Kraj těží z průmyslu, ale i z památek

13. června 2005, 00:00 - red
13. června 2005, 00:00

STŘEDOČESKÝ KRAJ 16. 6. 2005 Nespornou výhodou Středočeského kraje je jeho poloha v blízkosti hlavního města Prahy. Vyhledáván je však nejen podnikateli, ale i turisty. Rozlohou patří k největším regionům a je mezi čtyřmi, na jejichž území žije více než milion obyvatel.

STŘEDOČESKÝ KRAJ 16. 6. 2005

Nespornou výhodou Středočeského kraje je jeho poloha v blízkosti hlavního města Prahy. Vyhledáván je však nejen podnikateli, ale i turisty. Rozlohou patří k největším regionům a je mezi čtyřmi, na jejichž území žije více než milion obyvatel.

Stěžejními průmyslovými odvětvími Středočeského kraje jsou strojírenství, chemie a potravinářství. Například mladoboleslavská Škoda Auto se stala podnikem celostátního významu. Několika významnějšími podniky je zastoupeno i sklářství, keramika a polygrafie. Ústup zaznamenaly dříve tradiční obory, těžba uhlí, ocelářství a kožedělný průmysl.

Ve srovnání s odvětvovou strukturou zaměstnanosti je v kraji nadprůměrně zastoupena průmyslová výroba a zemědělství. Naopak podíl stavebnictví a služeb na celkové zaměstnanosti je nižší, oblast služeb však v posledních letech roste. Nárůst pracovníků vykazuje průmysl dřevozpracující, gumárenský a plastikářský. Pokles naopak vykazuje průmysl textilní a oděvní.

Výrazně průmyslovým okresem je Mladá Boleslav (nadpoloviční většina všech zdejších zaměstnanců pracuje v průmyslu). Tento okres má také největší tržby na jeden podnik a největší počet zaměstnanců na jeden podnik. Toto prvenství není pouze v rámci kraje, ale i v celé republice. Dalšími okresy s větším počtem průmyslových podniků se sto a více zaměstnanci jsou Beroun, Kladno a Příbram.

V polovině loňského roku mělo na území kraje sídlo 225 průmyslových podniků se stovkou a více zaměstnanci. Nejvyšší meziroční pokles zaměstnanců kraj zaznamenal v průmyslu textilním a oděvním, téměř o pětinu se snížil počet pracovníků ve výrobě ostatních nekovových výrobků. Nárůst pracovníků vykazuje zejména výroba optických přístrojů a produkce pryžových a plastických výrobků. Průměrná měsíční nominální mzda ve sledovaných průmyslových podnicích loni činila 19 802 korun a meziročně vzrostla o 7,1 procenta. V silniční dopravě kraj připravuje dobudování silničního okruhu kolem Prahy. Chystá se rovněž výstavba dálnice D 3 z Praha do Českých Budějovic a v plném proudu je dostavba rychlostní komunikace R6 (Praha-Karlovy Vary).

Na území Středních Čech nyní probíhá rekonstrukce železničních mezinárodních koridorů. Existují též projekty na rozvoj příměstské kolejové dopravy. Jedná se o výstavbu rychlodráhy Kladno-Praha, a v dlouhodobém horizontu se uvažuje o podobném spojení z hlavního města do Mladé Boleslavi. Důležitým faktorem je revitalizace bývalých průmyslových areálů (například areál Poldi v Kladně) a rozvoj nových průmyslových zón.

Středočeský kraj je v převážné míře venkovskou oblastí s infrastrukturou. Pro obnovu venkova existuje několik projektů. Některé oblasti vidí šanci v rozvoji cestovního ruchu. Takovým projektem je například tvorba turistického parku a rozvinutí rekreační oblasti Sedlec-Prčice. Připraveny jsou i projekty na multifunkční využití dosud nevyužívaných území bývalého vojenského újezdu Mladá.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče