem k tomu, že většina aktiv dopravce z arizonského Tempe už byla dána do zástavy věřitelům, nezbývá mu příliš úvěruschopnosti. Společnost US Airways prohlašuje, že v říjnu jí refinancování ve výši 950 milionů pomohlo posílit hotovostní pozici o 370 milionů dolarů, a poznamenává, že nové poplatky za pasažéra generují 400 milionů dolarů vysokých ziskových marží. I kdyby se poptávka snížila o deset procent, prezident US Airways J. Scott Kirby se domnívá, že „tenhle rok by mohl být v dějinách odvětví tím nejziskovějším“.
Společnost Air Canada si svoje rány tak trochu způsobila sama. Když se tento bankrotující dopravce z Montrealu v roce 2004 reorganizoval, vytvořil novou mateřskou společnost ACE Aviation Holdings, aby dohlížela na jeho provoz. Na naléhání fondu Cerberus Capital Management a dalších hedgeových fondů, které při bankrotu koupily akcie, společnost Air Canada oddělila svou divizi údržby, program pro časté pasažéry a regionální leteckou společnost, aby odblokovala hodnotu těchto aktiv.
Ačkoli akcionáři společnosti ACE byli svědky toho, jak se hodnota jejich podílů od roku 2004 zvýšila o 265 procent, někteří analytici se obávají, že provedené kroky toho společnosti Air Canada vzaly příliš mnoho. V roce 2009 musí tento dopravce dát dohromady 481 milionů dolarů v penzijních fondech a nemůže využít peněžní tok z oddělených podniků. Žádný div, že se akcie třídy A společnosti Air Canada v uplynulém roce propadly o 87 procent zhruba na 1,30 dolaru. Mluvčí uvádí, že nápomocné byly úvěrové trhy: přepravce dostal v prosinci od společnosti GE Capital a dvou bank půjčky ve výši 330 milionů dolarů.
Kdyby společnosti Air Canada hrozil úpadek, analytici se domnívají, že by zasáhl nějaký velký evropský přepravce a koupil by alespoň některá její aktiva. Zahraničním dopravcům je však zakázáno získat majoritní podíl v nějaké letecké společnosti v USA. To znamená, že američtí dopravci mohou jen doufat, že ceny ropy zůstanou nízké – a pasažéři se vrátí.

box s. 46:

Čínská konsolidace
Letecké centrum pro asijsko-tichomořskou oblast (CAPA) informuje, že finanční pomoc Pekingu letecké dopravě by mohla být velkým přínosem pro společnost Air China. Je to proto, že peníze vlády by pravděpodobně byly svázány s určitými podmínkami, především s požadavky, aby se dopravci konsolidovali. Uvedená výzkumná firma poukazuje na to, že výsledek „by byl jen ku prospěchu dopravce“.
___
Celý příspěvek je na adrese http://bx.businessweek.com/airline-bankruptcy/reference.

LET NAD MRAKY Proč se Delta zdá tak silná Navzdory veškeré beznaději sužující americké aerolinie by jedna z nich měla přečkat bouři vcelku dobře, a sice Delta Air Lines. Díky tomu, že v roce 2008 fúzovala s Northwest Airlines, se tato letecká společnost se sídlem v Atlantě pyšní solidní bilancí i strukturou tras, čímž je významnou silou od Stockholmu přes São Paulo až po Šanghaj.
Delta sotva vypadala jako globální síla koncem roku 2005, kdy ona i Northwest požádaly ve stejný den o vyhlášení konkurzu. Oba dopravci však využili 11. kapitolu amerického zákona o bankrotu, aby zrušili pracovní smlouvy a zbavili se dluhu, následkem čehož má Delta dnes nejnižší provozní náklady z přepravců používajících hvězdicový systém dopravní obsluhy. Podle výzkumné firmy AirlineForecasts jsou průměrné náklady Delty na osobovou míli, pomineme-li náklady na palivo, 6,8 centu oproti 7,7 centu u United Airlines a 6,58 centu u diskontního krále Southwest Airlines. Prezident Delty Edward H. Bastian nedávno řekl analytikům, že Delta by mohla přežít až dvacetiprocentní propad tržeb vzhledem k levnějšímu palivu, omezení počtu tras a úsporám pramenícím z jejího spojení se společností Northwest.
Je pravda, že se akcie Delty propadly: od maxima z loňského února mají o 45 procent nižší hodnotu. Avšak s likviditou 6,7 miliardy dolarů k 30. září a s 530 miliony dolarů předpokládaných výnosů v roce 2009 má tento dopravce „jedno z nejlepších postavení, aby tuto recesi přestál“, prohlašuje Vaughn Cordle, generální ředitel firmy AirlineForecasts.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče