Krize jako sebenaplňující proroctví

23. října 2008, 05:01 - Petr Kudláček
23. října 2008, 05:01

Noviny mohou samy ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci.

Znáte ten pocit, kdy se vrátíte z dovolené a zdá se vám, že nic nového se ve vašem okolí či v politice nestalo?

Čtrnáct dní jsem byl úplně oddělen od okolního světa, bez přístupu na internet. První, co jsem po svém návratu do Česka viděl, byly stánky s novinami přeplněnými bombastickými titulky jako Wall Street se zhroutil a Panika na burzách. Když jsem zapnul počítač, v ekonomické rubrice na iDnesu bylo celkem jedenáct článků. Deset z nich se týkalo špatné ekonomické situace a toho, jak se šíří i do Evropy. Pomyslel jsem si, že celý svět se zbláznil, že ho musela zachvátit panika. Copak se v ekonomice neděje nic jiného?

Přemýšlím, jak mohou takové senzační novinové titulky ovlivnit naši ekonomiku, která je v zásadě zdravá. Jak se tahle situace projeví v našem rozhodování o investicích? Naše rozhodování totiž nikdy není čistě racionální. Je vždy ovlivněno naším emočním stavem. Vznikne-li v našich myslích představa, že ekonomika jde do háje, tak ekonomika do háje půjde. Je to sebenaplňující proroctví.

Podnikatel rozhodující se o investici si nyní, kdy se o ničem jiném nepíše, nechá dvakrát projít hlavou, jestli má něco koupit. Takhle to funguje: malá semínka pochyb jsou zaseta do našich myslí a bohužel mohou vzklíčit.

A tato rozhodnutí nakonec ovlivní celý trh. Ačkoliv je stav naší ekonomiky v zásadě dobrý, noviny tímto způsobem mohou ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci. Je to multiplikační efekt, který si nakonec podmaní i ty největší optimisty. Dnes se to děje rychleji než kdy předtím. V době krize ve třicátých letech minulého století se prezident Roosevelt ve svém projevu proslavil tvrzením, že ta nejhorší věc, které se musíme bát, je strach sám.

Odborníci komentují příznivě se vyvíjející situaci na světových trzích. Noviny však varují: není důvod k žádnému optimismu. Média by spíše měla šířit důvěru, a nikoli negativní sdělení. I když se noviny shodovaly v tom, že nás krize příliš nezasáhne, bylo to vždy uvedeno jen tak mimochodem na konci článku. Titulky ovšem vypadaly hrůzostrašně.

Média by ve svém okolí neměla hledat jen špatné zprávy, ale i ty příznivé, neboť celou situaci mohou ještě zhoršit, urychlit a přispět k šíření všeobecné paniky. Tendenční titulky v novinách ovlivňují nákupní rozhodováni negativním směrem a celkový stav tak ještě zhoršují.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít