Menu Zavřít

Krize k nám zřejmě přivede další exportéry

9. 1. 2009
Autor: Euro.cz

Vyvážíte a bojíte se, že globální krize zkomplikuje odbyt vašeho zboží ve světě?

Podle šéfa CzechTrade Ivana Jukla bude právě teď pomoc této vládní proexportní agentury dvojnásob důležitá. Díky ní můžete nyní získat třeba superlevnou kancelář v Americe nebo webovou prezentaci až v šesti jazycích.

Globální krize by mohla být pro český vývoz pořádnou ranou. Jsme proexportně zaměřenou ekonomikou a poptávka přitom v mnoha zemích už teď rychle klesá. Co v této době připravil CzechTrade na pomoc firmám, které potřebují při exportu ušetřit?

Shodou okolností jsme právě v poslední době nastartovali několik nových služeb, které mohou přijít v době krize exportérům jako na zavolanou. Především jsou to Exportní tréninková centra. V zásadě nejde o nic jiného, než že si exportující firma nemusí otevírat – alespoň zpočátku – v cílové zemi vlastní pobočku, ale jejímu marketingovému specialistovi tam poskytneme zázemí v naší zahraniční kanceláři. Takže firma ušetří podstatnou část nákladů. Její pracovník má navíc za zády našeho člověka, který v zemi dlouhodobě působí, takže zná poměry, má kontakty, může obchodníkovi poradit a rozsáhle pomoci při vstupu na nový trh. Ve vzdálených zemích jako Čína, Vietnam či USA se v té úvodní, „rozkoukávací“ fázi navíc hodí, že firma sídlí na společné adrese s vládní agenturou na podporu obchodu.

To je určitě služba, o kterou by měla zájem spousta exportérů. Takže předpokládám, že je nějak omezena.

Ano, služba je pro jednotlivé firmy časově limitována. A samozřejmě také není úplně zdarma. Poplatek závisí hlavně na cenové hladině v dané zemi. Ale obecně lze říci, že se to pohybuje v průměru kolem 30 tisíc korun za měsíc. Uvážíte-li, že je v tom využití zahraniční kanceláře, jejího kompletního administrativního zázemí a také poradenství našeho člověka, asistence, tlumočení a podobně, je to cena víc než příznivá. Pokud by si firma vše zařizovala v neznámém prostředí sama, měla by nesporně náklady daleko vyšší.

Další novinkou pro vývozce je také možnost nechat si udělat pod křídly CzechTrade webovou prezentaci ve světových jazycích…

V rámci inovovaného Adresáře českých exportérů nabízíme prezentaci v šesti zvolených jazycích z celkové nabídky 13 jazyků, a to zase za podstatně výhodnější cenu, než za jakou by ji firma pořídila v komerčním sektoru. Cena placených záznamů je necelé tři tisíce korun u rozšířené prezentace firmy a dalších necelých pět tisíc korun za podrobnou prezentaci výrobku nebo služby. Těch může být až deset.

Další předností je také to, že zvolená technologie řadí Adresář českých exportérů v běžných internetových vyhledávačích mezi přední odkazy. Úspěšnost vyhledávání ale samozřejmě záleží také na kvalitě obsahu prezentace každé firmy. Zvláště začínajícím exportérům se tak díky Adresáři českých exportérů nabízí způsob, jak rychle a výhodně oslovit velkou část světa. Další informace je možné najít na webové adrese http://exporters.czechtrade.cz.

Pod CzechTrade přešla také podpora průmyslového designu v Česku. Ten byl přitom dosud trošku podceněnou disciplínou. Jaký jeví v současnosti firmy o design zájem?

Státní podporu průmyslového designu zastřešujeme zatím zhruba rok, z toho půl roku běží nová služba „analýza stavu designu“, kterou již využilo 40 firem. Zrušené brněnské Designcentrum, které zaštiťovalo design předtím, odbavovalo za stejnou dobu zhruba tentýž počet firem. Takže jsme rádi, že jsme si s novým úkolem snad poradili dobře. Cílem je, aby podnik, který chce inovovat design svých výrobků, u nás našel komplexní podporu. Jakýsi design v kostce. To znamená od poradenství, přes kontakt na designéry v našem Adresáři designérů, až po tip na vhodnou dotační podporu.

OTEVŘEME KANCELÁŘ V KAZACHSTÁNU

V současnosti má CzechTrade v zahraničí 33 zahraničních kanceláří. Budete otevírat v nejbližší době nějakou novou?

Připravujeme otevření zastoupení v Kazachstánu, který se začíná jevit jako obchodně mimořádně zajímavá země. Předpokládám, že pokud se nám podaří plynule dořešit všechny nutné administrativní přípravy, mohli bychom kancelář fakticky otevřít nejspíš v červnu tohoto roku. Pokud bychom měli dost prostředků, zvažujeme na základě poptávky firem i otevření druhé kanceláře v Indii, čtvrté v Rusku nebo zastoupení v Jihoafrické republice.

Jak je to s kanceláří v Mexiku? Ta začala fungovat před více než dvěma lety, ale donedávna jste prý nebyli s jejím přínosem příliš spokojeni…

To je pravda, ale tato kancelář nyní prochází jakýmsi znovuzrozením. Od září do jejího čela nastoupila nová ředitelka Alice Dokoupilová, která obchod úžasně rozhýbala.V Mexiku dlouho žila, zná perfektně prostředí a má osobní kontakty, bez kterých to v této latinskoamerické zemi nejde. A přestože je to mladá a zdánlivě křehká dáma, ve skutečnosti se pohybuje na tvrdém trhu velmi suverénně. Byli bychom rádi, pokud by se vývozci, kteří nebyli dříve spokojeni s podporou exportu v Mexiku, znovu zamysleli nad tímto bohatým trhem a zkusili se na ni obrátit.

V předchozích rozhovorech pro Profit jste naznačil, že zejména některé evropské kanceláře CzechTrade jsou naopak už možná nadbytečné, protože si vývozci na blízkých trzích vědí rady sami. Zrušíte některou?

Uzavřeli jsme zastoupení v Rotterdamu. Holandský trh je tak nyní pokryt z kanceláře v Bruselu. Také jsme utlumili činnost v Budapešti. Ukazuje se, že ze všech okolních trhů zajímá naše vývozce Maďarsko relativně nejméně.

Když jsme u toho, které regiony budou podle vás i v době globální krize pro české vývozce nejperspektivnější?

Jsem přesvědčen, že dobrou alternativou bude pořád Rusko. Z hlediska vývozu našich klientů je suverénně nejúspěšnější pobočkou ta v Petrohradu, druhý je Jekatěrinburk. Zájem bude trvat také o rozvojové trhy, jako je Vietnam. I po službách naší tamější mladé pobočky je mezi podnikateli neuvěřitelná poptávka.

REKORDNÍ ROK PRO CZECHTRADE

Myslíte, že globální krize obecně zvýší zájem o pomoc u vaší agentury?

Bezesporu. Vždyť kdy už jindy než teď budou podnikatelé uvažovat, jak při exportu ušetřit každou korunu. A prostřednictvím CzechTrade jim stát dává spoustu služeb zdarma nebo za téměř symbolickou cenu. Myslím, že k nám krize přivede i klienty, kteří se při exportu dosud spoléhali jen na vlastní síly. Mohlo by se též jednat o větší podniky, zatímco dosud u nás jasně dominovaly menší a střední firmy. Také je otázka, jak se změní oborové zastoupení. V předešlé době měly o pomoc největší zájem potravinářské firmy. Ty tvořily 15 procent všech klientů. Strojírenské podniky pak 13 procent a vývozci stavebních materiálů také 13 procent. Uvidíme, zda se nyní objeví více třeba i dodavatelé z automobilového průmyslu.

Už tak byla ale uplynulá sezona pro CzechTrade rekordní…

Ano, firmám jsme v roce 2008 pomohli s exportem zboží a služeb v objemu zhruba 3,5 miliardy korun. Odpracovali jsme pro ně asi 28 tisíc hodin a poprvé jsme překročili hranici 20 milionů tržeb za naše služby v zahraničí. Také jsme prošli, myslím, výrazným zefektivněním práce uvnitř CzechTrade. Náš systém jsem představil na nedávném setkání proexportních agentur evropských států v Haagu. Natolik se líbil, že i díky tomu se organizátoři akce rozhodli uspořádat letos na podzim obdobné prestižní setkání právě v České republice.

SILNÁ KORUNA MŮŽE EXPORTŮM I POMOCI

Pořád se mluví o finanční krizi, ale všichni zapomínají v záplavě špatných zpráv na ty dvě dobré. Totiž zlevnění ropy a hlavně oslabení české koruny. Pomůže slabší měna exportérům?

Samozřejmě. Ale myslím, že dnes už je důležité hlavně to, aby byl kurz relativně stabilní. Málokdo si také uvědomuje jednu věc. Silná česká koruna přece vývozcům v jistém směru naopak velmi pomáhá. A to tím, že zásadně zlevňuje náklady na marketing v cílové zemi. Veškeré obchodní aktivity na místě nebo reklama se díky sílící koruně v zahraničí našim firmám zlevňuje, na to nezapomínejme. Takže i tahle mince má dvě strany.

Co je podle poznatků CzechTrade v současnosti nejčastější chybou, které se čeští exportéři dopouštějí?

Ještě pořád je to podcenění kulturních odlišností. Musí – zdůrazňuji, že vědomě – přistoupit na mravy obvyklé v cílové zemi a podřídit jim způsob obchodní prezentace. Názorný příklad. Jeden český podnikatel chtěl vyvážet do Chile. Tamější manažeři jsou obvykle absolventy Harvardu či jiných špičkových amerických univerzit a potrpí si na vysokou úroveň jednání. Náš podnikatel jim ale svou nabídku odprezentoval řekněme takovým lidovým způsobem. Vůbec je nezaujal.

Co je ale příznačné – obdobně představil svou nabídku v Rusku. Zhruba ve smyslu – jsme si všichni rovni, máme k sobě srdečný slovanský vztah… V tu ránu byl jejich. Takže je vidět, že co vede v jedné zemi k úspěchu, znamená na jiném trhu malér.

DT24

Když se podíváme na současný český export souhrnně, jsou v něm vidět jasně dva zdánlivě protichůdné trendy. Vývoz sice dlouhodobě roste, ale na druhé straně neustále klesá počet vývozců. Je to dobře?

Za poslední roky opravdu klesl počet vývozců z 28 tisíc až na loňských 18 tisíc. Znamená to, že se export stále víc koncentruje na několik velkých podniků. Jestliže na pouhá čtyři procenta firem připadají tři čtvrtiny exportu Česka a naopak 80 procent vývozců dá dohromady něco málo přes pět procent veškerého vývozu, je něco špatně. Měl by se zvýšit podíl vyvážejících malých a středních firem. Právě ty jsou pro CzechTrade logicky klíčovými klienty.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).