Kterak Béda Trávníček vyrostl v obra

16. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
16. dubna 2007, 00:00

FIRMA MOUNTFIELD Ryze český obchodní řetězec Mountfield prosperuje i vedle nadnárodních řetězců. Kdysi klasická garážová firma vyrostla na miliardového obra. Měla dvě výhody: sázku na správný přístup k zákazníkovi a také pár let náskoku. Příběh firmy Mountfield je asi zhmotněním snu každého podnikatele.

FIRMA MOUNTFIELD Ryze český obchodní řetězec Mountfield prosperuje i vedle nadnárodních řetězců. Kdysi klasická garážová firma vyrostla na miliardového obra. Měla dvě výhody: sázku na správný přístup k zákazníkovi a také pár let náskoku.

Příběh firmy Mountfield je asi zhmotněním snu každého podnikatele. Firma vznikla v porevoluční euforii již v roce 1991. Spoluzakladatel a dodnes majoritní vlastník Ivan Drbohlav ji rozjížděl v přebudované garáži. Tehdy zřejmě ani on sám nedoufal, že ze skromných poměrů podnik vyroste na jednoho z lídrů trhu. Už pět let po garážovém startu přitom firma dosáhla ročního obratu na úrovni miliardy korun.

PENÍZE PŮJČILI ZÁKAZNÍCI A DODAVATELÉ

Ivan Drbohlav měl zkušenosti z obchodu se zahradní technikou již před rokem 1989. V Británii prodával české traktory. Získal tak kontakty na tamější dealery zahrádkářské techniky. Tu začal po revoluci dovážet i do Československa.

Jedním z klíčů k úspěchu firmy bylo, že Mountfield si zpočátku vůbec nepůjčoval peníze od bank. První dodávky byly založeny na důvěře s anglickými partnery a dodavatelských úvěrech.

Mountfield si zároveň de facto půjčoval i od zákazníků, kteří byli ochotni zaplatit v hotovosti část peněz předem. Chytře vedený koloběh financí, kdy firma balancovala mezi dodavateli a zákazníky, pomohl Mountfieldu k rychlému růstu. První standardní bankovní úvěr si firma vzala až po pěti letech!

PŘIBALTE JEDNOHO TECHNIKA

Výhodou pro společnost bylo i to, že si dokázala vydobýt silnou pozici na trhu ještě před tím, než dorazil hlavní voj nadnárodních řetězců. A po jejich nástupu se nepokoušela jim konkurovat, ale nabídnout to, co řetězce nemají. Tedy zejména radu a servis při prodeji zahrádkářských strojů.

„Třeba benzinová sekačka přece jen vyžaduje správné uvedení do provozu, což jen tak podle návodu z výroby nemusí být pro každého jednoduchým úkolem. Nehledě na správnou péči. Zákazníci by pomoc v těchto věcech uvítali, ale v řetězcích jim ji neposkytují. Proto si většina lidí takovou sekačku v řetězci ani nekoupí,“ říká Václav Brom, ředitel pro vnější vztahy. Mountfield se proto zaměřil na důkladné školení svého personálu.

„Náš technik zahradní stroj přímo u zákazníka doma zadarmo sestaví, uvede do provozu a předvede.“ Firma zároveň nabízí servis po celou dobu životnosti výrobků. „Určitou konkurenci pociťujeme jen u malých elektrických zahradních strojů, ale i tam se nám daří vítězit, a to hlavně šíří sortimentu a odborností,“ míní Brom. „V neposlední řadě je tu také pádný argument, že neprodáváme výrobky čínské a jiné asijské provenience. Už proto ne, že mají vcelku nízkou udávanou životnost a jsou i náročnější na časté opravy,“ dodává.

TAŽENÍ NA ČTYŘI MILIARDY

Díky orientaci na plnou službu a včasnému obsazení trhu, na zákazníkovi kterém netrpělivě čekala armáda českých kutilů, firma rostla úctyhodným tempem. Na přelomu tisíciletí prorazila další hranici, když otevřela 40. pobočku. Začala se také vedle zahrádkářských potřeb výrazněji zaměřovat na prodej bazénů.

Obchodní ofenzivu podpořila i dlouhodobá masivní reklamní kampaň. Maskota firmy Bédu Trávníčka s večerníčkovým hlasem Jiřiny Bohdalové zná kdekdo. Do prodejen Mountfieldu přitáhne každý rok nové zákazníky velkorysá hra o slevy v Kole štěstí. Firma tak dále upevňuje postavení a v současnosti má již 52 prodejen a přes tisíc zaměstnanců. Utěšeně roste i obrat. „V loňském roce dosáhl výše 3,8 miliardy korun. V letošním roce očekáváme nárůst na hranici čtyř miliard korun,“ uvádí Brom.

Mountfield je tak jediným víc než rovnocenným tuzemským protihráčem nadnárodních řetězců. V jeho prodejnách se také dostává většího prostoru tuzemským výrobcům. „Jako příklad menších výrobců, s nimiž už řadu let spolupracujeme, mohu uvést Kulti Beroun s jejich výbornými multifunkčními kultivátory nebo Motor Jikov Vodňany s bubnovými sekačkami,“ říká Brom. Celkem 40 procent zboží, které Béda Trávníček nabízí, tak pochází z českých luhů a hájů.

JAK VZNIKL NÁZEV MOUNTFIELD

Jméno Mountfield nesla na počátku devadesátých let malá továrna ve Velké Británii, která vyráběla zahradní sekačky. Ivan Drbohlav od této výrobny odebral první stroje pro své prodejny. Zároveň pojmenoval stejným názvem rodící se českou obchodní síť. Nejednoho spotřebitele pak anglický název svedl k domněnce, že jde o obchody vlastněné zahraniční firmou. Továrna v Británii brzy skončila, respektive ji pohltila tamější konkurence.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče