Kraje vyhlásily válku Českým drahám

07. listopadu 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
07. listopadu 2005, 00:00

SPOR O NÁKLADY Českým drahám hrozí, že v příštím roce nedostanou od krajských úřadů ani korunu. Asociaci krajů České republiky došla trpělivost. Spor o vyčíslení ztrát z osobní přepravy, který vznikl letos na jaře, tak nabírá na obrátkách.

SPOR O NÁKLADY Českým drahám hrozí, že v příštím roce nedostanou od krajských úřadů ani korunu. Asociaci krajů České republiky došla trpělivost. Spor o vyčíslení ztrát z osobní přepravy, který vznikl letos na jaře, tak nabírá na obrátkách.

Pohár trpělivosti krajských úřadů přetekl. Dráhy po nich totiž požadují stále více peněz. Zastupitelé přitom nevědí, kolik vlastně stojí přeprava jednoho cestujícího na regionálních tratích. „Globální požadavek Českých drah (ČD) na dotace bez vyčíslení provozu na konkrétních úsecích železnice je pro kraje nadále nepřijatelný,“ říká předseda Rady Asociace krajů a moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský.

Dotace na železniční dopravu se ročně pohybují v řádech desítek až stovek milionů korun. Například v Moravskoslezském kraji jde ročně na tyto účely kolem 400 milionů.

ZAČALO TO NA SEVERU

Financování regionální železniční dopravy momentálně funguje tak, že ČD se společně s daným krajským úřadem dohodnou na rozsahu požadované dopravy a objemu finančních prostředků. Ty pak kraj poukáže na účet drah. Na severu Čech se ale letos zastupitelům přestalo líbit, že jim dráhy nejsou schopny vyúčtovat skutečné náklady na objednanou regionální dopravu. „Nelze zjistit, zda cestující jízdenku použil v osobním vlaku, či rychlíku, ráno, nebo večer,“ tvrdil na jaře vedoucí ústeckého centra osobní přepravy ČD Petr Hinterholzinger. Ústecký kraj letos schválil pro železnici dotaci 335 milionů korun, dráhy však požadují o téměř 120 milionů více.

Během dalších měsíců se k protestům ústeckých zastupitelů přidaly další kraje. Dohoda se ale rýsuje. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského jednotlivá regionální pracoviště a ekonomické útvary podniku již připravují podklady k vyúčtování. „Tyto údaje jsme ale krajům předávali i v minulosti,“ říká mluvčí.

ZTRÁTOVÉ TRATĚ SE ASI ZAVŘOU

I Tošenovský potvrdil, že dráhy na požadavek krajů přistoupily a začaly rozbory připravovat. „Teprve až je kraje obdrží, budou s Českými drahami jednat o způsobu financování a dokrývání případné ztráty na jednotlivých úsecích tratí,“ uvedl moravskoslezský hejtman.

Zároveň potvrdil, že pokud kraje některé tratě označí jako pro zajištění základní dopravní obslužnosti zbytečné, dopravu na nich dotovat nebudou. V tomto případě by se ČD prý musely vypořádat se ztrátami bez dotací od krajů. „Kraje naopak určitě dají peníze na neefektivní tratě, které jsou však v daném regionu jedinou možností k zajištění obslužnosti,“ zdůraznil Tošenovský.

Hrozba zastavení osobní dopravy přitom leží například i nad několika lokálkami v okolí Prahy. Na černé listině středočeského krajského úřadu se ocitly například tratě z Vraného nad Vltavou do Dobříše nebo z Prahy Smíchova do Rudné a Berouna. „Autobusová dopravní obslužnost nás stojí 180 milionů korun, železniční 744 milionů. Pokud přidáme 100 milionů korun z dotace pro ČD, nebude problém, abychom lidi autobusy dovezli tam, kam bude potřeba,“ vysvětluje hejtman tohoto regionu Petr Bendl. Podle jeho slov se však o osudu nejen jmenovaných tratí bude dále jednat.

POMŮŽE KONKURENCE Dalším důvodem, proč krajům chybí přesné vyčíslení nákladů v osobní železniční dopravě, je to, že mohou jen obtížně vypisovat výběrová řízení na provozovatele regionálních tratí. „Když neznám přesné náklady současného provozovatele, nemohu posoudit, zda to konkurence umí levněji,“ říká hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel. Právě tento lázeňský region se jako první odhodlal k vypsání tendru na provozovatele tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. Do soutěže se přihlásily České dráhy a firmy Viamont a Railtrans. Hlavním měřítkem pro výběr dopravce se stala cena za vlakový kilometr. Zatímco České dráhy nabídly cenu 80,40 koruny a Railtrans dokonce 84,20 koruny, vítězný Viamont je schopen dopravu provozovat za 64,60 koruny. „V ročním souhrnu to znamená, že budeme Viamontu na provozování trati přispívat kolem 25,6 milionu korun. To je asi o šest milionů méně, než chtěly ČD, a zhruba o devět milionů méně, než byl požadavek Railtransu. Oproti současnému stavu tak ročně na dotacích ušetříme kolem 5,9 milionu korun,“ pochvaluje si Pavel. Jednou z dalších podmínek byl také požadavek na kvalitnější vlaky - od Nového roku budou mezi oběma městy jezdit moderní motorové jednotky německého dopravce Vogtlandbahn, které si Viamont pronajímá. MÍSTO VLAKŮ AUTOBUSY?**

Problémy s rostoucími náklady může vyřešit vypsání tendrů a výběr jiného provozovatele regionální železniční dopravy. V opačném případě, kdy by požadavky Českých drah rostly a nepodařilo se nalézt dohodu, existuje reálná možnost, že by vlaky nahradily autobusy. „Nutné je ale, aby všechny kraje vystupovaly při jednání s ČD jednotně,“ přiblížil strategii krajských zastupitelstev Petr Bendl. Přesto on sám i další hejtmané věří tomu, že se nakonec podaří uzavřít akceptovatelnou dohodu s ČD, případně s jiným dopravcem.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít