Krize jako sebenaplňující proroctví

23. října 2008, 05:01 - Petr Kudláček
23. října 2008, 05:01

Noviny mohou samy ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci.

Znáte ten pocit, kdy se vrátíte z dovolené a zdá se vám, že nic nového se ve vašem okolí či v politice nestalo?

Čtrnáct dní jsem byl úplně oddělen od okolního světa, bez přístupu na internet. První, co jsem po svém návratu do Česka viděl, byly stánky s novinami přeplněnými bombastickými titulky jako Wall Street se zhroutil a Panika na burzách. Když jsem zapnul počítač, v ekonomické rubrice na iDnesu bylo celkem jedenáct článků. Deset z nich se týkalo špatné ekonomické situace a toho, jak se šíří i do Evropy. Pomyslel jsem si, že celý svět se zbláznil, že ho musela zachvátit panika. Copak se v ekonomice neděje nic jiného?

Přemýšlím, jak mohou takové senzační novinové titulky ovlivnit naši ekonomiku, která je v zásadě zdravá. Jak se tahle situace projeví v našem rozhodování o investicích? Naše rozhodování totiž nikdy není čistě racionální. Je vždy ovlivněno naším emočním stavem. Vznikne-li v našich myslích představa, že ekonomika jde do háje, tak ekonomika do háje půjde. Je to sebenaplňující proroctví.

Podnikatel rozhodující se o investici si nyní, kdy se o ničem jiném nepíše, nechá dvakrát projít hlavou, jestli má něco koupit. Takhle to funguje: malá semínka pochyb jsou zaseta do našich myslí a bohužel mohou vzklíčit.

A tato rozhodnutí nakonec ovlivní celý trh. Ačkoliv je stav naší ekonomiky v zásadě dobrý, noviny tímto způsobem mohou ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci. Je to multiplikační efekt, který si nakonec podmaní i ty největší optimisty. Dnes se to děje rychleji než kdy předtím. V době krize ve třicátých letech minulého století se prezident Roosevelt ve svém projevu proslavil tvrzením, že ta nejhorší věc, které se musíme bát, je strach sám.

Odborníci komentují příznivě se vyvíjející situaci na světových trzích. Noviny však varují: není důvod k žádnému optimismu. Média by spíše měla šířit důvěru, a nikoli negativní sdělení. I když se noviny shodovaly v tom, že nás krize příliš nezasáhne, bylo to vždy uvedeno jen tak mimochodem na konci článku. Titulky ovšem vypadaly hrůzostrašně.

Média by ve svém okolí neměla hledat jen špatné zprávy, ale i ty příznivé, neboť celou situaci mohou ještě zhoršit, urychlit a přispět k šíření všeobecné paniky. Tendenční titulky v novinách ovlivňují nákupní rozhodováni negativním směrem a celkový stav tak ještě zhoršují.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít