Král na trhu dezinfekcí

18. února 2008, 00:00 - Renata Bartošková
18. února 2008, 00:00

Poprvé s ním hospodyňky uklízely v roce 1971. Po pádu komunismu se zdálo, že na něho spotřebitelé zanevřou. Dnes se ale opět vrací na výsluní. Řeč je o Savu.

Savo Poprvé s ním hospodyňky uklízely v roce 1971. Po pádu komunismu se zdálo, že na něho spotřebitelé zanevřou. Dnes se ale opět vrací na výsluní. Řeč je o Savu.

Kdo neznal Savo dříve, určitě ho zaregistroval při povodních v roce 2002, kdy sloužilo jako nenahraditelný pomocník při likvidování škod. Jen Středočeský kraj tehdy požádal o patnáct tisíc kilogramů této dezinfekce.

Savo je ale na trhu již od sedmdesátých let minulého století. Původně bylo určeno pro dezinfekci pitné vody. Odtud také pochází jeho název, který zkracuje slovní spojení „sanace vody“. Pro svou oblibu bylo Savo postupně upravováno do různých modifikací tak, aby ho spotřebitelé mohli použít i na dezinfekci ploch a povrchů a na odstraňování plísní.

Navzdory pohromám

Historie dnešní Bochemie, která Savo vyrábí, se začala psát v roce 1904. Na území města Bohumína byla tehdy založena její předchůdkyně, společnost Österreichische Chemikalienwerk R. Goldschmied & Co. Přes všechny nepříznivé politické, ekonomické i společenské události, které dolehly na region, byl podnik po celou dobu své existence úspěšný. Firma přežila okupaci, bombardování i přechod fronty za 2. světové války. Poté přečkala znárodnění a následné centralizované státní řízení, vyznačující se častými změnami organizačního začlenění podniku i výrobního programu.

HISTORIE SPOLEČNOSTI

 1904 – založení společnosti Oesterreichisches 

 Chemikalienwerk R. Goldschmied & Co, začíná

 výroba sacharinu, dehtových barviv, chemikálií a

 farmaceutických produktů

  • * 1953 – vzniká národní podnik Lachema Brno  1971 – Lachema spouští výrobu čisticího a  dezinfekčního prostředku Savo  1994 – privatizace společnosti, vznik Bochemie, s. r. o.  1995 – vznik nadnárodního uskupení Bochemie Group  2007 – Benson Oak Capital se stává novým majitelem  společnosti  2008 – fúze sloučením, vznik Bochemie, a. s. Po revoluci přišel propad Za komunismu fabrika fungovala jako národní podnik Lachema Brno. V tomto období zažívalo Savo zlatý věk. S porevolučním vstupem zahraničních produktů na trh viditelně klesal zájem spotřebitelů. Karta se začala obracet až po přelomu milénia. V roce 2001 se značka Savo dočkala rozšíření portfolia výrobků o tenzidové nechlorové čisticí přípravky. O čtyři roky později změnila Bochemie obaly výrobků, aby na pultech obchodů lépe konkurovaly zahraničním kolegům. Společnost také začala značku více propagovat, což se vyplatilo. „Dnes má Savo na tuzemském i slovenském trhu dezinfekčních čisticích přípravků asi osmdesátiprocentní tržní podíl. Je leaderem specializovaných trhů čističů koupelen a kuchyní, kde ovládlo třicet procent. Velmi silnou pozici zastává s patnáctiprocentním podílem také na trhu WC čističů,“ přibližuje produktová manažerka značky Savo Iva Sokolovská. Podle průzkumů, které si chemička každoročně nechává dělat, zná v posledních třech letech tuto značku až devadesát procent českých i slovenských spotřebitelek. V roce 2007 přinesla podle obchodního ředitele Bochemie Miloslava Vodičky skupina výrobků Savo společnosti tržby okolo čtyř set milionů korun. V rukou nového majitele**

Produkty zastřešované značkou Savo jsou nejvýraznějším sortimentem, jaký Bochemie na domácím trhu prodává. Právě díky těmto prostředkům a kvůli rychlému nárůstu exportu jiných skupin výrobků do Ruska, Indie a jihovýchodní Asie dokázala už v roce 2006 přeskočit magickou hranici jedné miliardy korun v tržbách. V loňském roce společnost tento obrat ještě navýšila. Loni v srpnu koupila Bochemii investiční firma Benson Oak Capital. „Nový majitel má v plánu značku Savo dále rozvíjet a vylepšovat,“ ujišťuje Sokolovská.

Jakub Plášek ze společnosti Cocoon, který dělal před lety výzkum pro Domestos, míní, že to „zabiják bakterií“ s tuzemským čističem rozhodně neměl a pravděpodobně stále nemá jednoduché. „Savo se nesnaží vemlouvat masivní reklamou, dá se mu věřit a je levné. Spousta Čechů si řekne, když někde ucítí dezinfekci nebo chlór, tady je cítit Savo! A tenhle čpící prvek identity značky je z hlediska brandingu pravé požehnání.“

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče