Menu Zavřít

Krize je báječné období

29. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Zajímáme se o příležitosti nejen v Praze, ale i v regionech, ...

Celý podtitul: Zajímáme se o příležitosti nejen v Praze, ale i v regionech, říká provozní ředitel hotelového řetězce Accor

(perex)
Na konci června akcionáři společnosti Accor souhlasili s rozdělením skupiny na dvě samostatné firmy. Hotelový byznys funguje nadále pod značkou Accor, stravenkový pod jménem Edenred. Důvodem pro oddělení obou aktivit bylo podpoření růstu a zahraniční expanze. Předminulý týden navštívil poprvé Českou republiku provozní ředitel Accoru pro Evropu, Střední východ a Afriku Yann Caillère. „Praha je velmi krásné město,“ řekl na úvod rozhovoru pro týdeník EURO francouzský manažer, který je v Accoru rovněž celosvětově zodpovědný za design a výstavbu hotelů. Plánovaná expanze třetí největší hotelové sítě na světě v České republice ale Prahou zdaleka nekončí.

EURO: Na českém trhu působíte od roku 1998. Proč jste se nyní rozhodli dále rozšiřovat formou franšízového programu? Caillère: Accor je největším hotelovým řetězcem v Evropě. Co se týká franšíz, jsme na tomto trhu momentálně druzí a naším cílem je být jedničkou i v této oblasti. Momentálně máme v Evropě osm set franšízových hotelů, z toho 680 ve Francii. Do roku 2015 chceme mít sedm až osm set nových franšíz. Aktivitu v tomto směru rozvíjíme v zemích, jako je Velká Británie, Německo, Benelux, Španělsko či Itálie. A samozřejmě se rozhlížíme po střední a východní Evropě. Jedná se o naše značky Mercure, all seasons, ibis a Etap.

EURO: A proč nejdete cestou výstavby nových hotelů? Je nabídka kapacit na trhu dostatečná? Caillère: V Česku funguje 79 procent hotelů samostatně a za současné nelehké situace se snaží vylepšit své finanční výsledky. V tomto ohledu vidíme prostor, protože přesně to jsme schopni hotelům nabídnout prostřednictvím našeho vlastního rezervačního systému.

EURO: Vnímáte ekonomickou krizi jako ideální příležitost pro expanzi? Caillère: Naprosto skvělé období, protože spousta hoteliérů zažívá těžké časy. My jim můžeme díky své velikosti pomoci, protože jsme schopní v rámci skupiny přesunovat hosty a nabízet jim alternativy. Nejen díky rezervačnímu systému, ale i například věrnostnímu programu A Club, který bude mít koncem roku pět milionů členů. Naši hosté využívají hotely v Barceloně, Římě, Benátkách, Paříži nebo Londýně. Není nic snazšího než jim nabídnout třeba víkendový pobyt v Praze nebo kdekoli jinde v České republice. To vše může místním provozovatelům zvýšit příjmy.

EURO: Kolik byznysu děláte prostřednictvím vlastních internetových stránek? Caillère: Přes Accor.com prodáváme většinu pokojů po celém světě. Například ve Velké Británii přichází z našeho systému 70 procent obchodu. V Česku je to 55 procent.

EURO: Za poslední dva tři roky se ceny v hotelech v Česku snížily o dvacet procent. Je cenová politika součástí franšízové smlouvy? Caillère: Krize samozřejmě snížila ceny všude, ale my se snažíme nikdy nejít dolů až příliš. Někdy dáváme přednost snížení obsazenosti před zlevňováním. Na to máme kvalitní systém řízení výnosů, který funguje v rámci našeho rezervačního systému. Klíčovým ukazatelem v našem byznysu je RevPAR (výnos na volný pokoj – pozn. red.). RevPAR Accoru se díky tomu vloni snížil méně než u konkurence.

EURO: Který segment bude pro růst Accoru v Česku klíčový? Caillère: Naší snahou je zajistit byznys v oblasti ekonomických a středních hotelů. Tam máme zejména značky ibis, Novotel a Mercure. V České republice nejsme v segmentu luxusních hotelů, pokud bychom tady našli Sofitel nebo Pullman, bylo by to sice vítané, ale tak daleko ještě nejsme.

EURO: Můžeme na hotelovém trhu očekávat větší koncentraci? Caillère: V případě naší expanze to není otázka koncentrace. Franšízant je nezávislá osoba, která s námi dělá obchod, ale zůstává majitelem a provozovatelem hotelu. Ani ve Spojených státech, kde máme na trhu hotelových řetězců 78procentní podíl, nelze hovořit o koncentraci. Například ve Francii provozujeme patnáct set hotelů. V Česku pouze sedm. I když jsme jedničkou na evropském trhu, jsme daleko tomu, abychom byznys příliš koncentrovali.

EURO: Ze sedmi hotelů v Česku máte kromě plzeňského ibisu všechny v Praze. Budete se soustředit na hledání partnerů v regionech? Caillère: Počátkem roku 2011 otevřeme na severu Mercure Ostrava City. Máme již zpracované projekty v Olomouci pod značkou ibis. O příležitosti se zajímáme i ve městech, jako je Brno nebo Liberec. Prostřednictvím franšíz bychom chtěli vybudovat síť až patnácti hotelů ve významných městech republiky.

EURO: Je v regionech dostatek hotelů, které by odpovídaly vašim požadavkům? Caillère: Naším cílem není získat většinu hotelů, ale mít přiměřenou a konzistentní hotelovou síť. Ať již v rámci města, regionu nebo země.

EURO: Mají byznysoví klienti velký podíl ve vašich hotelech v Česku? Caillère: V současnosti představují zhruba 50 procent obsazenosti. Bez ohledu na jejich podíl jsou pro nás velmi důležití. Přijíždějí v různou dobu během týdne v podstatě celoročně.

EURO: Jaká je nyní obsazenost vašich hotelů u nás? Caillère: V porovnání s loňskem vzrostla o osm procent a momentálně se pohybuje v průměru okolo 63 procent. Tempo oživení je ale v České republice pomalejší. Je podobné jako v jižní Evropě, ve Španělsku, Itálii nebo Řecku.

EURO: A v dalších východoevropských zemích? Caillère: Rovněž pomalé oživení. Když se ale podíváte do Velké Británie, Německa, Francie, Beneluxu nebo Švýcarska, tam už je to skutečný boom.

EURO: Během krize se za obchodem cestovalo méně. Nyní počet cizinců v Praze opět pomalu stoupá, ale tráví zde méně času… Caillère: V roce 2009 klesal počet obchodních cest a stoupal počet cest za odpočinkem. Letos už volný čas nestoupá a byznys je zpátky. Nárůst sledujeme zejména v oblasti kongresové turistiky. Vloni všechny firmy šetřili na seminářích, na mítincích, incentivách, nyní v našich hotelech vidíme stále více těchto aktivit. Nesmíme ale zapomenout, že podobné akce probíhají jen v určitých typech hotelů. Například v tomto hotelu (Century Old Town Prague – pozn. red.) děláme dobrý byznys, v Novotelu je ho méně a v ibisu ještě míň. Protože tento druh turistiky závisí na kapacitách kongresových prostor. Značka ibis není pro tyto příležitostí ideální, protože nabízí menší počet zasedacích místností. Na trhu již ale sledujeme skutečné oživení, které je patrné i na letištích. Když jsem dnes ráno odlétal z Paříže, musel jsem u bezpečnostní kontroly čekat frontu. Před rokem jsem byl u letadla za deset minut. A letadla jsou plná.

EURO: Lze předvídat oživení ekonomiky dle obsazenosti hotelů? Caillère: Hotelový byznys funguje v cyklech a vždy máte čtyři fáze. V první klesá obsazenost a ceny jdou nahoru. To se stalo v září 2008. Následuje období, kdy jsou dole obsazenost i ceny. To se stalo vloni. Pak se obsazenost zvyšuje, ale ceny zůstávají nízké. Některé země, jako Česko, jsou momentálně v této fázi. Poslední fází je vysoká obsazenost a ceny nahoře. Některé země, například Čína, Indie nebo Brazílie, se do ní již dostaly.

EURO: Zrovna v Indii chcete do roku 2015 investovat 150 milionů dolarů. Budete stavět nové hotely? Caillère: V Indii? Vždyť tam je obrovský potenciál, miliarda obyvatel – a víte, jakou mají nabídku hotelových kapacit? Stejnou jako Nizozemsko. Neuvěřitelný prostor pro náš růst, úplná dálnice!

EURO: Je tato expanze důvodem, proč prodáváte několik desítek hotelů v Evropě? Caillère: Je to pro nás způsob refinancování expanze, ale zároveň není smyslem našeho byznysu všechny hotely vlastnit. Prodáváme pouze budovy, hotely jinak nadále provozujeme.

EURO: Do jaké míry ovlivnila krize chování klientů? Caillère: Řekl bych, že po každé krizi jsou hosté vzdělanějšími zákazníky. Nyní vědí, jak to funguje: když si rezervujete s předstihem, můžete dostat lepší cenu. Když na poslední chvíli, máte dvě možnosti: buď dobrý obchod, nebo žádný, protože hotel je plný. Stejně to funguje při koupi letenky nebo pronájmu automobilu a hosté to pochopili. Dovedou také lépe hodnotit poměr výkon/cena. Proto na kvalitu služeb velmi dbáme i v ekonomické třídě hotelů. I když jste ubytován v hotelu ibis, poskytujeme vám takzvanou patnáctiminutovou garanci (pokud host oznámí problém, který je v odpovědnosti hotelu, musí ho personál vyřešit do čtvrt hodiny, jinak jde ubytování na účet hotelu – pozn. red.).

EURO: Podobně jako u jiných služeb může být negativní reakce klienta na internetu smrtící… Caillère: Bezpochyby. Pokud nespokojený klient například na internetových stránkách Trip Advisor napíše, byl jsem v tom a tom hotelu a byla to noční můra, jste mrtev, protože následující den se o jeho zkušenosti dozvědí dva miliony lidí. Dnes musíte být velmi transparentní v tom, co hostům slibujete. Pokud servis na pokoji, pak byste ho měl skutečně poskytovat. V tom je velká změna. Navíc hosté jsou dnes opravdu mezinárodní a musíte být připraven na všechno.

BRAND24

BOX:
Trojka, dvojka, jednička Skupina Accor provozuje třetí největší síť hotelů na světě a je jedničkou na evropském trhu. V Evropě je druhým největším poskytovatelem hotelových franšíz. Ve skupině Accor je prostřednictvím franšíz spravováno 21 procent hotelů. Skupina provozuje hotely pod třinácti různými značkami, od kategorie luxusních po ekonomické (Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio, ibis, all seasons, Etap Hotel, Formule 1, hotelF1, Motel 6).

Kontinent*Počet hotelů*Počet pokojů
Evropa*2310*252 723
Severní Amerika*1076*110 501
Latinská Amerika*180*27 634
Asie a Tichomoří*402*78 003

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).