Krokodýl Denny

15. února 2008, 22:41 - Karel Zaoral
15. února 2008, 22:41

Australský styl mamagementu narazil

Oznámení ztráty AAA Auta poslalo akcie společnosti do cenového suterénu a majitelé cenných papírů autobazaru si nyní už oficiálně mohou rvát vlasy. Tedy pokud jim po půlročním držení ztrátových pozic ke rvaní ještě nějaké zbyly. V tiskové zprávě z 8. února AAA Auto uvedlo: „Růst společnosti na současných i nových trzích doprovázely problémy v oblasti lidských zdrojů, zejména při hledání středního a vyššího managementu. Tento vývoj, který jsme indikovali již ve třetím čtvrtletí, pokračoval i v posledních třech měsících roku 2007.“ Tyto věty ve srovnání s prospektem firmy vyznívají doslova skandálně. Šéf firmy se odvolává na personální problémy, které v prospektu naopak vyzdvedává coby konkurenční výhodu - tedy jeden z důvodů, proč by potenciální akcionáři měli nakupovat. I druhá věta má velkou razanci. Denny přiznává, že o hrozbě problémů s lidskými zdroji věděl už ve třetím čtvrtletí, tedy před a během roadshow. Opět v době, kdy personální kvalitu firmy používal jako prodejní argument. Navíc Denny zná svůj byznys a ví, že tento druh podnikání stojí de facto pouze na kvalitě obchodníků. A také dobře ví, že sebemenší výpadek prodejů vážně ohrozí celoroční výsledky. „Jsme znepokojení ziskovostí expanze AAA, hlavně vzhledem k udržení marží v zahraničních filiálkách. Zvýšení nákladů na financování o půl procentního bodu sníží čistý zisk společnosti o pět procent,“ varovali analytici Wood & Company ještě před nepříznivými zprávami o stavu hospodaření firmy. Zřejmě nebyli jediní, kdo si tuto souvislost uvědomoval.
Otázkou je, kdy by se informace o mizerném stavu financí uvnitř AAA Auta dostaly na veřejnost nebýt jejich varování. Dosavadní průběh kauzy nasvědčuje tomu, že šéf firmy považuje primární emisi pouze za způsob, jak rychle přijít k penězům. Ostatní atributy, jako je odpovědnost vůči akcionářům, se zdají být vedlejší. Samorostlý styl vedení firmy bez ohledu na zaběhnutá pravidla je australskému filmovému lovci podobný určitě jen čistě náhodou.
Anthony Denny dosud ani nesdělil, jak velké ztráty vlastně dosáhl. Odmítá komentáře analytiků, kteří předpovídali zhruba dvěstěmilionovou ztrátu, ale zároveň nechce potvrdit, zda je to více než sto milionů korun. Prý se to dozvíme koncem února. „Jedna z nejvýznamnějších průběžných informačních povinností emitentů se vztahuje na kurzotvorné skutečnosti, které jsou předmětem průběžné informační povinnosti formulované v § 80c odstavec 2b zákona o cenných papírech. Podle uvedeného ustanovení je emitent povinen během roku bez zbytečného odkladu uveřejňovat podstatné změny, které nejsou veřejně známé a jež se týkají hospodářské a zejména finanční situace,“ uvádí Komise pro cenné papíry (KCP) v dokumentu o průběžné informační povinnosti. Pomineme-li už tak fatální skutečnost, že Denny zamlčel jemu známé hrozící personální potíže při roadshow a neuvedl pravdivé informace v prospektu, kdy vlastně firma zjistila, že definitivně nastal průšvih?
„Jsou určité signály, že informace o špatném stavu financí prosakovaly mezi akcionáře už dříve. Je tu určitá skupina, která uvažuje o podání žaloby, jíž se chce domoci náhrady škody,“ tvrdí právník Radek Pokorný. Je eticky i právně košer pět měsíců mlčet, respektive mlžit radostnými zprávami o růstu poboček, jestliže rozdíl mezi očekávaným ziskem a odhadem ztráty odhadovaný analytiky je téměř půl miliardy korun? Minimálně dle zmíněného dokumentu KCP nikoli. „Bez zbytečného odkladu“ znamená zítra, pozítří nebo nejpozději řekněme za týden, rozhodně však ne za pět měsíců. A dále je už pouze úsměvné uvádět jako jeden z důvodů ztráty implementaci Navisionu, tedy softwaru v ceně vozidel nejužšího vedení firmy. Jestliže o finanční situaci AAA Auta vedení firmy nemělo ponětí, pak asi právě proto, že Navision lokální manažeři nepoužívali. Místo toho informace o tržbách házeli do porcelánových prasátek. A když se po hromadném svozu a rozbití čuníků na nádvoří Dennyho zámečku na Praze 6 místo hotovosti vysypaly dlužní úpisy, byl asi nejvyšší čas zasednout k počítači a sepsat tiskovou zprávu.
Nyní je na regulátorovi trhu, aby jednal. Z hlediska zachování transparentnosti a důvěry akcionářů nejen AAA Auta musí být zodpovězeno několik otázek. Především Denny musí vysvětlit výroky o znalosti hrozících personálních potíží před roadshow. Dále se musí zjistit, jak dlouho firma tajila prohlubující se finanční potíže. A bylo by také zajímavé vědět, ke komu že to „prosakovaly“ zprávy o špatném hospodaření.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Auta
Toyota pracuje na revolučním elektromobilu s novým typem…
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému podvádění s emisemi
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít