Kováč: Bez partnera ČSA přežijí jen těžko

23. listopadu 2012, 12:09 - sin
23. listopadu 2012, 12:09

Podle výkonného ředitele společnosti Patria Finance Petra Kováče nemusí strategické partnerství nutně znamenat kapitálový vstup.

E15: Jak vidíte šance, že se tentokrát podaří pro ČSA nalézt strategického partnera?

Limitujícím faktorem pro tento proces je nedobrá situace v letecké osobní dopravě. ČSA ale úspěšně procházejí restrukturalizací a mají svoji především strategickou hodnotu. Proto nejsem totální pesimista, podle mne možnost najít partnera reálně existuje, i když není stoprocentní.

E15: Měl by to být raději evropský dopravce, či spíše někdo z větší dálky?

Parametrem asi není odkud, ale proč. ČSA se v rámci restrukturalizace profilovaly jako dopravce s výbornou prezencí především v zemích bývalého Sovětského svazu a stále ještě nezanedbatelnou kapacitou v Evropě. Bude záležet především na propojení letových řádů s případným partnerem, které umožní najít toho nejlepšího. Samozřejmě nelze hovořit pouze o letových řádech. Posouzení přínosů v sobě zahrnuje mnohem více položek jako například nákup letadel, řízení provozních nákladů a tak dále.

E15: Byl by vhodný Aeroflot?

Vhodnost či nevhodnost každého z účastníků bude závislá od výše naznačených parametrů, ale také na chuti takovouto transakci realizovat. Aeroflot by mohl být vhodným kandidátem, bezpochyby je možné najít řadu synergií s ČSA. Vidím ale i jiné zajímavé partnery.

E15: V čem by měl být hlavní přínos nového majitele pro ČSA?

Jak už jsem naznačil, napojení a synchronizace s letovým řádem partnera, propojení na dálkové lety, úspory při nákupech a údržbě letadel a úspora provozních nákladů.

E15: Měly by se ČSA snažit o obnovu dálkových linek?

Ano, ale ne samy. Pro tak ekonomicky a manažersky náročnou operaci, jako je obnovení dálkové dopravy, je právě potřeba strategický partner. Budoucnost ČSA vidím jako součást většího celku a strategické propojení. Bez partnera se pro ČSA bude na současném trhu plném problémů obtížně hledat místo.

E15: Přežijí ČSA bez partnera?

To bude velice těžké. Pro vyloučení pochybností ale chci upřesnit, že partnerství by mohlo vzniknout i bez kapitálové účasti. V každém případě by to ale muselo být mnohem těsnější, než je současné členství v leteckých aliancích. Podobný model mají Qantas a Emirates. Kapitálový vstup je vhodnější, ale nikoli jediná varianta partnerství.

E15: Má Letiště Praha šanci stát se díky privatizaci ČSA důležitým evropským uzlem?

Záměrem stávajícího procesu je zajistit i pro Letiště Václava Havla Praha srovnatelnou či lepší pozici mezi ostatními evropskými letišti. Propojenost ČSA a letiště je evidentní a pražské letiště by rozhodně mělo benefitovat z propojení na dálkové linky.

E15: Měl by aeroholding rovněž zkusit prodat i další dcery? Byla by vhodná privatizace letiště Praha?

Teď je aktuální prodej ČSA. Teprve podle výsledku se dá zvažovat další privatizační krok. Vzhledem ke zmíněné provázanosti to má i svoji vnitřní logiku.


Čtěte také:

Partner ČSA? Raději z větší dálky

„Rebel“ Fuksa dostal trafiku: bude řídit privatizaci ČSA

Při prodeji ČSA bude asistovat Česká spořitelna


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Nvidia nabízí levnější Shield TV. V balení však nemá gamepad
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít