Krize jako sebenaplňující proroctví

23. října 2008, 05:01 - Petr Kudláček
23. října 2008, 05:01

Noviny mohou samy ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci.

Znáte ten pocit, kdy se vrátíte z dovolené a zdá se vám, že nic nového se ve vašem okolí či v politice nestalo?

Čtrnáct dní jsem byl úplně oddělen od okolního světa, bez přístupu na internet. První, co jsem po svém návratu do Česka viděl, byly stánky s novinami přeplněnými bombastickými titulky jako Wall Street se zhroutil a Panika na burzách. Když jsem zapnul počítač, v ekonomické rubrice na iDnesu bylo celkem jedenáct článků. Deset z nich se týkalo špatné ekonomické situace a toho, jak se šíří i do Evropy. Pomyslel jsem si, že celý svět se zbláznil, že ho musela zachvátit panika. Copak se v ekonomice neděje nic jiného?

Přemýšlím, jak mohou takové senzační novinové titulky ovlivnit naši ekonomiku, která je v zásadě zdravá. Jak se tahle situace projeví v našem rozhodování o investicích? Naše rozhodování totiž nikdy není čistě racionální. Je vždy ovlivněno naším emočním stavem. Vznikne-li v našich myslích představa, že ekonomika jde do háje, tak ekonomika do háje půjde. Je to sebenaplňující proroctví.

Podnikatel rozhodující se o investici si nyní, kdy se o ničem jiném nepíše, nechá dvakrát projít hlavou, jestli má něco koupit. Takhle to funguje: malá semínka pochyb jsou zaseta do našich myslí a bohužel mohou vzklíčit.

A tato rozhodnutí nakonec ovlivní celý trh. Ačkoliv je stav naší ekonomiky v zásadě dobrý, noviny tímto způsobem mohou ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci. Je to multiplikační efekt, který si nakonec podmaní i ty největší optimisty. Dnes se to děje rychleji než kdy předtím. V době krize ve třicátých letech minulého století se prezident Roosevelt ve svém projevu proslavil tvrzením, že ta nejhorší věc, které se musíme bát, je strach sám.

Odborníci komentují příznivě se vyvíjející situaci na světových trzích. Noviny však varují: není důvod k žádnému optimismu. Média by spíše měla šířit důvěru, a nikoli negativní sdělení. I když se noviny shodovaly v tom, že nás krize příliš nezasáhne, bylo to vždy uvedeno jen tak mimochodem na konci článku. Titulky ovšem vypadaly hrůzostrašně.

Média by ve svém okolí neměla hledat jen špatné zprávy, ale i ty příznivé, neboť celou situaci mohou ještě zhoršit, urychlit a přispět k šíření všeobecné paniky. Tendenční titulky v novinách ovlivňují nákupní rozhodováni negativním směrem a celkový stav tak ještě zhoršují.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče