Krach Tomi Tour: poslední cesta – směr bankrot

29. července 2009, 00:00 - Renata Lichtenegerová
29. července 2009, 00:00

Cestovní kanceláře se potýkají s dopady ekonomické krize. Byly nuceny snížit marže, čelí nedůvěře bank. Situace na trhu si vyžádala první oběti. Tu největší z nich, cestovní kancelář Tomi Tour, ale patrně nemá na svědomí jen recese.

Autor: Jakub Hněvkovský

Začátkem tohoto týdne by se měli z egyptských letovisek Šarm aš-Šajch a Taba dostat domů poslední klienti zkrachovalé cestovní kanceláře Tomi Tour. Ta ukončila svou činnost v pátek 17. července. Jedná se o největší krach cestovní kanceláře od konce 90. let, kdy skončila společnost Travela. Cestovní kancelář Tomi Tour patřila mezi desítku největších firem na trhu a ročně prodala zhruba padesát tisíc zájezdů.

Ve chvíli, kdy Tomi Tour ukončila svou činnost, měla v zahraničí zhruba tři tisíce klientů a dalších deset tisíc lidí od ní mělo nakoupené zájezdy. O návraty domů se postarala slovenská pojišťovna Union, u níž byla kancelář pojištěna proti úpadku, ve spolupráci s ČSA. „Klienti, kteří mají zaplacené zájezdy, dostanou peníze zpět do šesti měsíců. Zpravidla se vyplácí 80 až 95 procent ze zaplacené ceny zájezdu,“ říká mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Špatná zpráva z Ibizy

Obchodní ředitel cestovní kanceláře Tomi Tour Václav Fischer minulý týden uvedl, že za ukončením činnosti společnosti je nedostatek hotovosti, neochota bank dávat úvěry a nedůvěra hoteliérů, kteří žádali platby předem. V onen „osudný pátek“ 17. července podle něj přišla zpráva z Ibizy, v níž tamní hoteliéři kancelář vyzvali k uhrazení všech pobytů předem. To bylo údajně v rozporu se smlouvou a kancelář již nenašla řešení prekérní situace. Důvěru hoteliérů prý nalomil také „neznámý pachatel“, který rozeslal e-mail všem spolupracujícím hotelům. V e-mailu měl společnost očernit. „Většina hotelů se zalekla a začala požadovat po Tomi Tour placení pobytů dopředu. Dopředu bylo třeba platit i lety leteckým společnostem,“ uvedl Fischer.

Méně prodejů a nižší marže

Nejen Tomi Tour, ale i řada dalších cestovních kanceláří v současné době prožívá nelehké časy. Lidé ze strachu před dopady ekonomické krize více promýšlí, kolik do své dovolené investovat.

Podíl Čechů, kteří se chystají na dovolenou, se oproti loňsku zásadně nezměnil. Téměř tři čtvrtiny rekreantů však chtějí na dovolené letos ušetřit. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Citibank udělala agentura Factum Invenio. Lidé chtějí šetřit především na výdajích během pobytu, hledají ale také levnější ubytování a termíny mimo hlavní sezonu. V rámci úspor se Češi stále více přiklánějí k nákupu zájezdů na poslední chvíli.

Ve snaze získat klienty proto cestovní kanceláře výrazně ubraly ze svých marží. Podle výpočtů analytické společnosti Mag Consulting klesly letos marže meziročně o třetinu. Jedná se o první pokles od roku 2005. Od té doby rostly v rámci celého trhu o téměř miliardu ročně. Loni se růst kvůli krizi zpomalil, zisky přesto činily rekordních 8,3 miliardy korun. „Ekonomická krize se však v oboru zřetelněji projevila až na počátku roku 2009,“ říká k tomu analytik společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek.

ZKRACHOVALÉ CESTOVKY

Rok - Cestovní kanceláře, které ukončily činnost

  • *2005 - Connexion Voyages, Travel Studio International, Caravella Tours 2006 - Asotour 2007 - Im travelling, DETUR, Macdino Travel,Eurotravel 2008 - Prácheň, Sede 2009 - RETUR, Balkan Travel, Tomi Tour, SPORTour Pramen: ČTK Češi si loni koupili 2,5 milionu zájezdů, což je dosud vůbec nejvíce. Letos firma Mag Consulting očekává pokles na dva miliony. To je zhruba stejně jako v roce 2005. O tom, že letošní rok bude pro cestovní kanceláře slabší, nepochybuje ani Okamura. „Letos kvůli atmosféře ekonomické krize a meziročnímu oslabení kurzu české koruny očekáváme propad prodejů zájezdů o více než deset procent, v případě leteckých zájezdů pokles prodejů až o 25 procent,“ říká. Zájemce se nenašel Tomi Tour se s problémy potýkala přinejmenším od začátku roku. Tehdy totiž podle Okamury začala na trhu probíhat jednání o jejím převzetí případným zájemcem. „V posledním týdnu, kdy společnost ještě oficiálně fungovala, probíhala jednání s oslovenými cestovními kancelářemi prakticky denně. Zájemce o převzetí Tomi Tour se však bohužel najít nepodařilo,“ říká Okamura. Krach této firmy podle něj není možné svádět jen na ekonomickou krizi. Cestovní kancelář prodávala za příliš nízké ceny a finanční problémy před sebou valila jako sněhovou kouli. Některé agentury odmítly prodávat její zájezdy už loni. Pochybné jednání firma podle všeho předvedla i v posledních chvílích svého oficiálního působení na tuzemském trhu. Podle televize Z1 totiž ještě pár minut před ohlášením vlastního konce přijímala platby od klientů a inkasovala peníze od partnerských agentur. „Ještě v pátek jsme na základě smlouvy s cestovní kanceláří Tomi Tour poukázali na její účet peníze svých klientů. Deset minut po platbě jsme se dozvěděli o ukončení její činnosti. Neúspěšně jsme se snažili platby zastavit,“ řekl televizi ředitel strakonické cestovní kanceláře CIAO Ladislav Havel. Podle analytika Jaromíra Beránka budou podobných cestovních kanceláří, jako je CIAO, stovky. | MARŽE CESTOVNÍ KANCELÁŘE A PRODANÉ ZÁJEZDY ||||||||
    |
    rok | 2003|2004 | 2005|2006 | 2007| 2008| 2009*|
    | Marže na cestovném| 5,7 mld. Kč|5,4 mld. Kč |4,9 mld. Kč | 6,7 mld. Kč| 7,6 mld. Kč| 8,3 mld. Kč| 5,7 mld. Kč|
    |Počet zájezdů | 2,1 mil.|1,9 mil. |2,0 mil. |2,1 mil. |2,2 mil. |2,5 mil. | 2,0 mil.|
    | * propočet Mag Consulting|||||| | Pramen. ČSÚ, Mag Consulting|
    Nebylo dost zakázek**

Letošní rok přinesl také další padlé mezi cestovními kancelářemi. V polovině července vyhlásil Krajský soud v Ústí nad Labem konkurz na středně velkou libereckou cestovní kancelář Balkan Travel. Ta měla v loňském roce zhruba čtyři tisíce klientů. Oproti Tomi Tour je to v tomto případě asi skutečně především vinou ekonomické recese. Firma zkrátka neměla dostatek zakázek. Proti plánu měla nasmlouváno jen čtyřicet procent zájezdů. Raiffeisen Bank proto cestovce odmítla poskytnout úvěr a ta musela 4. června ukončit prodej zájezdů. Klienti, kteří měli po tomto datu zakoupenou dovolenou, už neodjeli.

Od desátého července je v insolvenčním řízení cestovní kancelář RETUR, která měla loni podle Okamury asi 1500 klientů a prodávala především zájezdy do Bulharska. Od čtvrtka je v insolvenčním řízení cestovní kancelář SPORTour, menší firma, která se zaměřovala na tuzemské hory a Alpy.

Pád dalších velkých cestovních kanceláří už ale Tomio Okamura letos nepředpokládá.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče