Krach Opelu může automobilky připravit o dodavatele

14. května 2009, 00:00 - Petr Korbel
14. května 2009, 00:00

Každá krize má své vítěze. Z amerických automobilek zatím vítězí Ford, protože mu nehrozí bankrot. Velkým poraženým je naopak společnost General Motors.

Autor: www.opel.com

Její evropská dcera Opel se přitom dostala do průšvihu docela nevinně. Opel sice kdysi vyráběl extrémně konzervativní vozy pro pány v klobouku, na rozdíl od své americké matky však chytnul druhý dech a již řadu let montuje dobrá auta. Jenže to nestačí, americký vlastník táhne firmu do propasti.

Hrozící řetězová reakce

Na potíže společnosti Opel se lze z českého pohledu dívat dvěma způsoby. Finální výrobci by mohli mít radost, protože k většině modelů této značky lze najít konkurenta montovaného v České republice. Tuzemské automobilky se však z případného pádu firmy nijak neradují. Její zánik by vyvolal řetězovou reakci a řada dodavatelů dílů je společných. Mnozí přitom působí i v Česku.

Opel může zachránit jen vstup nového strategického partnera. V úvahu připadají zejména italský Fiat a kanadsko-rakouský výrobce dílů Magna. Kdyby to nevyšlo ani s jedním z těchto potenciálních západních investorů, Opel by patrně skončil v rukou Číňanů. Spojení s Fiatem se jeví jako nejlogičtější. Přínosem by bylo sdílení nákladů na vývoj a úspory vyplývající ze společného nákupu.

Přes Opel do Polska

Nepochybně by však došlo ke snížení počtu pracovníků, a to nejen v Opelu, ale také ve Fiatu. Šéfa italské automobilky Sergia Marchionneho určitě nevede k záměru převzít Opel nějaké mecenášství. V Evropě je zhruba dvacetiprocentní nadbytečná výrobní kapacita, přičemž některé italské provozy jsou zastaralé. Pýcha italské automobilky Fiat 500 se úspěšně vyrábí v Polsku a přitom Opel tam má také velkou výrobu. Po spojení by tedy možná přibylo „polských“ fiatů.

Češi mají odjakživa sklon Italy podceňovat, Fiat se však v posledních pěti letech dokázal vyhrabat z hluboké krize. Navíc má cenné historické zkušenosti s připojováním jiných firem. Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati – to jsou výrobci, které Fiat ovládl a jejich značky zachoval (naproti tomu uzavřel továrny někdejších společností Innocenti a Autobianchi, jejichž význam byl však pouze lokální).

Pro české dodavatele by nakonec mohlo být vítězství Fiatu nad kanadsko-rakouským výrobcem dílů přínosem. Opel by nadále odebíral součástky z Česka a českým firmám by se časem naskytla šance, aby se více uchytily také v samotném Fiatu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít