Krize nás donutila ke změnám

30. listopadu 2010, 15:06 - Pavel Hanslíček
30. listopadu 2010, 15:06

Jurajem Rakovským

Každý den České dráhy vypraví sedm tisíc osobních vlaků a obslouží téměř půl milionu cestujících. Zvládnout takový provoz vyžaduje rozsáhlou IT a telekomunikačních podporu, kterou největšímu tuzemskému dopravci poskytuje společnost ČD – Telematika. „Kromě IT a komunikačních služeb Českým drahám dodáváme i speciální telematická řešení umožňující řízení železniční dopravy. To představuje nutnost zpracovávat opravdu rozsáhlé toky dat,“ upřesňuje předseda představenstva společnosti ČD – Telematika Juraj Rakovský.

EURO: Hlavním zákazníkem společnosti ČD – Telematika jsou České dráhy. Které další klienty ještě obhospodařujete? RAKOVSKÝ: Naše spolupráce s Českými drahami má charakter strategického partnerství. České dráhy v naší společnosti vlastní majoritní podíl převyšující 59 procent, proto fakticky fungujeme jako jejich interní dodavatel IT. Celkově získáváme od subjektů působících na železnici asi 70 procent tržeb. Dále máme hodně klientů mezi státními úřady, jako jsou ministerstvo dopravy či Policie České republiky. V oblasti telekomunikačních služeb se zaměřujeme primárně na velkoobchodní segment. Nejčastěji se jedná o jiné telekomunikační operátory, jako jsou společnosti T-Mobile, GTS Novera či Dial Telecom.

EURO: Podepsala se nějak na obratu vaší společnosti ekonomická krize? RAKOVSKÝ: Oproti roku 2008 klesly naše celkové tržby asi o patnáct procent. Loni jsme utržili přibližně 1,5 miliardy korun a podobné tržby očekáváme i letos. V případě služeb pro železniční dopravu jsme ale v posledních dvou letech přišli dokonce téměř o čtvrtinu výnosů, což je důsledkem transformace u našich největších zákazníků, tedy společností ze skupiny Českých drah. Na druhé straně v tomto poklesu vidíme i určitou příležitost – věříme, že dlouhodobě může právě IT sehrát významnou roli při optimalizaci podnikání tohoto největšího tuzemského železničního dopravce. Pozitivní je, že přes pokles tržeb se nám podařilo udržet v černých číslech a loni naše EBITDA činila 252 milionů korun. I přes snížení výnosů proto vnímám tuto krizi jako pozitivní – donutila nás udělat vnitřní změny, které bychom stejně museli uskutečnit.

EURO: U klientů, které tradičně obsluhujete, poptávka po ICT službách klesla. Nahradíte to expanzí do nových oblastí? RAKOVSKÝ: Při práci pro České dráhy jsme získali rozsáhlé znalosti z oboru telematiky. Proto chceme využít řešení vyvinutá pro železnici i v jiných oborech dopravy a také v logistice. Zde máme jistě co nabídnout v oblasti integrovaných dopravních systémů, odbavování cestujících či vystavování elektronických jízdních dokladů. Aplikace našich zkušeností může přinést vyšší pohodlí uživatelům dopravních služeb a také na straně poskytovatele dopravy pokles transakčních nákladů. V tomto ohledu jsou naším logickým partnerem kraje, které řídí integrované dopravní systémy.

EURO: Kromě IT a telematiky vaše společnost poskytuje i telekomunikační služby. Vnímáte příležitosti k růstu i v této oblasti? RAKOVSKÝ: Po svém příchodu do ČD – Telematika před necelými dvěma lety jsem se zaměřil právě na segment telekomunikací. Výsledky z této oblasti ve mně totiž budily pochybnosti o její dlouhodobé rentabilitě. Ovšem díky řadě vnitřních úspor se nám rychle podařilo telekomunikační divizi dostat do černých čísel a nyní se právě telekomunikace staly jednou z oblastí se zajímavým potenciálem růstu. Z tohoto pohledu představuje vlastnictví rozsáhlé páteřní optické sítě o délce přes 3500 kilometrů velkou konkurenční výhodu. Počítáme totiž, že telekomunikační trh se bude nadále rychle rozvíjet, zejména proto, že rezidenční zákazníci budou požadovat stále větší přenosovou rychlost dat. Dalšími faktory, které poženou rozvoj telekomunikací, bude balíčkování služeb, potřeba neustálého mobilního připojení a virtualizace datových služeb pro firmy. A jelikož poskytujeme služby dalším telekomunikačním operátorům a jejich byznys díky zmíněným trendům poroste, náš obrat se bude zvyšovat s nimi.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může…
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: dvouválec na část úvazku
Technologie
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na prvního ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Malá dávka oprav a možnost pokračovat ve čtení článků na počítači [Windows Insider]
Stáhněte si zdarma legendární plošinovku Oddworld: Abe’s Oddysee
Týden blbec. Po Outlooku má velký výpadek také Skype
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít