Krize trvala jen měsíc

20. dubna 2010, 12:45 - Mgr. Rudolf Marek
20. dubna 2010, 12:45

Vladimírem Petákem

Společnost ABS Jet je největším poskytovatelem privátní letecké dopravy v Česku. Nabízí nejen pronájem strojů s posádkou, ale i prodej letadel, jejich údržbu, diskrétní odbavení letů i hangárování externích byznys jetů. Generální ředitel firmy Vladimír Peták si dokonce myslí, že privátní firmy by měly nahradit část vládní letky. „Stát by neměl utrácet za malé letouny a jejich servis – v tom je Česko výjimkou – ale měl by dát přednost zavedeným aerolinkám, jak je v Evropě obvyklé. Určitě by to přišlo levněji,“ tvrdí.

EURO: Připravujete se na vrchol sezony, kterým je expozice ABS Jetu na veletrhu EBACE v Ženevě. Proč je pro vás tak důležitý? PETÁK: Do expozice jsme hodně investovali, a ta naše bude jedna z největších. Chceme ukázat, kam jsme se po patnácti letech dostali. V Ženevě jsme byli už pětkrát a vždy to přineslo zajímavé kontrakty. Je to také důležitá konfrontace s konkurencí v Evropě.

EURO: Omezila krize i lety byznys jetů? PETÁK: Co se týče pronájmu letadel, tak asi na měsíc v listopadu 2008. V roce 2009 jsme zaznamenali tři tisíce letových hodin, jen o pár hodin méně než o rok dřív. Stejně jako každý rok jsme prodali jedno letadlo firmy Embraer, kterou zastupujeme. Nadnárodní společnosti brzy přišly na to, že levné videokonference nenahradí osobní kontakty, jež souvisejí s budováním kariéry. Přesto v Evropě zkracovala řada firem naší velikosti.

EURO: A proč ne také vy? PETÁK: Hodně nám pomohlo obrovské nadšení lidí, kteří u nás pracují. Za poslední rok jsme mohli přibrat 120 zaměstnanců. Máme autorizované servisní středisko brazilského Embraeru, od loňska také certifikaci na údržbu a opravy proudových letounů. Začali jsme vyhodnocovat uskutečněné lety. Znamená to například posuzování techniky a trajektorie letu, což vede k optimalizaci provozních nákladů, a zároveň dohled nad výkony pilotů. Zjistíme, jak tvrdě kdo přistál, jak dlouhá byla brzdná dráha. Z toho plyne také náročnost údržby a předvídání možných závad. Tato činnost je pro malé aerolinie nepovinná, ale Úřad pro civilní letectví ji oceňuje. Dalším zajímavým oborem je plánování letů pro jiné společnosti.

EURO: To znamená… PETÁK: U nepravidelné letecké dopravy dokáže ušetřit náklady i čas, který je pro mnohé klienty ještě důležitější. Často jde o exotické destinace, četnější přistávání, tankování, což ovlivňuje trvání letu. Hodně klientů proto máme z Asie, ale plánujeme pro celý svět.

EURO: Která z vašich činností nejvíc vydělává? PETÁK: Loni firma vykázala hrubý zisk 30 milionů korun při miliardovém obratu. Vůbec největší výnosy přineslo hangárování letadel. Máme v Ruzyni halu o rozloze 4500 metrů čtverečních. Je to však chráněná stavba z roku 1937 s limitovanou nosností podlah, a proto jsme se rozhodli na ruzyňském letišti postavit za 275 milionů korun další hangár s plochou 5500 metrů čtverečních, prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi, temperovaný, se speciálně zavěšenou střechou. Dokončen má být příští rok touto dobou.

EURO: Jak velkou máte flotilu vlastních letadel? PETÁK: Sedm letounů, převážně Embraer Legacy 600, z nichž nejstarší je z roku 2004, a proto už plánujeme jeho obměnu. Letos chceme koupit jedno až dvě letadla. Filozofií firmy není být levnější než ostatní, ale být luxusnější, bezpečnější a diskrétnější. Přesto letovou hodinu v Cessně Citation Bravo pro šest lidí nabízíme od 50 tisíc korun. Když si k tomu připočtete extra odbavení, není to špatná cena.

EURO: Při jakých příležitostech je o byznys lety největší zájem? PETÁK: Hodně poptávek nyní směřuje k mistrovství světa ve fotbale v Jihoafrické republice. Obrovský zájem byl v době českého předsednictví v Evropské unii, bývá i v obdobích, kdy nějaká velká firma prochází změnou struktury.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
GeForce GTX 1070 Ti by tu mohla být už za měsíc. Skoro tak rychlá, jako GTX 1080?
Broadcom do mobilů přinese lepší GPS. Navigace se zpřesní až na 30 cm
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít