Krásný, stylový, velmi malý

23. srpna 2004, 00:00 - ERICH HANDL
23. srpna 2004, 00:00

MINI COOPER Úspěšní podnikatelé jezdí po Praze zásadně ve velkých džípech. Tento přežitek grunderského kapitalizmu je ale nepraktický. Proč nezkusit něco stylového, s čím se dobře parkuje - anglický Mini Cooper.

MINI COOPER Úspěšní podnikatelé jezdí po Praze zásadně ve velkých džípech. Tento přežitek grunderského kapitalizmu je ale nepraktický. Proč nezkusit něco stylového, s čím se dobře parkuje - anglický Mini Cooper. Pod taktovkou bavorského BMW se Britové snaží obnovit slávu malého vozítka, které v prvních verzích připomínalo trabanta. Jeho předchůdci byly vozy Austin a Morris Mini vyráběné od roku 1959. Firma BMC je vyráběla také pod jinými značkami. V roce 1969 byla v rámci koncernu British Leyland založena nová značka Mini. V roce 1986 přešla výroba vozů Mini do firmy Austin Rover, od roku 1990 přejmenované na Rover Cars. Dnes je vlastníkem samostatné značky Mini výše zmíněná německá automobilka. Ještě v šedesátých letech by si málokdo vsadil na úspěch stroje. Měl malá kola a volant, do kufru se stěží vměstnala aktovka. Alexandr Arnold Constantin Issigonis, konstruktér morrise, prý při navrhování karoserie obkreslil čtyři na zemi sedící tlusté pivaře, a tím dostal její obrysy. Motor uložil na tehdejší dobu netradičně vpředu napříč s tím, že princip převodu síly na kola okoukal z mechanizmů ponorkových věží. A třebaže zpočátku podivná krabice s názvem Mini Morris nevzbuzovala nadšení, evropské cestovní agentury zvaly turisty do Londýna s tím, že tam lze spatřit bankéře s buřinkou za volantem miniauta. Vůz měl fenomenální úspěch, za první čtvrt století vyjelo z výrobních závodů pět milionů kusů. Montáž jednoho vozu trvala necelé dvě hodiny, i když bylo třeba přišroubovat 3009 šroubů. Issigonis byl také později za svůj počin odměněn - získal titul baroneta. Nyní se o zopakování někdejšího úspěchu snaží Němci pod značkou Mini Cooper. Autíčko má původní tvary, zůstala ipalubní deska s tradičním velkým tachometrem uprostřed, „vnitřnosti“ jsou ale už z tohoto tisíciletí. Moderní benzinový čtyřválec 1.6, který Profit na začátku srpna otestoval, dokáže morrise pohánět až dvousetkilometrovou rychlostí. Komfort kabiny byl srovnatelný s limuzínami - nechyběly velurové koberečky, klimatizace či palubní počítač. Tomu také odpovídala cena testovaného stroje - úctyhodných 599 520 korun, přičemž v nejlevnější verzi vyjde stroj na sumu o sto tisíc korun nižší. Za tyto peníze ale majitel jezdí stylově - se všemi výhodami a nevýhodami jedinečného miniauta. ČÍM MŮŽE ZASKOČIT Zájemce o Mini Morris musí počítat s tím, že styl může ukrojit z praktičnosti. Vedle zřejmých nedostatků auta, jako je omezený prostor na zadních sedadlech a v kufru, může řidiče zarazit nepřehledná palubní deska. Nepříjemným překvapením je také skutečnost, že přes přední lem střechy nejsou na křižovatce vidět semafory. TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA**

Karoserie třídveřová

Délka 3626 mm

Výška 1408 mm

Motor benzinový čtyřválec

Výkon 85 kW

M. rychlost 200 km/h

Cena 599 520 Kč

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít