Krach Opelu může automobilky připravit o dodavatele

14. května 2009, 00:00 - Petr Korbel
14. května 2009, 00:00

Každá krize má své vítěze. Z amerických automobilek zatím vítězí Ford, protože mu nehrozí bankrot. Velkým poraženým je naopak společnost General Motors.

Autor: www.opel.com

Její evropská dcera Opel se přitom dostala do průšvihu docela nevinně. Opel sice kdysi vyráběl extrémně konzervativní vozy pro pány v klobouku, na rozdíl od své americké matky však chytnul druhý dech a již řadu let montuje dobrá auta. Jenže to nestačí, americký vlastník táhne firmu do propasti.

Hrozící řetězová reakce

Na potíže společnosti Opel se lze z českého pohledu dívat dvěma způsoby. Finální výrobci by mohli mít radost, protože k většině modelů této značky lze najít konkurenta montovaného v České republice. Tuzemské automobilky se však z případného pádu firmy nijak neradují. Její zánik by vyvolal řetězovou reakci a řada dodavatelů dílů je společných. Mnozí přitom působí i v Česku.

Opel může zachránit jen vstup nového strategického partnera. V úvahu připadají zejména italský Fiat a kanadsko-rakouský výrobce dílů Magna. Kdyby to nevyšlo ani s jedním z těchto potenciálních západních investorů, Opel by patrně skončil v rukou Číňanů. Spojení s Fiatem se jeví jako nejlogičtější. Přínosem by bylo sdílení nákladů na vývoj a úspory vyplývající ze společného nákupu.

Přes Opel do Polska

Nepochybně by však došlo ke snížení počtu pracovníků, a to nejen v Opelu, ale také ve Fiatu. Šéfa italské automobilky Sergia Marchionneho určitě nevede k záměru převzít Opel nějaké mecenášství. V Evropě je zhruba dvacetiprocentní nadbytečná výrobní kapacita, přičemž některé italské provozy jsou zastaralé. Pýcha italské automobilky Fiat 500 se úspěšně vyrábí v Polsku a přitom Opel tam má také velkou výrobu. Po spojení by tedy možná přibylo „polských“ fiatů.

Češi mají odjakživa sklon Italy podceňovat, Fiat se však v posledních pěti letech dokázal vyhrabat z hluboké krize. Navíc má cenné historické zkušenosti s připojováním jiných firem. Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati – to jsou výrobci, které Fiat ovládl a jejich značky zachoval (naproti tomu uzavřel továrny někdejších společností Innocenti a Autobianchi, jejichž význam byl však pouze lokální).

Pro české dodavatele by nakonec mohlo být vítězství Fiatu nad kanadsko-rakouským výrobcem dílů přínosem. Opel by nadále odebíral součástky z Česka a českým firmám by se časem naskytla šance, aby se více uchytily také v samotném Fiatu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít