Krokodýl Denny

15. února 2008, 22:41 - Karel Zaoral
15. února 2008, 22:41

Australský styl mamagementu narazil

Oznámení ztráty AAA Auta poslalo akcie společnosti do cenového suterénu a majitelé cenných papírů autobazaru si nyní už oficiálně mohou rvát vlasy. Tedy pokud jim po půlročním držení ztrátových pozic ke rvaní ještě nějaké zbyly. V tiskové zprávě z 8. února AAA Auto uvedlo: „Růst společnosti na současných i nových trzích doprovázely problémy v oblasti lidských zdrojů, zejména při hledání středního a vyššího managementu. Tento vývoj, který jsme indikovali již ve třetím čtvrtletí, pokračoval i v posledních třech měsících roku 2007.“ Tyto věty ve srovnání s prospektem firmy vyznívají doslova skandálně. Šéf firmy se odvolává na personální problémy, které v prospektu naopak vyzdvedává coby konkurenční výhodu - tedy jeden z důvodů, proč by potenciální akcionáři měli nakupovat. I druhá věta má velkou razanci. Denny přiznává, že o hrozbě problémů s lidskými zdroji věděl už ve třetím čtvrtletí, tedy před a během roadshow. Opět v době, kdy personální kvalitu firmy používal jako prodejní argument. Navíc Denny zná svůj byznys a ví, že tento druh podnikání stojí de facto pouze na kvalitě obchodníků. A také dobře ví, že sebemenší výpadek prodejů vážně ohrozí celoroční výsledky. „Jsme znepokojení ziskovostí expanze AAA, hlavně vzhledem k udržení marží v zahraničních filiálkách. Zvýšení nákladů na financování o půl procentního bodu sníží čistý zisk společnosti o pět procent,“ varovali analytici Wood & Company ještě před nepříznivými zprávami o stavu hospodaření firmy. Zřejmě nebyli jediní, kdo si tuto souvislost uvědomoval.
Otázkou je, kdy by se informace o mizerném stavu financí uvnitř AAA Auta dostaly na veřejnost nebýt jejich varování. Dosavadní průběh kauzy nasvědčuje tomu, že šéf firmy považuje primární emisi pouze za způsob, jak rychle přijít k penězům. Ostatní atributy, jako je odpovědnost vůči akcionářům, se zdají být vedlejší. Samorostlý styl vedení firmy bez ohledu na zaběhnutá pravidla je australskému filmovému lovci podobný určitě jen čistě náhodou.
Anthony Denny dosud ani nesdělil, jak velké ztráty vlastně dosáhl. Odmítá komentáře analytiků, kteří předpovídali zhruba dvěstěmilionovou ztrátu, ale zároveň nechce potvrdit, zda je to více než sto milionů korun. Prý se to dozvíme koncem února. „Jedna z nejvýznamnějších průběžných informačních povinností emitentů se vztahuje na kurzotvorné skutečnosti, které jsou předmětem průběžné informační povinnosti formulované v § 80c odstavec 2b zákona o cenných papírech. Podle uvedeného ustanovení je emitent povinen během roku bez zbytečného odkladu uveřejňovat podstatné změny, které nejsou veřejně známé a jež se týkají hospodářské a zejména finanční situace,“ uvádí Komise pro cenné papíry (KCP) v dokumentu o průběžné informační povinnosti. Pomineme-li už tak fatální skutečnost, že Denny zamlčel jemu známé hrozící personální potíže při roadshow a neuvedl pravdivé informace v prospektu, kdy vlastně firma zjistila, že definitivně nastal průšvih?
„Jsou určité signály, že informace o špatném stavu financí prosakovaly mezi akcionáře už dříve. Je tu určitá skupina, která uvažuje o podání žaloby, jíž se chce domoci náhrady škody,“ tvrdí právník Radek Pokorný. Je eticky i právně košer pět měsíců mlčet, respektive mlžit radostnými zprávami o růstu poboček, jestliže rozdíl mezi očekávaným ziskem a odhadem ztráty odhadovaný analytiky je téměř půl miliardy korun? Minimálně dle zmíněného dokumentu KCP nikoli. „Bez zbytečného odkladu“ znamená zítra, pozítří nebo nejpozději řekněme za týden, rozhodně však ne za pět měsíců. A dále je už pouze úsměvné uvádět jako jeden z důvodů ztráty implementaci Navisionu, tedy softwaru v ceně vozidel nejužšího vedení firmy. Jestliže o finanční situaci AAA Auta vedení firmy nemělo ponětí, pak asi právě proto, že Navision lokální manažeři nepoužívali. Místo toho informace o tržbách házeli do porcelánových prasátek. A když se po hromadném svozu a rozbití čuníků na nádvoří Dennyho zámečku na Praze 6 místo hotovosti vysypaly dlužní úpisy, byl asi nejvyšší čas zasednout k počítači a sepsat tiskovou zprávu.
Nyní je na regulátorovi trhu, aby jednal. Z hlediska zachování transparentnosti a důvěry akcionářů nejen AAA Auta musí být zodpovězeno několik otázek. Především Denny musí vysvětlit výroky o znalosti hrozících personálních potíží před roadshow. Dále se musí zjistit, jak dlouho firma tajila prohlubující se finanční potíže. A bylo by také zajímavé vědět, ke komu že to „prosakovaly“ zprávy o špatném hospodaření.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče