Kterak ušetřit

22. dubna 2009, 14:27 - Ivan Pilný
22. dubna 2009, 14:27

Osobní příklad šéfa je nakažlivý

Snižování nákladů je v době krize evergreenem. Šetří se, kde se dá, hlava nehlava. Je důležité uvědomit si, že samy úspory nestačí. Podobným mýtem byl i reengineering spočívající zejména ve zvýšení efektivity procesů ve firmě. Obě strategie jsou podmínkami nutnými, nikoli postačujícími. Pokud vyrábíte něco, co nikdo nechce, není vám nic platné, že to vyrábíte úsporně a efektivně. Sklady se plní, peníze docházejí, past sklapne.
V době krize je šetrnost na místě. Warren Buffett říká: „ Když jsi v jámě, to nejdůležitější je přestat hrabat!“ Je třeba udělat nemilosrdnou inventuru nákladů a ořezat „sádlo“, kde se dá. Osobní příklad šéfa je nakažlivý. Koupě nového luxusního auta v době, kdy se ve firmě počítá každý kus papíru, vaši snahu o šetrnost zrovna nepodpoří. Vyplatí se naučit se znovu dobře a správně počítat. Řada firem v ceně výrobku nerozpouští všechny náklady a pak se diví, že nejsou peníze na nájem nebo pojistky. Trh vašich dodavatelů je nutné pečlivě sledovat a využít každé příležitosti snížit nákupní cenu nebo dostat za méně více. Dodavatele prostě v této době musíte trochu přiškrtit, vaši zákazníci vám to také dělají. Na druhé straně se dají zúročit dlouhodobé vztahy, kdy vám jako solidnímu dlouhodobému odběrateli někdo může vyjít vstříc. To, že nebudu nakupovat to, co nepotřebuji, je samozřejmé. Průchod vaším podnikem a pohled na odložené, málo používané nebo vůbec nepoužívané věci je poučný.
Strategii úspor je třeba zavést jako imperativ. Šetřit se musí i mimo krizi, neberte si příklad z našich vlád. Právě v době, kdy se daří, je třeba odstartovat programy, které vám popularitu nezískají, ale jsou výsledkem rozumných a předvídavých úvah. Někde ovšem šetřit nesmíte. Propouštět plošně zaměstnance, jejichž expertizu budete později pracně a těžko hledat, je cesta do pekel. Likvidovat strategie, které vás výrazně odlišují od konkurence, vám dlouhodobě také nepomůže. Šetřit na vašich zákaznících se nevyplatí, ztratit je můžete jen jednou. A nezapomeňte, každá krize je také příležitost.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra…
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Technologie
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperského. Většinu obvinění smetl ze stolu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít