Article, show

Kováč: Bez partnera ČSA přežijí jen těžko

23. listopadu 2012, 12:09 - sin
23. listopadu 2012, 12:09

Podle výkonného ředitele společnosti Patria Finance Petra Kováče nemusí strategické partnerství nutně znamenat kapitálový vstup.

E15: Jak vidíte šance, že se tentokrát podaří pro ČSA nalézt strategického partnera?

Limitujícím faktorem pro tento proces je nedobrá situace v letecké osobní dopravě. ČSA ale úspěšně procházejí restrukturalizací a mají svoji především strategickou hodnotu. Proto nejsem totální pesimista, podle mne možnost najít partnera reálně existuje, i když není stoprocentní.

E15: Měl by to být raději evropský dopravce, či spíše někdo z větší dálky?

Parametrem asi není odkud, ale proč. ČSA se v rámci restrukturalizace profilovaly jako dopravce s výbornou prezencí především v zemích bývalého Sovětského svazu a stále ještě nezanedbatelnou kapacitou v Evropě. Bude záležet především na propojení letových řádů s případným partnerem, které umožní najít toho nejlepšího. Samozřejmě nelze hovořit pouze o letových řádech. Posouzení přínosů v sobě zahrnuje mnohem více položek jako například nákup letadel, řízení provozních nákladů a tak dále.

E15: Byl by vhodný Aeroflot?

Vhodnost či nevhodnost každého z účastníků bude závislá od výše naznačených parametrů, ale také na chuti takovouto transakci realizovat. Aeroflot by mohl být vhodným kandidátem, bezpochyby je možné najít řadu synergií s ČSA. Vidím ale i jiné zajímavé partnery.

E15: V čem by měl být hlavní přínos nového majitele pro ČSA?

Jak už jsem naznačil, napojení a synchronizace s letovým řádem partnera, propojení na dálkové lety, úspory při nákupech a údržbě letadel a úspora provozních nákladů.

E15: Měly by se ČSA snažit o obnovu dálkových linek?

Ano, ale ne samy. Pro tak ekonomicky a manažersky náročnou operaci, jako je obnovení dálkové dopravy, je právě potřeba strategický partner. Budoucnost ČSA vidím jako součást většího celku a strategické propojení. Bez partnera se pro ČSA bude na současném trhu plném problémů obtížně hledat místo.

E15: Přežijí ČSA bez partnera?

To bude velice těžké. Pro vyloučení pochybností ale chci upřesnit, že partnerství by mohlo vzniknout i bez kapitálové účasti. V každém případě by to ale muselo být mnohem těsnější, než je současné členství v leteckých aliancích. Podobný model mají Qantas a Emirates. Kapitálový vstup je vhodnější, ale nikoli jediná varianta partnerství.

E15: Má Letiště Praha šanci stát se díky privatizaci ČSA důležitým evropským uzlem?

Záměrem stávajícího procesu je zajistit i pro Letiště Václava Havla Praha srovnatelnou či lepší pozici mezi ostatními evropskými letišti. Propojenost ČSA a letiště je evidentní a pražské letiště by rozhodně mělo benefitovat z propojení na dálkové linky.

E15: Měl by aeroholding rovněž zkusit prodat i další dcery? Byla by vhodná privatizace letiště Praha?

Teď je aktuální prodej ČSA. Teprve podle výsledku se dá zvažovat další privatizační krok. Vzhledem ke zmíněné provázanosti to má i svoji vnitřní logiku.


Čtěte také:

Partner ČSA? Raději z větší dálky

„Rebel“ Fuksa dostal trafiku: bude řídit privatizaci ČSA

Při prodeji ČSA bude asistovat Česká spořitelna


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost.…
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První majitelé se dočkají v říjnu
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít